Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lokalisering av mappar - Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

RHelena

Aktiv medlem
Finns det något bra sätt att få Lightroom att lokalisera mappar "i bunt" efter att kopplingen till LR har tappats bort?

Bakgrunden är en lång historia, med bl.a. två st externa hårddiskar först frånkopplade och sedan inkopplade, men i korthet handlar det om att kopplingen mellan LR och bilder/bildmappar är bruten. Diverse felsökningar har gjorts och botemedel testats. Metoden via Find Missing Folder fungerar men problemet är att detta medför en hel del jobb, det är inte precis få bildmappar jag har samlat på mig...

Tacksam för tips om det finns något annat sätt att få koppling till LR i stället för denna tidskrävande metod att uppdatera sökvägen enskilt för varenda mapp.

Vet inte om det hjälper men du kan ju slå på att LR ser mappar OCH undermappar. På den Svenska så står det "Visa bilder i undermappar"
Har du inte ändrat om i orginalstrukturen så borde det ju räcka med att peka på toppmappen och så borde resten följa efter.

/Thomas

Om jag fattar rätt så är inte undermapparna problemet utan det är "toppen" som saknas. Trådskaparen har helt enkelt ingen "toppmapp" och då kan det ju vara så att det finns hundratals mappar på samma nivå som alla måste pekas ut. Detta blir tidsödande.

I tidiga versioner av LR var detta ett stort problem om jag minns rätt. Hade man inte börjar från "toppen" var det kört att få till det. Därför tillkom relativt tidigt en funktion där man kan högerklicka en mapp och välja "Show parent folder" (och även Hide this parent). Detta bör man alltså göra om det är så att man saknar en toppmapp.

Jag har dock ingen koll på om detta kan lösa trådskaparens problem nu när det redan är oordning - sannolikt inte...

Tack Thomas och Anders att ni tog er tid på att fundera på mitt problem!
Jag tog till den tidskrävande metoden att leta reda på sökvägen för varje enskild mapp, hade inte tålamod och tid att invänta svar då alla verkade förstummade till att börja med... ;-)
Anders råd hade varit värt att testa eftersom du var på rätt spår. Jag kan ju råka ut för detta igen så jag sparar era råd för framtida bruk!

Skönt att det löste sig tillslut.

Själv hade jag först mina foton spridda i massor av olika mappar i LR. En mapp för varje fototillfälle, typ... Numera använder jag mig av etiketter på bilderna eller bara av metadatat såsom datum mm. för att hålla rätt på bilderna.

Vill du slå ihop mappar kom ihåg att göra det inne ifrån LR. Det är bara att dra i bilder och mappar så flyttas de fysiska filerna också plus att alla previews mm. blir kvar och på rätt ställe.

mvh

/Thomas

Jag tog till den tidskrävande metoden att leta reda på sökvägen för varje enskild mapp

Bra att det fixade till sig!

Om du nu har ett gäng mappar som ligger på "samma nivå" på hårddisken men saknar en "förälder" i Lightroom så kan du inne i Lightroom högerklicka en av mapparna och välja "Show Parent" så läggs föräldern till för denna mapp (och alla andra mappar med samma förälder) vilket gör att du nu har en "toppmapp".

Detta underlättar om du i framtiden skulle råka ut för något liknande strul eller om du i framtiden vill flytta hela bildarkivet till en annan hårddisk.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto