Annons

Ljussättning till gruppbild??

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikita

Aktiv medlem
Vill gärna ha lite tips på hur man kan ljussätta en grupp människor på ca 25 personer på ett intressant sätt.
Tog nyligen en gruppbild på en byggarbetsplats med ca 30 pers. Använde tre blixtar som jag satte upp två på sidorna och en i mitten, försökte få ett så jämt ljus som möjligt.
Bilderna blev ok men ej jättespännande.
Bifogar här en bild på resultatet:

Bilagor

• 0406025.jpg
    0406025.jpg
    33 KB · Visningar: 774
Ska man sätta ljus till en stor gruppbild är nog det ända säkra kortet att försöka sätta ett jämnt ljus.
Jobbade med skolfotografering tidigare och standardljuset där är ju två blixtar slagna i paraply. Fungerar över lag bra och ger ett jämnt och förutsägbart resultat.

Att försöka skapa dramatik i bilden, genom ljussättningen, om det är 10pers. och uppåt är väldigt svårt. Risken finns att vissa personer försvinner in i skugga medan vissa får för mycket ljus.

I mitt tycke är det nog lättare att skapa liv i bilden genom uppställningen / formationen.

Om du har möjlighet kan man ju oxå köra bilden utomhus med enbart en upplättningsblixt?

Du får nog inga råd av mig, Eva, av den anledningen att jag aldrig tagit gruppfoton av denna typ. Men det är ju en intressant problemställning. Vem vet när man hamnar i samma situation?

Därför skulle jag gärna vilja veta mer om själva detaljerna. Vilka blixtar du använt, hur exakt du ställt upp dem (en skiss vore bra) och varför, slutartiden mm. Vilka svårigheter/begränsningar, tekniska och andra, du hade.

henrik.f skrev:
Därför skulle jag gärna vilja veta mer om själva detaljerna. Vilka blixtar du använt, hur exakt du ställt upp dem (en skiss vore bra) och varför, slutartiden mm.

Tjenare Henrik!

Jag vet att frågan var riktad till Eva, men jag svarar ändå! Jag har tagit liknande bilder och håller med Gustav.

Så här gjorde jag för ca en månad sedan:

Tänk dig en grupp av människor i valfri formation, så att de ej skuggas av människan framför, på "rad". Sedan två Elinchrome 250Ws slagna i paraply. Paraplyna är "högre" är gruppens höjd (kanske 2-2,5 meter över golvet), men riktade neråt mot motivet. I mitten (bredvid mig) hade jag en Elinchrome 500Ws med softbox/bouncer på, riktad rakt fram. Samtliga blixtar justerades så att jämnt ljus mättes över hela gruppen. I detta fallet blev det f/5.6.

Slutartiden spelar ingen roll (!!) så länge blixarna/kameran synkar. Jag gissar att körde på 1/125 eller 1/90.

Som Gustav säger så blir ljuset inte speciellt dramatiskt eller spännande, men det är svårt att inte få oönskade skuggor.

Hoppas att du blev klokare!

//JonasL

Det är förvisso fullt möjligt att jag är oherrans trög i fattningen men jag måste tillstå att varken Gustafs eller Jonas svar gav mig nåt jag (och antagligen Eva) inte förstod sen förr. Vi har här ett konkret exempel på en bild som fotografen inte var nöjd med. Eva frågar vad hon kunde gjort bättre. Och jag önskade mig exakta data på dom tekniska (bl.a.) förutsättningarna som existerade och som resulterade i den bild vi har i tråden. Det tycker jag är minimum för att man skall kunna ge bra råd. Och för att jag och andra trögisar skall fatta hur jag/vi skall göra i min/vår tur nångång.

Både Gustaf och Jonas pratar om jämnt ljus. Eva förstod detta själv och försökte åstadkomma det. Skriver hon själv ju. Tre blixtar. En på och två på sidorna helt enligt anvisningarna. Att sen få av oss har stativ som kan nå högre än bakersta radens höjd är förståeligt.

Men om bilden ovan är resultatet man kan vänta sig av tre Elinchrome med diverse paraplyer och softboxar så skulle nog jag å det bestämdaste avråda kunder ifrån dylika bildidéer. Inte för att jag har Elinchrome, och kunder ska vi inte ens tala om. Fast avråder man kunder ifrån Superballa idéer får man väl inga heller. Kunder alltså.

Jag håller med föregående talare om att ljussättningen inte är det viktigaste i en intressant gruppbild. Ett jämnt ljus är att föredra då man vill att alla ska synas. Det är inte så snyggt om vissa försvinner i olika skuggor.

Roliga gruppfoton tar man på roliga platser. Jag gillar att trycka ihop folk så att dom kommer nära varandra. Det är mycket luft på bilden ovan. Jag hade nog utnyttjan trappan lite mer samt fyllt upp lite luckor här och där. Ett tips är att arrangera bilden genom att titta i kamerasökaren då och då.

Jag brukar använda 2x600 Ws i paraplyer på höga stativ så att man undviker slagskuggor på bakgrunden. Finns det vita väggar och tak händer det att jag studsar 2400 Ws bakåt.

Det är svårt att sätta ljuset från sidan om man inte har mycket blixteffekt. Om ljuskällan kommer för nära gruppen kommer det att bli skillnad i ljusstyrka mellan bildens höger- och vänstersidor.

henrik.f skrev:
Men om bilden ovan är resultatet man kan vänta sig av tre Elinchrome med diverse paraplyer och softboxar så skulle nog jag å det bestämdaste avråda kunder ifrån dylika bildidéer.

Med risk att denna tråd kommer att bli en långkörare med sandlådeanda så svarar jag ändå...

Bilden ovan är EVAS bild. Jag pratade om en bild som jag tog. Inte den ovan.

Vidare så säger du Henrik att "varken Gustafs eller Jonas svar gav mig nåt jag ... inte förstod sen förr".

I så fall förstår jag inte vad du är ute efter. Om du vet vad platt ljus, jämnt ljus, exponering efter blixtar samt hur slutartider är i princip ovesäntliga vid blixtfotografering, så förstår jag inte vad du är ute efter.

Du får gärna utveckla det mera.

Jag tycker själv att fotosidan.se är ett bra ställe att få svar på många frågor. Eftersom jag nu fann att "aha! Här kan kanske jag hjälpa till" så tog jag tillfället i akt och svarade. Om detta nu inte var till någon hjälp, så ber jag dig igen, att utveckla frågeställningen - allt så att kunskapen kan förmedlas.

//JonasL

EN ljuskälla är bäst

En bred högt placerad ljuskälla är det bästa.

Många använder två blixtar i paraply men problemet blir att det är väldigt lätt att man får massor av skuggor på bilden.

Har du en enda högt och centralt placerad ljuskälla så hamnar skuggan bakom personerna på bilden och skuggorna försvinner i stort sett helt. Sista raden får inte så för nära väggen.

Använder man ändå två ljuskäller så ska de inte vara för långt ut i sidorna och ganska högt för att få bort skuggorna.

Ju större ljuskällan är desto mjukare blir ljuset. Flyttar man ljuset längre bak blir det hårdare eftersom den relativa storleken blir mindre.
Jag brukar köra med vita paraply 105 cm i diameter. Då är ljuset tillräckligt mjukt för ca 15-20 pers.

Bäst vore att du satte dina tre blixtar en halv till en meter bakom ett jättelakan som du spänt upp högt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar