HenryB
Aktiv medlem
Jag har nu testat de åtgärder jag vågar mig på. Mjukvaruåtgärderna är över min kunskapsnivå och installation av diverse testprogram är troligen omöjligt då den troligen tvärdör innan jag hunnit detta. Då jag redan haft datorn på verkstad och de inte lyckats lösa problemet kommer jag nog att ge dom ett försök till då det troligen går på deras servicegaranti.
Skulle de inte på ett säkert sätt hitta och åtgärda felet (systemdisken redan bytt) så fåt jag väl fundera på ny dator. Hur mycket bättre prestanda kan man egentligen förvänta sig av en ny dator jämfört med för 4 år sedan? I samma prisklass och med samma processor alltså fast senare generation. Är det mer än processorn som blivit märkbart bättre på 4 år? Det är bara lightroom och lite PS jag behöver prestandan till men redan idag tycker jag det är segt att skapa previews.
Det bör inte vara några problem att hitta felet på din dator. Det krävs bara att man på ett metodiskt sätt felsöker problemet och har tillgång till reservdelar. Hoppas du kan hitta en bra tekniker nära dig.
Om du funderar över datorbyte så har processorernas prestandaökning på 4 år inte varit häpnadsväckande. Men allt beror ju på vad man har och vad man skaffar. Trenden är att processorerna får fler kärnor vilket är bra i vissa program men inte ger någon upplevd vinst i andra.
Har själv ett uppgraderingspaket på ingång då mitt moderkort mötte döden något för tidigt. Enligt userbenchmark punkt com så blir ökningen mellan 40-65% att byta från en i7 4770K till en Ryzen7 3800x. Byter även från en SATA SSD till en M2 SSD PCIe med flera hundra procent bättre prestanda, får se hur jag upplever det.