Annons

Lowepro Slingshot 100/200 AW

Produkter
(logga in för att koppla)

cseknc

Avslutat medlemskap
Hej!

Funderar på att köpa en Slingshot men kan inte bestämma mig för 100 eller 200. Jag har en Canon 350D, ett eller två extra objektiv, blixt (Sigma 500 Super) och batterigrepp (monterat på kameran). Får jag plats med allt detta i en 100? Funderar på att åka till expert och provpacka men för enkelhetens skull kollar jag här först om någon har erfarenheter.

MVH Anders.
 
Slingshot 100 vet jag faktiskt inte hur den är. Men jag har en 200 och den är ruskigt rymlig. Jag får lätt ner min 5D med grepp och monterat 24-70/2,8, två extra objektiv, blixt och lite annat smått och gott.

MEN:::Dock så skulle jag vilja peka på nackdelen med att packa alltför tungt i en slingshot: Det blir jobbigt att bära i längden då tyngden inte är fördelad på båda axlarna, även om det GÅR att packa ned mkt så är det inte alltid det bästa...tänk på det lite bara...

Min slingshot använder jag bara när jag vill komma åt kameran snabbt och inte behöver mer optik än det som sitter på kameran. Övriga fack i väskan fyller jag med saker som plånbok, mobil och annat som jag normalt skulle ha i min (hand)väska.
 
Hej! Bra fråga; svårt att svara :)
"Ett eller två extra objektiv" kann ju vara vad som helst?
En ting är säkert. Den blir för liten oansett hur stor den är.
Jag har 200AW, mindre bör den i.a.f. inta vara.
Lowepro kommer nu med en 300AW. Har man en 70-200/2.8 blir det knöligt i 200AW.

Komm ihåg matlåda och öl; köp 200AW eller större.
mvh Erik J
 
En D2X med 70-200 går inte ner i en Slingshot 200. I mitt fall så blev den en Slingshot 300 istället. Den rymmer lätt min reseutrustning som består av en D2X med monterad 70-200, 12-24, 17-55, 10,5 fish , blixt, och en fast 50:a. Några filter och annast smått o gott. Det är lite tungt att bära den på en axel men eftersom 300:an har ett midjebälte så går det alldeles utmärkt....
 
Jag har en Slingshot 100 som jag tycker är alldeles utmärkt. MEN - den rymmer "bara" kameran och ett extra objektiv och en blixt. Det är i princip bara plats till solglasögon och minneskort därefter...

Varför är jag förtjust? Därför att den är liten och nätt, väger inget (kan inte väga bly, den är ju trång) och är lätt att hantera "under gång". Om det är lika lätt med de större vet jag inte - litenheten är ett värde i sig - som jag ser det.

Har man behov/önskemål av att ha med så mycket prylar som de andra talar om i tråden är en 100 naturligtvis alldeles för liten!
 
Som sagts så är det en nackdel att väskan hänger bara på en axel, speciellt när man packat tungt.

Ett tips till er som redan har en slingshotväska.

När axeln blir trött kan man hänga väskan på andra axeln och koppla loss stora remmen samt koppla fast lilla remmen. Då sitter den rätt bra på vänster axel. Man kan dock inte snurra runt väskan. Men om man blir trött och vill ha avlastning...
 
Nu har jag inte någon av dessa, men jag skulle resonera såhär:

En axelväska har man för att den är smidig och lätt att alltid ha med sig. Ska man ha massor med grunkor så kan man oftast lika gärna ha en rygga, åtminstone om man tänker på sin stackars rygg. Jag får skitont i axeln bara efter en timme med axelväska även om jag bara har ca 1,5 kilo prylar i den (kamera med normalzoom, inget mer). Nu har du ju en ganska lätt kamera, men med flera objektiv så blir det kanske samma vikt ändå.
Jag funderade på slangbellan, men valde till slut istället en liten ryggsäck.
Som Erik säger så är väskan alltid för liten så fort man vill ha annat än bara kameraprylarna med, men med en tilltagen ryggsäck kan man då pula ner lite mackor och handskar och sånt även inne i själva ryggan om man river ut några "objektivhyllor".

Så, om inte 100:an räcker så skulle jag kikat på ryggsäckar istället. Kanske det kan vara värt med både och? Rygga och axelväska alltså. Själv har jag en enkel äldre axelväska när jag inte vill ha allt skrot med och ryggan när jag ska knalla omkring i några timmar.

Till sist; hellre för stor än för liten väska! Tomrum väger ingenting;-)
 
Tack för alla synpunkter! Det blev en slingshot 200 till slut. Och tror det kommer passa mig. Till att börja med i alla fall. Nu får jag plats med mina saker och har även lite utrymme att växa i. Sen betvivlar jag att man vill ta några längre promenader med den, men för mina krav funkar det.

/anders
 
exeton skrev:
Som sagts så är det en nackdel att väskan hänger bara på en axel, speciellt när man packat tungt.

Ett tips till er som redan har en slingshotväska.

När axeln blir trött kan man hänga väskan på andra axeln och koppla loss stora remmen samt koppla fast lilla remmen. Då sitter den rätt bra på vänster axel. Man kan dock inte snurra runt väskan. Men om man blir trött och vill ha avlastning...

Tack før det tipset!
Har klurat på hur jag kan hænga min 200 men inte kommit på nått. Inte før att det ær tungt som det ær nu men ett bra tips ær allttid ett bra tips!
 
Tycker att Slingshot 200 är en ruskigt bra reseväska. Får i min D200 med grepp och 2 gluggar varav det ena är ett 70-200 och ett Tokina 12-24
får även i min blixt och converter och lite andra små grejor. Kan starkt rekomendera!

/Kjelle.
 
Klarar jag mig med en slingshot 100 om jag har en D200, utan extra grepp, med ett större optik på (70-200 eller 105 micro) och kanske ett litet extra?

Kalle
 
Har knallat runt i Thailand och Kambodja i 2 veckor med en Slingshot 200 hängandes äver axeln, ibland upp till en hel dag utan överbelastad axel. Ofta har jag gått runt med 200 hängandes under vänster arm. På det sättet har jag hafr bättre kontroll över vem som pillar på min Slinshot och sedan är det väldigt praktiskt att ha väskan där när jag byter objektiv. Den stora fördelen, slipper ta av mig ryggsäcken och lägga ner den bland myror och annat småkryp.

Väskan har vägt upp till 6 kg när den varit fullpackad har jag haft följande i den:

Kamerahus Sony A100 med monterat Minolta 11-18/4.5-5.6 eller Minolta 24-75/2.8, den andra har då legat i 200an. Minolta 70-210/4 har mestadels legat i väskan. Blixt Minolta 5600 HSD. Dessutom ett litet bordstativ och laddare, kablar, plånbok, mobiltelefon. Till sist min reservkamera, Minox 35GT med 35/2.8, som tur är har jag aldrig behövt använda den.

Skulle kunna byta ut Minolta 70-210/4.0 mot ett Tamron 70-210/2.8 men då blir det presspassning och dessutom har jag ingen lust att konka runt dag efter dag med det objektivet.

För att göra packningen komplett så hade jag ofta en CompactDrive PD70X för att lagra bilderna på.

Har inget negativt att säga om Slingshot, tvärt om den fyller just det behov jag har när jag är på resande fot eller står och fotograferar och inte vill använda marken som bord.
 
Senast ändrad:
Läste recensioner om Slingshot och har funderat på duken som många använder som putsduk.

Mina funderingar är varför den är grå?

Kan det vara så att den är 18% grå och kan användas till vitbalans?

Bara en undran / Jan-Olof
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.