Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR Classic 10.1.1 krashar strax efter start på Win10

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Märkte inte förrän efter senaste uppdatering till 10.1.1. Prövat gå tillbaka till 10.1 men hade samma problem.
1611080219130.png
Tips för att lösa problemet?
Eller någon som sett något liknande?

Svarar mig själv här...
Fixat och donat lite med ett antal avinstallationer, ominstallationer och nerdateringar samt uppdateringar.
Just nyss har jag provat en stund och det kraschade inte.
Förhoppningsvis har detta löst problemen.
Verkar inte vara något utbrett, har sökt diverse forum men inte hittat något.
Förmodligen några "bitar" som hamnat snett och nu har det löst sig.
Hoppas jag!

Svarar mig själv här...
Fixat och donat lite med ett antal avinstallationer, ominstallationer och nerdateringar samt uppdateringar.
Just nyss har jag provat en stund och det kraschade inte.
Förhoppningsvis har detta löst problemen.
Verkar inte vara något utbrett, har sökt diverse forum men inte hittat något.
Förmodligen några "bitar" som hamnat snett och nu har det löst sig.
Hoppas jag!
Kanske samma som drabbat mig. kan inte komma in i LR. Vill att jag ska börja om med en provperiod

Bilagor

• Skärmbild Adobe 2021-01-19 212348.jpg
    Skärmbild Adobe 2021-01-19 212348.jpg
    610.6 KB · Visningar: 30
Kanske samma som drabbat mig. kan inte komma in i LR. Vill att jag ska börja om med en provperiod
Märkligt - är du påloggad med ditt Adobe-Id?
Logga ut isåfall och på igen.
Låter ju som Adobe inte känner igen dig som betalande prenumerant.

Det ju inte samma Johan som får krash vid start.

Logga då på https://account.adobe.com/?lang=sv med ditt Adobe-id och kolla så att betalningen ser rätt ut.

Visa bilaga 153370

Nästa steg är nog att kontakta Adobe support.
De är väldigt hjälpsamma och borde lösa detta snabbt.
Tack för hjälpen. Fakturan för jan är betald men med ett annat kort. Efter att blivit mycket dåligt bemött tidigare så har jag vägrat att kontakta Adobes helpdesk, men dom har kanske blivit bättre

Mitt försök att reparera igår visade sig inte räcka till.
Nu har jag provat avinstallera alla Adobe-program utom LR Classic och Camera Raw.
Det räckte inte.
Hittade ett sätt att reparera diverse systemfiler i registret och nu, peppar peppar, verkar det bättre.
Tror inte det är ett generellt fel med LR utan något som bara drabbat min maskin. Kanske andra program som ställt till något. Jag håller tummarna att det är lagat nu.

Följetongen fortsätter. Tyvärr.
Har återskapat databasen från en backup och i stort sett tror jag inte att jag förlorat något. Men LR kraschar ändå.

Jag har försökt rensa bland presets. De flesta använder jag ändå inte. Använder Loupedeck+ och har tidigare kört med Midi2LR. Har för tillfället avinstallerat allt annat från Adobe som jag hittat.

Hur ska jag göra en helt ren ny installation?
Tilläggas bör att jag kör Win10.
Under AppData finns ju diverse Adobemappar. Funderingen är om jag borde byta namn på dessa, avinstallera, boota om och installera LR på nytt.
Borde jag även rensa i registret?

Det här började i förra veckan och jag kan inte knyta kraschandet till något särskilt.
Annat än att när jag uppdaterade till 10.1.1 av LR så började det krascha. Version 10 gick bra innan. Nu verkar det inte hjälpa att backa tillbaka. Därav tanken att rensa även inställningsmappar så att det inte finns kvar något från tidigare inställningar.

Databasen är inte jättestor. Finns förnärvarande drygt 80000 bilder. Systemdisken är en SSD med databasen och de flesta bilderna finns på en separat vanlig hårddisk.
16GB RAM och en Ryzenprocessor. Som fungerat utmärkt i drygt två år.

Tack för förslag!

Har återskapat databasen från en backup och i stort sett tror jag inte att jag förlorat något. Men LR kraschar ändå.

Jag har försökt rensa bland presets. De flesta använder jag ändå inte. Använder Loupedeck+ och har tidigare kört med Midi2LR. Har för tillfället avinstallerat allt annat från Adobe som jag hittat.

Hur ska jag göra en helt ren ny installation?
Tilläggas bör att jag kör Win10.
Under AppData finns ju diverse Adobemappar. Funderingen är om jag borde byta namn på dessa, avinstallera, boota om och installera LR på nytt.
Borde jag även rensa i registret?

Det här började i förra veckan och jag kan inte knyta kraschandet till något särskilt.
Annat än att när jag uppdaterade till 10.1.1 av LR så började det krascha. Version 10 gick bra innan. Nu verkar det inte hjälpa att backa tillbaka. Därav tanken att rensa även inställningsmappar så att det inte finns kvar något från tidigare inställningar.

Databasen är inte jättestor. Finns förnärvarande drygt 80000 bilder. Systemdisken är en SSD med databasen och de flesta bilderna finns på en separat vanlig hårddisk.
16GB RAM och en Ryzenprocessor. Som fungerat utmärkt i drygt två år.

Tack för förslag!
Hej
Med dina återkommande problem skulle jag vända mig till forumet https://www.lightroomqueen.com/community/

De väldigt duktiga och hjälpsamma och kan säkert guida dig rätt mycket snabbt.
Här blir det annars lätt att man kör uteslutningsmetoder och det tar lite tid.

Har du provat att skapa en ny tom databas och starta med den? Det vore ju bra att konstatera om problemet är data-beroende eller inte.

Det kan förstås vara uppdateringen av LR som är orsaken men jag skulle nog ända misstänka att det är något i Windows som stör. Kanske en uppdaterad drivrutin för grafikkortet eller liknande?

Under Edit-Preferences-Performance finns det en inställning för om Camera Raw skall använda grafikprocessorn. Prova att labba med den. Öka också gärna på storleken på Camera Raw Cachen.

Men du kanske inte ens kommer så långt att du kan komma åt inställningarna?

Har du provat att skapa en ny tom databas och starta med den? Det vore ju bra att konstatera om problemet är data-beroende eller inte.

Det kan förstås vara uppdateringen av LR som är orsaken men jag skulle nog ända misstänka att det är något i Windows som stör. Kanske en uppdaterad drivrutin för grafikkortet eller liknande?

Under Edit-Preferences-Performance finns det en inställning för om Camera Raw skall använda grafikprocessorn. Prova att labba med den. Öka också gärna på storleken på Camera Raw Cachen.

Men du kanske inte ens kommer så långt att du kan komma åt inställningarna?
Jag har lyckats komma så långt. Fast först i början gick det inte. Grafikprocessorn är avstängd nu.

Mitt grafikkort är inte av yppersta klass. Ett ganska simpelt eftersom jag sällan/aldrig spelar på datorn eller redigerar video.

Jag testade skapa ny tom databas och importera några bilder. Det gick bra. Misstanken jag har är att det är något i min databas snarare än en bugg i LR. Hade det varit en bugg så skulle det absolut ha synts i folks frågor om det.

Just nu, i skrivande stund, verkar det gå bra. För tillfället är min gissning att det har att göra med grafikkortet.
Om jag nu skulle uppgradera det, vilket kort rekommenderas?

Jag har lyckats komma så långt. Fast först i början gick det inte. Grafikprocessorn är avstängd nu.

Mitt grafikkort är inte av yppersta klass. Ett ganska simpelt eftersom jag sällan/aldrig spelar på datorn eller redigerar video.

Jag testade skapa ny tom databas och importera några bilder. Det gick bra. Misstanken jag har är att det är något i min databas snarare än en bugg i LR. Hade det varit en bugg så skulle det absolut ha synts i folks frågor om det.

Just nu, i skrivande stund, verkar det gå bra. För tillfället är min gissning att det har att göra med grafikkortet.
Om jag nu skulle uppgradera det, vilket kort rekommenderas?
Pugetsystems har gjort benchmarks i flera år och här kan du läsa deras rekommendationer:

Ett citat från sidan:
For most users, an NVIDIA GeForce RTX 2060 is a solid choice.

Jag har också haft ganska enkla kort eftersom jag heller inte spelar spel. På senare år har ju dock Lightroom börjat använda sig mer av grafikkortet så det kan nog vara värt att lägga lite pengar på det.

För Mac finns det ett känt problem med 10.1 och GPU som gör at LRC inte funkar. Lösningen där är att stänga av GPU användningen i inställningar eller återgå till version 10.0

Jag ser att du har Win men skulle det kunna vara samma problem s om spökar?

För Mac finns det ett känt problem med 10.1 och GPU som gör at LRC inte funkar. Lösningen där är att stänga av GPU användningen i inställningar eller återgå till version 10.0

Jag ser att du har Win men skulle det kunna vara samma problem s om spökar?
För tillfället har jag stängt av GPU. Och just nu känns det hyfsat stabilt. Men utan att säkert veta om man hittat lösningen så oroar man sig hela tiden för att problemet ska återkomma.
Men jag håller tummarna...

För tillfället har jag stängt av GPU. Och just nu känns det hyfsat stabilt. Men utan att säkert veta om man hittat lösningen så oroar man sig hela tiden för att problemet ska återkomma.
Men jag håller tummarna...

Jag backade till 10.0 och problemen försvann. Detta gällde dock Mac så hur relevant det är för Win kan jag inte svara på.

Jag backade till 10.0 och problemen försvann. Detta gällde dock Mac så hur relevant det är för Win kan jag inte svara på.
Jag provade att backa till v10 men hade fortsatta problem. Troligast är väl något tjall med just min datafil.
Jag är van att jobba med databaser byggda i 4D och det suger att man inte kan komma åt själva databasen i Lightroom. En väl förborgad hemlighet förstås. Kunde man det skulle man kunna bygga bättre sökningar än de som ges som standard.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar