Annons

Ljussättning med en blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

kiriE

Ny medlem
Kommer få kattungar om ca 3 veckors tid och kommer då vilja ta snygga "studio" bilder på dessa, tänkt med mörk bakgrund ....

Vilken ljussättning borde funka bäst?

Jag har en SB-600 och reflex-skärmar (silver, vit, guld, svart)

I mitt huvud får jag det till:
Placera blixten snett framifrån (fast med eller utan difuser-cap?) ... placera vit eller silvrig reflexskärm som möter upp blixtljuset på andra sidan djuret så att detta studsar ner, så det blir belysning från båda sidorna.

Är detta rätt .. vad är det jag kan tänka på?!
(vad kör man för ISO-tal när man använder blixt?)

Jätte tacksam för svar, jag är fortfarande lite novis på blixtinställningar och annat som har med blixten att göra.

*Karin
 
Även med diffusor på blixten så kan nog blixten bli lite direkt, och ge för hårda slagskuggor... Kanske skulle du köra 600'an utan diffusor, på max zoom och bara köra reflekterat ljus från silverskärmen?

Såg iofs att du har en D60, så tyvärr har du inte CLS inbyggt i kameran. Detta hade ju hjälpt en bit med blixtstyrningen. En förlängningssladd från blixtskon kostar ju dock inte så mycket - men då kör du ljusmängden helt manuellt.

ISO kör du så lågt du kan utan att blixten storknar. Se till att ha extrabatterier färdigladdade till blixten. Uppställningar finns det massvis av.... Kolla strobist.com för en massa roiga ideer! Man kan göra mycket med bara en vanlig skoblixt.
Lycka till...

PS - passa på att leka lite i förväg så att inte de små liven blir för otåliga... Nallar och andra mjukisdjur är mycket tålmodiga modeller. Bara ett tips. DS....
 
Jag har hotshoe och sladd till blixten, så kan placera den var som!

Har dock inte hunnit utforska i blixtsystemet supermycket (är inte riktigt vän med den än när den går via sladden/manuellt läge.. hah)


Funderade även om det kan vara en lösning att ta blixten rakt framifrån riktat uppåt på reflexskärmen som är bakom och över djuren så det kommer framifrån och bakifrån ?

haha .. nej precis, jag tänkte använde en liten nalle som modell först, sen när allt är klart kommer dom verkliga tussarna in i bilden :)
 
Är skärmarna så att du kan ha dom transparanta/genomskinliga? Isf så slår du blixten igenom den och en vit/silver reflektor på andra sidan.
Är det bara vanligt vitt så kör vitt på båda och slå blixten på ena så att ljuskällan blir större och sätt den andra på andra sidan där du vill fylla i med ljus.

Sätt så lågt ISO-tal du kan om blixten är stark nog för att lysa upp och ge det resultat du vill ha. Skippa diffusorn (omnibouncer?), den tar bara bort blixtstyrka och den gör inte ljuset direkt mjukare utan bara sprider det runt om, använd blixtstyrkan för att slå den i eller igenom nåt stort och ljust som gör den lilla blixten till en stor och mjuk ljuskälla.
Stor ljuskälla + nära objektet med ljuskällan = riktigt mjukt ljus.
Förklarat här lite snabbt:
http://www.youtube.com/watch?v=rP9pluWiGCE#t=2m20s

Att köra blixten helt manuellt är väldigt lätt, bry dig bara om zoominställningen och styrkan, inget annat.
Ställ blixten i manuellt läge, sätt zoom på den största spridningen av ljuset (du vill täcka reflektorn med ljus, detta tar inte bort ljusstyrka som en omnibouncer gör)
Kör manuellt i kameran, ställ in bländare och sätt slutartiden på högsta synchastigheten, tror det är 1/200 för D60.
Testa några bilder, e det för ljus, sänk styrkan på blixten, för svagt, öka om du kan.
Man kan även styra hur mycket blixtljus du får in i kameran med bländaren.
Lek på!
 
Du kan ju även vinkla blixten så att ljuset slås i en vägg brevid, eller i taket/väggen bakom eller liknande. Allt för att skapa en stor ljuskälla som sedan lyser upp motivet. Vid behov kan du sen lätta upp skuggor med dina reflexskärmar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.