Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstarkt objektiv till Canon - konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag plåtar ytterst sällan med fasta gluggar. Jag ser inte poängen med det ärligt talat. (Undantaget är mitt helmanuella Samyang 14mm) så jag kan nog inte råda dig där så mycket.

Jag tycker det blir på tok för oflexibelt, så jag kör med ljusstarka zoomar istället.

Jag tror att om jag hade haft en Nikon D700 så hade jag också tyckt att ljusstyrkan räckte i zoomar. Som det är nu kan jag inte gå över ISO 3200 och då är det mycket brus. Därför har det bara varit de fasta gluggarna som levererat användbara bilder. Däremot hade jag knappast lyckats ta lika fina konsertbilder som du, oavsett vilken utrustning jag hade. :)

Jag tror att om jag hade haft en Nikon D700 så hade jag också tyckt att ljusstyrkan räckte i zoomar. Som det är nu kan jag inte gå över ISO 3200 och då är det mycket brus. Därför har det bara varit de fasta gluggarna som levererat användbara bilder. Däremot hade jag knappast lyckats ta lika fina konsertbilder som du, oavsett vilken utrustning jag hade. :)

Som 5DmkII ägare håller jag med. Zoomar på 2.8 och ISO-1600 - ISO-2500 kräver mycket för att klara uppträdanden i mörka lokaler. Utan blixt eller ljusare optik går många foton förlorade (fina detaljer och färger förstörs av brus).

Sen kanske bättre brusreducering i alternativa program (LightRoom m.m.) kanske gör att andra vågar sig högre upp på ISO-skalan än mig som kör med Canon DPP...?

Jag tycker också att 2.8 är lite väl lite i ljusstyrka för många mindre konserter. Okej om man bara fotar på stora festivaler. Men på klubbar, så är det ofta 2,0 som används mest för min del. Pga den dåliga belysningen

Vidvinkel tycker jag också är något att satsa på! 50 mm är ju redan ett kort tele på din kamera. Så om du vill ha med mer och samtidigt få mer dramatik i bilderna så är en vidvinkel att föredra. På så sätt får du längre skärpedjup vid stora bländare också

Själv gillar jag 28mm 1.8 på min 5d. Men då är det ju fullformat. Men kanske någon liknande brännvidd skulle passa, tex sigma 20mm 1.8 för din del?

Om man vill vara diskret när man fotar och inte störa publik eller artist så är det ett ljusstarkt tele som gäller. Då kan man få en bild som liknar det publiken upplever. Bilder på artister tagna "i diket" alldeles framför scenen ser ofta märkliga ut med sitt grodperspektiv.

Jag har plåtat en del på konserter, från åskådarplats, och på klubbar då man kan röra sig lite närmare utan att bli direkt påträngande med ett lagom långt och ljusstarkt tele. En zoom typ 70-200/2,8 eller så är då lämplig anser jag.

Jag tycker också att 2.8 är lite väl lite i ljusstyrka för många mindre konserter. Okej om man bara fotar på stora festivaler. Men på klubbar, så är det ofta 2,0 som används mest för min del. Pga den dåliga belysningen

Vidvinkel tycker jag också är något att satsa på! 50 mm är ju redan ett kort tele på din kamera. Så om du vill ha med mer och samtidigt få mer dramatik i bilderna så är en vidvinkel att föredra. På så sätt får du längre skärpedjup vid stora bländare också

Själv gillar jag 28mm 1.8 på min 5d. Men då är det ju fullformat. Men kanske någon liknande brännvidd skulle passa, tex sigma 20mm 1.8 för din del?

Hur sätter du skärpan med vidvinkliga objektiv med kort skärpedjup? Kör du t ex AI servo?
Ska plåta på en klubbkonsert snart och tänkte ta med mig 5DmkII + 35/1,4L, en kombo som jag tycker är lite knepig att sätta fokus exakt när motivet rör sig (och om man inte vill komponera motivet exakt i mitten).
Hur gör du?

Hur sätter du skärpan med vidvinkliga objektiv med kort skärpedjup? Kör du t ex AI servo?
Ska plåta på en klubbkonsert snart och tänkte ta med mig 5DmkII + 35/1,4L, en kombo som jag tycker är lite knepig att sätta fokus exakt när motivet rör sig (och om man inte vill komponera motivet exakt i mitten).
Hur gör du?

Ja precis, Ai Servo är bra att köra. Så använder jag mig av en fokuspunkt, försöker sikta på ögonen och tar relativt många exponeringar. Så får man förhoppningsvis någon skarp bild från varje vinkel man vill ha.
Så brukar jag mellan varven välja automatisk fokuspunkt och sträcka fram kameran nära de personer på scenen och försöka ta vinklar som är svåra att titta i kameran samtidigt. På så sätt har jag med lite tur fått några bilder jag blivit ritkigt nöjd med!

Så är man ju inte tvungen att använda 1.8 elelr 1.4 bara för att man kan. Det kan ju vara bra att ligga någonstans mellan 2.0 till 2.8. Men skönt att ha mer ljus att tillgå om det är dålig scenbelysning

Jag kör endast fasta objektiv numera och den enda nackdelen jag känner är att af är långsammare än tex ett 24-70. Att inte kunna zooma tycker jag ej är någon nackdel .

Är jag då den enda som kör med f/4 gluggar för konsertfoto ? :( jag har än så länge inte sett behovet av ljusstarka 2,8 eller bättre objektiv eftersom det oftast är väldigt mycket ljus och kamerahusen presterar väl iso mässigt så brus har inte varit något problem, det brus som kan bli hjälper snarare motivet än stjälper det.

/ Magnus

Jag fotograferar mycket konserter och ofta i dålig belysning. Mina två favoritgluggar är helt klart EF 24-70/2.8 och EF 70-200/2.8 IS! Jag har även använt EF 85/1.2 vid riktigt skitiga ljusförhållanden. Ett 50/1.4 kan också vara bra vid sådana tillfällen.

De första låtarna försöker jag hålla mig långt fram och vidvinkligt och sedan backar jag tillbaka för att inte störa för mycket och byter då till tele. Använder också AF Servo eller One Shot lite beroende på konsert och situation. Jag använder aldrig blixt!

Oftast bra ljus? jag skulle snarare säga tvärtom men nu tänker jag på klubbspelningar, festivaler brukar ha bra ljus.

Är jag då den enda som kör med f/4 gluggar för konsertfoto ? :( jag har än så länge inte sett behovet av ljusstarka 2,8 eller bättre objektiv eftersom det oftast är väldigt mycket ljus och kamerahusen presterar väl iso mässigt så brus har inte varit något problem, det brus som kan bli hjälper snarare motivet än stjälper det.

Det är väldiga skillnader på olika ljusshower inomhus, och hur nära scenen man kommer. Man kan inte räkna med att 4 räcker. Jag fotar oftast utan blixt, vilket nog är en förklaring till behovet av ljusstyrka.

Utomhus festival klarar man sig på en enkel mörk superzoom om man vill.

Jag kör också enbart utan blixt, både för att ta hänsyn till artisterna och publiken. För mig så är så låg ISO som möjligt väldigt viktigt för att få bra kvalité.

Hur gör du?

THen again, ju mer vidvinkligt, desto enklare är det ju att sätta skärpan manuellt. Jag använder Samyangs helmanuella 14mm utan problem under koncertfoto... Det räcker ju att fokusera i rätt grannskap för att få bra fokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar