Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstarkt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mikamb

Aktiv medlem
Hej. Jag har en fundering när det gäller objektiv.Om man jämför ett tex 50mm 1:1,8 med ett 50mm 1:2,8 och jag fotograferar med bländare 8 tex. Har jag då någon nytta av det ljusstarkare objektivet, jag menar om det är ljusstarkare i bländar 8 läget,att man får en kortare exponeringstid.Jag vet inte om frågan är heltokig men men .MVH mikael
 
Ljusstyrkan är precis samma vid ett visst bländarvärde, så där får du ingen fördel. Däremot kommer det ljusstarkare objektivet att bländas ner mer i förhållande till full öppning, vilket kan vara fördelaktigt, men inte alltid. Jämför du objektiven vid f/2,8 (som är full öppning på det ena) däremot, så är det ganska stor sannolikhet att det ljusstarkare objektivet ger bättre skärpa.
 
Vid en viss bländare, t.ex. f/8, så släpper båda objektiven in lika mycket ljus och du får samma slutartid.

Edit: För långsam, igen. :)
 
Tackar för era svar .Jag är ju grön inom dessa områden och ställer en dum fråga till.Hur mycket i slutartid vinner jag på de objektiven att fota med bländare 1:1,8 och 1:2,8 .Jag tar en till när jag ändå håller på,hur mycket i slutartid vinner man på att justera ISO värdet från tex 1600 till 3200. Tackar för svar.
 
Tackar för era svar .Jag är ju grön inom dessa områden och ställer en dum fråga till.Hur mycket i slutartid vinner jag på de objektiven att fota med bländare 1:1,8 och 1:2,8 .Jag tar en till när jag ändå håller på,hur mycket i slutartid vinner man på att justera ISO värdet från tex 1600 till 3200. Tackar för svar.

ISO 1600 -> 3200 : 1 steg t.ex 1/15 -> 1/30
bl 2.8 -> 1.8 : 1 1/3 steg t.ex 1/15 -> 1/40
 
Men är det inte så att ett objektiv i allmänhet inte presterar sitt bästa i ytterlägena, dvs ett 50/1.4 (som jag har) inte är riktigt skarpt vid 1.4 utan först vid bländare 2 - 2.5.
Så för ett 50/1.8 så kanske det är först vid bländare 2.5 - 3.0 som det är riktigt skarpt.
 
Visst är det så, men å andra sidan kan det vara dumt att lägga pengar, vikt och storlek på en egenskap man inte drar nytta av. Ljusstarka objektiv skall man också utnyttja som sådanna tycker jag iaf...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.