Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Logga i PDF till Lager

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Hur jag än letar och försökt, så kan jag inte få till loggan.
Jag har PSE 7 och har fått en logga i pdf som jag tänkte göra till ett lager och lägga på bilderna.
Men klarar inte att få detta att funka. Kanske tänker jag fel?
Det är 2 färgs logga.
Hur gör jag enklast så att jag kan lägga den på bilden och kanske ändra storleken på den också.

Din fråga är väldigt luddig men jag ska försöka svara ändå.
Välj att öppna PDFen inifrån photoshop via arkiv>öppna
OM PDFen har flera sidor så klicka välj den sidan du ska öppna. Därefter väljer du storlek och upplösning. Välj något som passar din befintliga bild. Är den tex 7x10 cm i 200dpi behöver du inte rendera PDFen i 100x100cm 300dpi. det blir bara tungt och jobbigt. OM logon ligger smått på tex en A4 så får du ta hänsyn till detta och försöka räkna ut hur stor du då ska rendera PDFen för att få logon lagom stor.

Jag förmodar att du med ett lager egentligen menar att din logo får en vit bakgrund? I så fall är det inte så mycket du kan göra när du öppnar den, ligger förmodligen en vit platta bakom i PDFen. När du öppnat logon så får du - om du nu har en - försöka få bort den vita bakgrunden, prova trollstaven tex. Kopiera sedan över logon till ditt andra dok. Ett sätt som funkar om du har en svart logo och vit bakgrund är faktiskt att kopiera in hela alltet som då lägger sig i ett eget lager och välja lagerstatus MULTIPLICERA. Det svarta övertrycks - vilket det gjort ändå - och det vita "försvinner".

Även om logon är i två färger så ligger den inte i två lager i PDFen. PDF hanterar visserligen lager men inte för det ändamålet. Även om det råkar vara en Pantone logo som ligger som två separata plåtar i PDFen så påverkar inte det heller när du öppnar den i PhotShop.

/martin

Tack för detta Martin.
Jag hittade en lösning genom att gå in på Arkiv och välja Montera
och sedan bara dra i reglagen till rätt storlek.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto