Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstark, billig och skarp vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

Är billig+ljusstark+skarp vidvinkelobjektiv en omöjlig kombination? Är nämligen på jakt efter en vidvinkel till min D610 men har inte så mycket pengar att spendera för tillfället, runt 2-3 tusen.

Har dålig koll på vidvinkelobjektiv men tänker typ på (beg) Sigma EX 28 1.8. Sen finns väl även äldre, manuella, alternativ som Nikon 24mm 2,8 AI.

Eller är det bättre att hålla på pengarna och köpa någon dyrare variant?

Mottar väldigt gärna tips och idéer!

MVH

24 2,8 ais

Ger en del CA i kanterna, men är riktigt skarp. Ca tas lätt bort.
Tror att jag gav ca 700-800 hundra på Tradera för mitt. Suveränt objektiv att filma med. Förvånansvärt rak-teknande. Kan inte bli bättre för en sådan liten slant. Manuell fokus, inget stort problem på vidvinkel.

Samyang MF 14/2,8 IF ED UMC Aspherical, ljusstark, skarp & hyfsat billig. Scandinavian Photo har en beggad till salu för 2595. Brukar dyka upp på Blocket ibland för runt 2000.

Ger en del CA i kanterna, men är riktigt skarp. Ca tas lätt bort.
Tror att jag gav ca 700-800 hundra på Tradera för mitt. Suveränt objektiv att filma med. Förvånansvärt rak-teknande. Kan inte bli bättre för en sådan liten slant. Manuell fokus, inget stort problem på vidvinkel.

Jo, har hört en del bra om det objektivet . Finns ett till försäljning här på FS, men det är ett AI (inte AI-s). Vet du om det är stor skillnad?

Köpte ett begagnat Nikon 20mm 2.8 D. Är verkligen helnöjd, litet, lätt och efter en AF finjustering på min D800 även riktigt skarpt. Rekommenderas!

Lars

Jo, har hört en del bra om det objektivet . Finns ett till försäljning här på FS, men det är ett AI (inte AI-s). Vet du om det är stor skillnad?
Den generella skillnaden mellan AI och AI-S är att objektiv av den senare sorten har en extra informationskoppling till kameran som behövdes för att matrismätningen med Nikon FA skulle fungera. Jag tror att den enda andra kameran som utnyttjar det är F4 (men jag är osäker på det).

Hur som helst så är det knappast någon optisk skillnad mellan 24/2.8 AI och 24/2,8 AI-S.

Varken Sigma 24mm f/1,8 EX DG och Sigma 28mm f/1,8 EX DG är särskilt imponerande optiskt. Nikon AF-S 28mm /1,8 G är bättre, men kostar någon tusenlapp mer.

Väcker liv i tråden igen.

Hittat ett begagnat Nikon 28mm 2.8 ais series E. Har förstått att E serien är någon form av budget variant? Är detta objektiv något att ha och vad skulle ni gissa att beg priset bör ligga på?

Mvh John

Hittat ett begagnat Nikon 28mm 2.8 ais series E. Har förstått att E serien är någon form av budget variant? Är detta objektiv något att ha och vad skulle ni gissa att beg priset bör ligga på?

Ja, E-serien var på den tiden Nikons budgetoptik. Den har fem linselement i stället för åtta och bara singel-coating. Dessutom lite billigare material som svartanodiserad aluminium i stället för ugnslackerad mässing etc.

Ok. Har du någon koll på hur den är optisk? Skräp?

De funkar bra på kamerahus som klarar ljusmätningen med dem. För priset (några få hundralappar) kan man inte klaga på kvaliteten. Naturligtvis inte lika skarpt som ett 5.000-kronorsobjektiv. Dessutom manuell fokus så det hänger delvis på användaren. Byggkvaliteten är långt bättre än dagens plastobjektiv trots att det var budgetmodellen då.
Jag hann ta 1700 bilder med mitt gamla 28/2,8 E på min D2x innan jag hade hunnit skaffa några AF-objektiv. Men där motsvarar det ett 42 mm.

Jag fick 494 kr på tradera när jag sålde för fyra år sedan.

Budade hem ett 28mm 2.8/E för 410kr på Tradera. Ska bli spännande att prova. Får återkomma med en recension.
Tack alla för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar