Annons

Ljussättning vid personalfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan nog funka bra tror jag, men behöver du inte ha en spot snett bakifrån för att ljusa upp håret på dem så att du får en rimlight effekt där. Testa med dig själv eller placera en annan person där och se hur väl setupen funkar i verkligheten så vet du vad du behöver ändra om någonting.

/ Magnus
 
Hej Magnus!
Har tänkt att inhandla ett Elinchrom FX400 kit idag. Vet inte vad en spot är tyvärr, men antar att det inte är något som ingår i kittet jag tänkte köpa?
Tack för tipset
Johan
 
Jag kör den setupen när jag fotar personal på mitt jobb. Dock brukar det bli för mycket ljus från den vänstra blixten så det blir i regel snyggare med bara en blixt och en reflexskärm för att fånga upp och studsa lite av blixtljuset från höger..
 
Finns ju en risk att det blir lite tråkigt ljus men det är ju ofta fallet med personalfoto, förutom det så precis som Magnus säger så försök få något ljus bakifrån. Det gör du med en snoot eller ett bikakeraster. Bara att inhandla, är ett måste att ha i studioväskan.

Om du bara har 2 blixtar så hade jag bytt ut upplättningsblixten mot en reflexsskärm och kört den blixten bakifrån. Du får mycket mer liv i bilderna då.
 
Grymt bra tips, tack för det.
Ska inhandla blixtar idag, 2st FX400 eller 2st Dlite4? Dom kostar lika mycket. Något tips där?
/Johan
 
Skulle säga D-lite 4 it är det vettiga valet. Har inte 100% koll på FX serien men är inte den utgången?

Förr så jämförde man D-lite 4 (gamla modellen) med FX400 och då var fläkt argumentet största argumentet för FX400. Nu har ju D-lite fått det och dessutom en inbyggd radiomottagare. Så jag skulle säga att det är det bästa valet.

Köp dock inte den gamla versionen av D-lite 4, fläkt och radiomottagare är lätt värt priset.

Snoot och raster till Elin kan man köpa på kaffebrus och photax, inte samma finish som Elin original men ska man ha saker som passar D-lite 4 prisklassen så är det bra. Känns löjligt när tillbehören kostar mer än blixtarna (okej lite överdrivet men...).
 
Om du skall få till kreativa snygga bilder så tycker jag att du skall satsa på tre, helst fyra blixtar. Om du tycker att elins blixtar är för dyra så finns det kostnadseffektiva alternativ.
 
Jag använder mig av Luxology Modo med SLIK kitet till det, vilket är studioljussättnings kit där du har full tillgång till det mesta du hittar i en vanlig fotostudio. Du kan testa ljussättningen för allt från smyckesfoto till porträtt och bilfoto. Eftersom jag jobbar som frilansande 3d grafiker så är både Modo och SLIK bra verktyg för detta, speciellt när man har produktbilder som man ska producera och produkten finns bara skissad på papper än.

Jag var även med i teamet som utvecklade SLIK kitet för Modo, så jag har goda erfarenheter och kunskaper om hur det fungerar samt hur man använder det.

Modo
http://www.luxology.com/modo/

SLIK
http://www.luxology.com/store/SLIK/

/ Magnus
 
Cool. Nu blev jag sugen. Har dock inte budget (eller kunskap) för att köra det, men kanske testar trial i varje fall.

När det gäller personalkort (för CV eller liknande) så är det ju ofta Ok att det är lite småtrist. När jag fotar för våra CV så har jag bara en blixt snett framför, eventuellt med en reflektor på andra sidan för att lätta upp. Som vi använder korten så är de ändå så små och används i ett sådant samanhang att det inte finns några större möjligheter för konstnärliga utsvävningar. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.