Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
LR Classic 10.1.1 krashar strax efter start på Win10
- Trådstartare jpgrahn
- Start datum
jpgrahn
Aktiv medlem
Svarar mig själv här...
Fixat och donat lite med ett antal avinstallationer, ominstallationer och nerdateringar samt uppdateringar.
Just nyss har jag provat en stund och det kraschade inte.
Förhoppningsvis har detta löst problemen.
Verkar inte vara något utbrett, har sökt diverse forum men inte hittat något.
Förmodligen några "bitar" som hamnat snett och nu har det löst sig.
Hoppas jag!
Fixat och donat lite med ett antal avinstallationer, ominstallationer och nerdateringar samt uppdateringar.
Just nyss har jag provat en stund och det kraschade inte.
Förhoppningsvis har detta löst problemen.
Verkar inte vara något utbrett, har sökt diverse forum men inte hittat något.
Förmodligen några "bitar" som hamnat snett och nu har det löst sig.
Hoppas jag!
Rapsbollen
Aktiv medlem
Kanske samma som drabbat mig. kan inte komma in i LR. Vill att jag ska börja om med en provperiodSvarar mig själv här...
Fixat och donat lite med ett antal avinstallationer, ominstallationer och nerdateringar samt uppdateringar.
Just nyss har jag provat en stund och det kraschade inte.
Förhoppningsvis har detta löst problemen.
Verkar inte vara något utbrett, har sökt diverse forum men inte hittat något.
Förmodligen några "bitar" som hamnat snett och nu har det löst sig.
Hoppas jag!
Bilagor
thommya
Aktiv medlem
Märkligt - är du påloggad med ditt Adobe-Id?Kanske samma som drabbat mig. kan inte komma in i LR. Vill att jag ska börja om med en provperiod
Logga ut isåfall och på igen.
Låter ju som Adobe inte känner igen dig som betalande prenumerant.
Det ju inte samma Johan som får krash vid start.
Rapsbollen
Aktiv medlem
Fick tips om att logga in och ur på Clouds, men det har inte hjälptMärkligt - är du påloggad med ditt Adobe-Id?
Logga ut isåfall och på igen.
Låter ju som Adobe inte känner igen dig som betalande prenumerant.
Det ju inte samma Johan som får krash vid start.
thommya
Aktiv medlem
Logga då på https://account.adobe.com/?lang=sv med ditt Adobe-id och kolla så att betalningen ser rätt ut.Fick tips om att logga in och ur på Clouds, men det har inte hjälpt
Nästa steg är nog att kontakta Adobe support.
De är väldigt hjälpsamma och borde lösa detta snabbt.
Rapsbollen
Aktiv medlem
Tack för hjälpen. Fakturan för jan är betald men med ett annat kort. Efter att blivit mycket dåligt bemött tidigare så har jag vägrat att kontakta Adobes helpdesk, men dom har kanske blivit bättreLogga då på https://account.adobe.com/?lang=sv med ditt Adobe-id och kolla så att betalningen ser rätt ut.
Visa bilaga 153370
Nästa steg är nog att kontakta Adobe support.
De är väldigt hjälpsamma och borde lösa detta snabbt.
Rapsbollen
Aktiv medlem
Nu fungerar det. Fakturan var betald , men det är något med den som strulat. Tack alla för hjälpen
jpgrahn
Aktiv medlem
Mitt försök att reparera igår visade sig inte räcka till.
Nu har jag provat avinstallera alla Adobe-program utom LR Classic och Camera Raw.
Det räckte inte.
Hittade ett sätt att reparera diverse systemfiler i registret och nu, peppar peppar, verkar det bättre.
Tror inte det är ett generellt fel med LR utan något som bara drabbat min maskin. Kanske andra program som ställt till något. Jag håller tummarna att det är lagat nu.
Nu har jag provat avinstallera alla Adobe-program utom LR Classic och Camera Raw.
Det räckte inte.
Hittade ett sätt att reparera diverse systemfiler i registret och nu, peppar peppar, verkar det bättre.
Tror inte det är ett generellt fel med LR utan något som bara drabbat min maskin. Kanske andra program som ställt till något. Jag håller tummarna att det är lagat nu.
jpgrahn
Aktiv medlem
Följetongen fortsätter. Tyvärr.
Har återskapat databasen från en backup och i stort sett tror jag inte att jag förlorat något. Men LR kraschar ändå.
Jag har försökt rensa bland presets. De flesta använder jag ändå inte. Använder Loupedeck+ och har tidigare kört med Midi2LR. Har för tillfället avinstallerat allt annat från Adobe som jag hittat.
Hur ska jag göra en helt ren ny installation?
Tilläggas bör att jag kör Win10.
Under AppData finns ju diverse Adobemappar. Funderingen är om jag borde byta namn på dessa, avinstallera, boota om och installera LR på nytt.
Borde jag även rensa i registret?
Det här började i förra veckan och jag kan inte knyta kraschandet till något särskilt.
Annat än att när jag uppdaterade till 10.1.1 av LR så började det krascha. Version 10 gick bra innan. Nu verkar det inte hjälpa att backa tillbaka. Därav tanken att rensa även inställningsmappar så att det inte finns kvar något från tidigare inställningar.
Databasen är inte jättestor. Finns förnärvarande drygt 80000 bilder. Systemdisken är en SSD med databasen och de flesta bilderna finns på en separat vanlig hårddisk.
16GB RAM och en Ryzenprocessor. Som fungerat utmärkt i drygt två år.
Tack för förslag!
Har återskapat databasen från en backup och i stort sett tror jag inte att jag förlorat något. Men LR kraschar ändå.
Jag har försökt rensa bland presets. De flesta använder jag ändå inte. Använder Loupedeck+ och har tidigare kört med Midi2LR. Har för tillfället avinstallerat allt annat från Adobe som jag hittat.
Hur ska jag göra en helt ren ny installation?
Tilläggas bör att jag kör Win10.
Under AppData finns ju diverse Adobemappar. Funderingen är om jag borde byta namn på dessa, avinstallera, boota om och installera LR på nytt.
Borde jag även rensa i registret?
Det här började i förra veckan och jag kan inte knyta kraschandet till något särskilt.
Annat än att när jag uppdaterade till 10.1.1 av LR så började det krascha. Version 10 gick bra innan. Nu verkar det inte hjälpa att backa tillbaka. Därav tanken att rensa även inställningsmappar så att det inte finns kvar något från tidigare inställningar.
Databasen är inte jättestor. Finns förnärvarande drygt 80000 bilder. Systemdisken är en SSD med databasen och de flesta bilderna finns på en separat vanlig hårddisk.
16GB RAM och en Ryzenprocessor. Som fungerat utmärkt i drygt två år.
Tack för förslag!
thommya
Aktiv medlem
HejFöljetongen fortsätter. Tyvärr.
Har återskapat databasen från en backup och i stort sett tror jag inte att jag förlorat något. Men LR kraschar ändå.
Jag har försökt rensa bland presets. De flesta använder jag ändå inte. Använder Loupedeck+ och har tidigare kört med Midi2LR. Har för tillfället avinstallerat allt annat från Adobe som jag hittat.
Hur ska jag göra en helt ren ny installation?
Tilläggas bör att jag kör Win10.
Under AppData finns ju diverse Adobemappar. Funderingen är om jag borde byta namn på dessa, avinstallera, boota om och installera LR på nytt.
Borde jag även rensa i registret?
Det här började i förra veckan och jag kan inte knyta kraschandet till något särskilt.
Annat än att när jag uppdaterade till 10.1.1 av LR så började det krascha. Version 10 gick bra innan. Nu verkar det inte hjälpa att backa tillbaka. Därav tanken att rensa även inställningsmappar så att det inte finns kvar något från tidigare inställningar.
Databasen är inte jättestor. Finns förnärvarande drygt 80000 bilder. Systemdisken är en SSD med databasen och de flesta bilderna finns på en separat vanlig hårddisk.
16GB RAM och en Ryzenprocessor. Som fungerat utmärkt i drygt två år.
Tack för förslag!
Med dina återkommande problem skulle jag vända mig till forumet https://www.lightroomqueen.com/community/
De väldigt duktiga och hjälpsamma och kan säkert guida dig rätt mycket snabbt.
Här blir det annars lätt att man kör uteslutningsmetoder och det tar lite tid.
jpgrahn
Aktiv medlem
Bra förslag!Hej
Med dina återkommande problem skulle jag vända mig till forumet https://www.lightroomqueen.com/community/
De väldigt duktiga och hjälpsamma och kan säkert guida dig rätt mycket snabbt.
Här blir det annars lätt att man kör uteslutningsmetoder och det tar lite tid.
AFJ
Aktiv medlem
Följetongen fortsätter. Tyvärr.
Har du provat att skapa en ny tom databas och starta med den? Det vore ju bra att konstatera om problemet är data-beroende eller inte.
Det kan förstås vara uppdateringen av LR som är orsaken men jag skulle nog ända misstänka att det är något i Windows som stör. Kanske en uppdaterad drivrutin för grafikkortet eller liknande?
Under Edit-Preferences-Performance finns det en inställning för om Camera Raw skall använda grafikprocessorn. Prova att labba med den. Öka också gärna på storleken på Camera Raw Cachen.
Men du kanske inte ens kommer så långt att du kan komma åt inställningarna?
jpgrahn
Aktiv medlem
Jag har lyckats komma så långt. Fast först i början gick det inte. Grafikprocessorn är avstängd nu.Har du provat att skapa en ny tom databas och starta med den? Det vore ju bra att konstatera om problemet är data-beroende eller inte.
Det kan förstås vara uppdateringen av LR som är orsaken men jag skulle nog ända misstänka att det är något i Windows som stör. Kanske en uppdaterad drivrutin för grafikkortet eller liknande?
Under Edit-Preferences-Performance finns det en inställning för om Camera Raw skall använda grafikprocessorn. Prova att labba med den. Öka också gärna på storleken på Camera Raw Cachen.
Men du kanske inte ens kommer så långt att du kan komma åt inställningarna?
Mitt grafikkort är inte av yppersta klass. Ett ganska simpelt eftersom jag sällan/aldrig spelar på datorn eller redigerar video.
Jag testade skapa ny tom databas och importera några bilder. Det gick bra. Misstanken jag har är att det är något i min databas snarare än en bugg i LR. Hade det varit en bugg så skulle det absolut ha synts i folks frågor om det.
Just nu, i skrivande stund, verkar det gå bra. För tillfället är min gissning att det har att göra med grafikkortet.
Om jag nu skulle uppgradera det, vilket kort rekommenderas?
thommya
Aktiv medlem
Pugetsystems har gjort benchmarks i flera år och här kan du läsa deras rekommendationer:Jag har lyckats komma så långt. Fast först i början gick det inte. Grafikprocessorn är avstängd nu.
Mitt grafikkort är inte av yppersta klass. Ett ganska simpelt eftersom jag sällan/aldrig spelar på datorn eller redigerar video.
Jag testade skapa ny tom databas och importera några bilder. Det gick bra. Misstanken jag har är att det är något i min databas snarare än en bugg i LR. Hade det varit en bugg så skulle det absolut ha synts i folks frågor om det.
Just nu, i skrivande stund, verkar det gå bra. För tillfället är min gissning att det har att göra med grafikkortet.
Om jag nu skulle uppgradera det, vilket kort rekommenderas?
Hardware Recommendations
Our workstations for Adobe Lightroom Classic are tested and optimized to give you the best performance and reliability. View our hardware recommendations.
www.pugetsystems.com
Ett citat från sidan:
For most users, an NVIDIA GeForce RTX 2060 is a solid choice.
AFJ
Aktiv medlem
Mitt grafikkort är inte av yppersta klass. Ett ganska simpelt eftersom jag sällan/aldrig spelar på datorn eller redigerar video.
Jag har också haft ganska enkla kort eftersom jag heller inte spelar spel. På senare år har ju dock Lightroom börjat använda sig mer av grafikkortet så det kan nog vara värt att lägga lite pengar på det.
jpgrahn
Aktiv medlem
För tillfället har jag stängt av GPU. Och just nu känns det hyfsat stabilt. Men utan att säkert veta om man hittat lösningen så oroar man sig hela tiden för att problemet ska återkomma.För Mac finns det ett känt problem med 10.1 och GPU som gör at LRC inte funkar. Lösningen där är att stänga av GPU användningen i inställningar eller återgå till version 10.0
Jag ser att du har Win men skulle det kunna vara samma problem s om spökar?
Men jag håller tummarna...
janc
Aktiv medlem
För tillfället har jag stängt av GPU. Och just nu känns det hyfsat stabilt. Men utan att säkert veta om man hittat lösningen så oroar man sig hela tiden för att problemet ska återkomma.
Men jag håller tummarna...
Jag backade till 10.0 och problemen försvann. Detta gällde dock Mac så hur relevant det är för Win kan jag inte svara på.
jpgrahn
Aktiv medlem
Jag provade att backa till v10 men hade fortsatta problem. Troligast är väl något tjall med just min datafil.Jag backade till 10.0 och problemen försvann. Detta gällde dock Mac så hur relevant det är för Win kan jag inte svara på.
Jag är van att jobba med databaser byggda i 4D och det suger att man inte kan komma åt själva databasen i Lightroom. En väl förborgad hemlighet förstås. Kunde man det skulle man kunna bygga bättre sökningar än de som ges som standard.
Similar threads
- Svar
- 53
- Visningar
- 8 K
- Svar
- 39
- Visningar
- 10 K