Linis
Avslutat medlemskap
Åhh, jag fattar ingenting!
Jag får inte alls till samma fina shyssta ljus i studion i hemmet som i studion på jobbet. Varför?
I studion på jobbet har vi kaffebrus blixtar med storlek mindre bouncer monterade. Fotar där med en Nikon D50 och sigma objektiv. Vi fotar oftast i jpg och vitbalans på auto.
Uppställningen i studion brukar ofta vara 2 blixtar på bakgrund och 1 rakt fram på modellen.
I hemmet har jag Elinchrom och en Nikon D70 med diverse nikon objektiv. Fotar alltid i raw och har både testat manuell och auto vitbalans. Jag har olika storlekar på bouncer/paraplyer. Uppställningen i hemmet brukar ofta vara 1 blixt på bakgrund och 1 rakt fram på modellen.
Hur kommer det sig att bilderna på jobbet ger ett fint varmt ljus i ansiktet?
Visseligen är själva rummet större och ljusare på jobbet men det kan väl inte vara skillnaden när man kör 1/125 sek. Kameran hinner väl knappt ta upp de befintliga ljuset med så kort tid?
Jag får fan inte till det, har testat nu i flera dagar, är helt förtvivlad!
:-(
Jag får inte alls till samma fina shyssta ljus i studion i hemmet som i studion på jobbet. Varför?
I studion på jobbet har vi kaffebrus blixtar med storlek mindre bouncer monterade. Fotar där med en Nikon D50 och sigma objektiv. Vi fotar oftast i jpg och vitbalans på auto.
Uppställningen i studion brukar ofta vara 2 blixtar på bakgrund och 1 rakt fram på modellen.
I hemmet har jag Elinchrom och en Nikon D70 med diverse nikon objektiv. Fotar alltid i raw och har både testat manuell och auto vitbalans. Jag har olika storlekar på bouncer/paraplyer. Uppställningen i hemmet brukar ofta vara 1 blixt på bakgrund och 1 rakt fram på modellen.
Hur kommer det sig att bilderna på jobbet ger ett fint varmt ljus i ansiktet?
Visseligen är själva rummet större och ljusare på jobbet men det kan väl inte vara skillnaden när man kör 1/125 sek. Kameran hinner väl knappt ta upp de befintliga ljuset med så kort tid?
Jag får fan inte till det, har testat nu i flera dagar, är helt förtvivlad!
:-(