Annons

London - fotoböcker och utrustning??

Produkter
(logga in för att koppla)

Malla

Aktiv medlem
Åker till London i helgen och söker framförallt fotoböcker av olika slag, inte handböcker i första hand.. Någon som har tips på bokhandlare?
Sevärda utställningar och är det något i utrustningsväg som är värt att titta efter och köpa och var i såfall?

Jag var där i maj.
Fotoprylar har samma priser om inte lite dyrare fick jag erfara men jag kanske bara letade på fel ställen.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter för böcker? ska det vara redan snygga bilder på platser du vill besöka och ta egna eller vad är tanken?
Vad jag förstår så vill du inte ha någon turistbok med info.

Tänkte mest på fotoböcker av fotografer och deras verk. Typ konstfoto, böcker med mycket bilder. Svartvitt, porträtt, etc..

Finns (fanns för några år sen, är väl bäst att säga) en del specialaffärer för fotolitteratur efter Charing Cross Road och St Martin´s Lane, liksom de små tvärgatorna mellan dessa två, alldeles i grannskapet av Leicester Square. Det området är något av ett "bokhandlarcentrum", med sånt som specialaffärer för flygplanshandböcker från andra världskriget o s v; man kan gå där en vecka utan vidare. Där ligger också jättar som Zwemmer´s och Ffoyle´s.

Bra att veta för att något förenkla letandet: men har (hade då åtminstone) kvar prisregleringen på nya böcker, så hittade man en bok till ett visst pris nånstans kunde man köpa den där; den kostade ändå exakt densamma överallt.....

Per

http://ofverbeck.se

Tack för tipset.. ska kika dit, var som jag misstänkte att man inte gör några fotofynd.. men böcker kanske iallafall.. någon som har mer tips?? Mottages tacksamt..

Fotoutrustning är ofta billigare här i England än i Sverige. Dock ska man undvika de stora kedjorna såsom Jessops m.fl. som kan var löjligt dyra på vissa grejer.
En bra och relativt billig butik inne i centrala London är Cameraworld (www.cameraworld.co.uk) som ligger på en tvärgata till Oxford Street (närmsta tunnelbanestation är nog Oxford Circus om jag inte tänker fel). Trots att de ligger centrals så är deras priser i nivå med de stora näthandlarna.
Priserna där är normalt lägre än i Sverige och personalen är kunnig.

Jag har tyvärr ingen vidare koll på butiker för just fotoböcker men det kan nog vara värt att också titta in på en på en "vanlig" bokhandel då de större ställena har ett rätt ok utbud. Hittar du en stor Waterstones så bör de har rätt många fotoböcker.

Ett annat tips om man är intresserad av naturfoto är den stora butiken inne på Natural History Museum, de har många "böcker med bilder i" och även om dessa kanske inte primärt är "fotoböcker" så finns det gott om bra fotografier i dem. De har ex. de flesta årgångarna av "Wildlife Photographer of the year" böckerna.

Photographers Gallery är trevligt, men kvalién på utställningarna varierar så det gäller att ha lite tur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar