ANNONS
Annons

Lofoten - tips om sevärdheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Åker till Lofoten imorgon bitti för att stanna där några dagar. Därefter bilar vi ner till Oslo under några dagar med lämpliga stopp längs vägen.

Har hittat en hel del kul på nätet som jag vill se och fotografera men tar tacksamt emot tips på sevärdheter jag inte bör missa, både i Lofoten och längs vägen ner mot Oslo.

Tack på förhand!

Lofoten - Eggum, därifrån går det en stig längs havet till Unnstad. Fantastiskt vackert där!

Sen någon av småbyarna för att de är vackra, Reine tex gillar jag.

Finns mycket vackert på Lofoten, men det beror ju lite på vad du gillar?

Tack för tipset!
Jag har precis inköpt ett vidvinkelobjektiv så jag kommer att ta mycket vidvinkel-vy-bilder när jag är där.Har hittat en del på nätet givetvis men det vore också kul att hitta andra typer av sevärdheter (intressant byggnader eller naturformationer etc).

Vore kul att hitta något fint vattenfall och kraftiga forser att fota. Några tips på ställen?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1335638.htm?set=mp

Från Eggum. Vyer kommer du att hitta överallt. VAttenfall/forsar vet jag inte riktigt. MItt tips är att maila någon här på sidan som kan lite mer om Lofoten, jag har bara varit där på en tvåveckors förra året. Niclas Forsberg gav mig massor av värdefulla tips, maila honom. Eller Camilla Wejdemar tror jag hon heter, verkar bo i Reinetrakten, har sett att hon har massor av vackra bilder därifrån, kan säkert ge dig tips!

Tack för tipset om Eggum! Fantastiskt vackert även om det regnade en hel del när vi var där. Vi bilade hela vägen ner till Å och det var fantastiska vyer överallt. Finaste samhälle/by var nog ändå Reine som ligger nästan ändå ut på Lofoten. Klart värt ett besök.
Har nu drygt 700 bilder att hantera... Här är en bild på viken utanför stugan vi fick låna.

Bilagor

• lofoten.jpg
    lofoten.jpg
    19.4 KB · Visningar: 2,264
Tack för tipset om Eggum! Fantastiskt vackert även om det regnade en hel del när vi var där. Vi bilade hela vägen ner till Å och det var fantastiska vyer överallt. Finaste samhälle/by var nog ändå Reine som ligger nästan ändå ut på Lofoten. Klart värt ett besök.
Har nu drygt 700 bilder att hantera... Här är en bild på viken utanför stugan vi fick låna.

Hur är det med boende i krokarna, finns det gott om det eller bör man boka i förväg?

Åker till Kiruna imorgon och tar nog en tur till Lofoten.

Hur är det med boende i krokarna, finns det gott om det eller bör man boka i förväg?

Åker till Kiruna imorgon och tar nog en tur till Lofoten.

Det finns sk rorbuer överallt. Det är stugor som ligger nere vid vattnet. Jag betalade 600 NOK för en natt, jag var iofs ensam men där fanns plats för 4 vuxna och två barn även om det hade blivit trångt. /FW

Det verkar finnas lediga över allt som det är nu.
Dock är Lofoten betyligt dyrare än längre in åt landet.
På väg ner betalade vi 280 NOK för en hytte intill en (fiskbar) älv för 2 personer. Låg standard, men kokplatta i hytten och tillgång till vatten intill.

Hej

jag kan rekomendera att åka via geirangerfjorden på vägen upp eller ner.
otroligt vackert ställe med många hisnande vägar och fantastiska vyer. Även Ålesund är värt ett besök.
Nu borde även alla fjällvägar vara öppna i geirangerområdet, någonting jag missade när jag var där(april)

www.geiranger.no

god tur!

//Fredrik

Lofoten - Eggum, därifrån går det en stig längs havet till Unnstad. Fantastiskt vackert där!

Sen någon av småbyarna för att de är vackra, Reine tex gillar jag.

Finns mycket vackert på Lofoten, men det beror ju lite på vad du gillar?

GAMMAL tråd. Men va gör det :)

mitt lästips är min gode vän Kristins bok: http://www.lofoten.com/Aktiviteter/baffin-babe-med-lofoten-turbok.html

Eggum-Unstad är tveklöst ett av de bästa tipsen enligt mig också (se tidigare inlägg i tråden).
Jag svarar gärna på frågor. Älskar att prata om Lofoten (där jag varit bosatt i många år.. fram till 2007). Maila mig under resans gång om ni önskar tips längs vägen. [email protected]

Generellt:
Har ni tid så betar ni av både "innersia" Lofoten och "Yttersia" Lofoten. Finns pärlor också emellan - allt beroende på vilket som är det huvudsakliga intresset.

Är det fåglar eller ngt annat spec ni vill fota så har jag sjukt mkt tips.

Allt gott å kör lugnt (dyrt med böter)
/N

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar