Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lofoten i sommar

Produkter
(logga in för att koppla)

birbjo

Aktiv medlem
Hej!
Håller på och planerar en fotoresa till Lofoten i sommar. Tanken var att jag skulle flyga till Kiruna, hyra en liten bil där, och sedan bila över till Lofoten, för att sedan spendera 5-6 dagar där, innan resan går hemåt. Är det någon som har varit där, som kan komma med bra tips på platser / annat som man bör tänka på alterntivt inte får missa? Fokus ligger på naturfoto helt och hållet. Tiden ser ut att bli i början / mitten av juni. Alla goda råd uppskattas.
Mvh Björn

Härligt med fotoresa till Lofoten!
I början av juni kan det vara trevligt med en fågeltur med utgång från Röst, lunnefåglar är söta :) (Går färja från Moskenes till Röst och Vaeröy). Från Reine går det båt på Reinefjorden, förutom att båtresan är en upplevelse i sig kan man gå till Bunnestranden. Annat som "bör" besökas är nog Kvalvika och Uttakleiv, och Eggum och ja listan blir lätt lång... Ta med tele till fåglarna och vidvinkel till vyerna.

För planering rekomenderas http://ut.no/ med utomordentlig karta,
och för inspiration http://www.flickr.com/groups/lofoten/

Beror lite på vad du menar med naturfoto, ifall inriktningen är landskap eller fåglar. Är det landskap så vill jag rekommendera Henningsvaer och Reine som utgångspunkter och för bra boende. Även pittoreska Nusfjord är värt ett besök. Och Henningsvaer. Ifall du har möjlighet att ta dig från Reine in i viken så går det att vandra över till andra sidan med vy ut mot väldiga Atlanten och en makalös sandstrand. Nämnde jag Henningsvaer? Mitt favoritställe på Lofoten =)

Kan ge dig ett länktips till: http://www.lofoten.info/

Tack så hemskt mycket för all information! Kommer att vara där en vecka, så jag tror jag skall hinna med en hel del. Joo, det var landskapsfoto jag menade......fåglar kategoriserar jag i grupperna "småpippis" och "storpippis", så det får nog vara....om det inte skulle dyka upp en dront... eller en pterodaktyl... :)
Må gott!
Björn

Lofoten

Hej! Var till Lofoten sommaren 2010. Ett tips är i varje fall att vara ute tidigt med hyra av bil. Antalet är begränsat och det är mycket folk som just flyger till Kiruna, vandrar och sedan hyr bil. Vi var ute redan i mars...(tipset fick vi även av biluthyrningsfirman som berättade att de kunde ta slut).
Vi åkte upp till Andöy. Fantatiskt vackert. Där kan man följa med på valsafari. Bilade sedan neråt ända ner till Å. Det finns många vackra ställen efter vägen, Sakrisöy, Henningsvaer m.m..
Vi bodde på campingar i hytter efter hela vägen förutom på Andöy. Priserna varierar. Vill man åka "hela" Lofoten får man nog räkna med minst en vecka....annars blir det bara bilkörande.
Ps. Digermulen var en fin liten avstickare.
Vill du ha fler tips kan du kontakta mig på min sida...
Trevlig resa!

Tack Sonja. Bilen är redan bokad, tågbiljetten klar(vågade inte flyga, då jag inte kunde vara säker på att få ta med kameraryggan i handbagaget......för tungt.....). Hotell i Leknes bokat, så det "praktiska" är löst....nu är det bara det roligaste kvar.....att planera allting annat...... :)
Må gott!
Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar