Annons

Locka fåglar med mat

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni lockar fåglar? Jag har testat det mesta nu efter 3 h ute i kylan. Man hör massor med fågel sitta och tjattra: "där är den där dumma fotografen igen, haha".

Försöker gömma mig så gott det går och sitter på ca 25 m avstånd från där jag lägger maten i form av talg, brödsmulor och frön.

Gahhhh!

// Jocke

Finns mycket att säga om fågelmatning.

Först måste du mata in fåglarna. Dvs lägga ut mat (frö, talg, nötter, bär etc. beroende på vad du vill ska gå ner) under en längre period. Detta gör att fåglarna lär sig hitta vart maten finns och återkommer till samma ställe. Ju tidigare på säsongen du börjar mata desto fler trogna besökare får du, samt att du också lockar ner fler arter. Tyvärr går det sällan att locka ner fåglar vid en enstaka matning om det inte redan är vana att äta därifrån.

Det är också av stor vikt vart du placerar matningen. Vill du "endast" fota våra vanligaste tättingar såsom blåmes, talgoxe etc funkar det att ha matningen i trädgården i ett tättbebyggt område. Vill du däremot få ner arter som entita, svartmes, nötskrika, hackspett etc. krävs det en annan miljö. Gärna i närheten av lite större skogsområden. Viktigt är också att matningen inte står helt öppet utan att det finns vegetation runt ikring där fåglarna kan söka skydd.

Hoppas du fick nåt tips på vägen...

Mvh Simon

Senast ändrad:
Det kan vara bra att fortsätta matningen av fåglarna även efter att man slutat fota dem, eftersom de lärt sig komma tillbaka o hittat föda.. Slutar man upp, kan de väl svälta ihjäl?

Trädgården är ett alldeles utmärkt alternativ!

stefandahlen skrev:
Det kan vara bra att fortsätta matningen av fåglarna även efter att man slutat fota dem, eftersom de lärt sig komma tillbaka o hittat föda.. Slutar man upp, kan de väl svälta ihjäl?

Hehe.. nejdu.. när det är slut, så flyger de vidare. Försök har gjorts med rödhakar, för att se om de återvänder. Men det visade sig att det var 42 st olika rödhakar som kom till fågelbordet..

Jag är en nybörjarfotograf som idag fick för mig att plåta fåglar. Så jag begav mig ut i Nacka naturreservat, men där var det helt tomt på fåglar. Syntes inte en enda och helt tyst var det också. När jag sedermera begav mig in till Bagarmossens centrum (ett litet förortscentrum) så kryllade det och kvittrade av allehanda fjäderfän. Oturligt nog la min kamera av då av någon outgrundliga anledning.

Jag gör gärna gemensamt slag i saken att fota fågel om någon är intresserad!?

Alltid kul om man har någon "kompis" med sig så att säga!

// Jocke

Som Jesper säger, De sitter inte och svälter ihjäl. Samma sak ser man med mesar. De har ett stort område som de besöker dagligen. Samma fågel stannar en stund och äter. Sedan så flyger de vidare till nästa ställe och återkommer sedan.

Men för den sakens skull tycker jag inte man ska sluta mata. Speciellt inte nu sent på vintern när den naturliga maten tryter och kylan slagit till.

Allt handlar om beteendemönster. Fåglar har oftast sitt matrevir som de söker av. Om de ser att mat finns i ett visst område - kommer de att sticka dit först och kika. Om mat inte finns, kommer de söka av andra troliga områden.

Ganska kul att studera beteendemönster, fåglar är inte så dumma även om de inte har så stor hjärna :)

// Jocke, som läser beteendevetenskap just nu..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar