Annons

Ljusstarka 4/3-objektiv för under 10000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

jofoto

Medlem
Vad finns det egentligen för ljusstarka objektiv med 4/3-fattning för närvarande, med en bländare på åtminstone 2.8 och ett pris på max 10000kr?
Sigma verkar inte ha något sådant ännu (men hinner kanske släppa sina innan lanseringen av Panasonic DMC-L1).
Från Olympus/Zuiko verkar 50/2.0 macro, 11-22/2.8-3.5, 14-54/2.8-3.5, 50-200/2.8-3.5 alla vara vettiga gluggar.
Missar jag något?
 
Till vilken kamera och vad är 4/3-objekt.

Som "gammal" analog amatör men ny i digitalvärlden så undrar jag till vilken kamera och vad är 4/3-objektiv? Är de till speciella kameror eller vad.
Med en förklaring så kanske Du hittar många förslag.
Björn
 
Olympus ED 50/2,0 Macro

Är ett ruggigt objektiv. Skärpa, färgseparation.
Är i sig själv ett skäl att köpa ett 4/3-hus. Lånade en kollegas Olympus och tog några bilder med det. Med ett sådant objektiv känns det som det kvittar vilken sensor som sitter i huset.

Och sen är ju Sigma på gång med några som du antyder. Vet dock inte heller när de är ute på marknaden, men jag tror inte att det dröjer så länge.

http://www.dpreview.com/news/0602/06022611sigma43rds.asp

/J

-- Edit: Stavfle. Borde gå och lägga mig. --
 
Senast ändrad:
Leicas 14-50 f:2,8-3,5 med inbyggd bildstabilisering tycker jag verkar väldigt vettigt. Det ska bli kul att se vad den gluggen går lös på. Den släpps väl i samband med panasonics systemkamera. Ligger den vettigt i pris så ska en sån inhandlas.


MVH Uffe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.