Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusproblem, förtvivlad!

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Åhh, jag fattar ingenting!

Jag får inte alls till samma fina shyssta ljus i studion i hemmet som i studion på jobbet. Varför?

I studion på jobbet har vi kaffebrus blixtar med storlek mindre bouncer monterade. Fotar där med en Nikon D50 och sigma objektiv. Vi fotar oftast i jpg och vitbalans på auto.
Uppställningen i studion brukar ofta vara 2 blixtar på bakgrund och 1 rakt fram på modellen.

I hemmet har jag Elinchrom och en Nikon D70 med diverse nikon objektiv. Fotar alltid i raw och har både testat manuell och auto vitbalans. Jag har olika storlekar på bouncer/paraplyer. Uppställningen i hemmet brukar ofta vara 1 blixt på bakgrund och 1 rakt fram på modellen.

Hur kommer det sig att bilderna på jobbet ger ett fint varmt ljus i ansiktet?
Visseligen är själva rummet större och ljusare på jobbet men det kan väl inte vara skillnaden när man kör 1/125 sek. Kameran hinner väl knappt ta upp de befintliga ljuset med så kort tid?

Jag får fan inte till det, har testat nu i flera dagar, är helt förtvivlad!
:-(

hej

prova ställ vitbalansen till dagsljus, många studioblixtar ger dagsljusfärg.

Kommer du närmare med blixten, eller ljuskällan minskar i diameter blir ljuset hårdare också

prova ställblixarna så nära dig som möjligt o prova, typ en på av sida om obljektivet och i proncip i höjd med objektivet då du testar och sen flytta ev isär dem lite o höj så du ser om du ser ett mönster.

Jag får lite blåare, kallare bilder om jag kör auto wb mot om jag kör dagsljus som ger lite varmare bilder, har både élicrome o internit blixtar med softboxar, kör canon o raw.

Roine

Ska testa snart, kolla bilderna på rader 4 och 5 uppifrån så ser du vad för typ av ljus jag är ute efter. Är det möjligt att se från en jpg fil vad det är för kelvin och tint balans? (eller vad tusan det nu heter)

hej

är dålig på att veta hur man kan se det, men i portfolion, rad 4 o 5 är modellen klart rödare i färgerna än många av de andra bilderna.

Det kan bli så också om du underexponerat o lyft upp ljuset i efterhand, då kan det ev bli lurigt på det sättet, att ansiktsfärgen blir mer rödflammig. Du kanske skall prova exponera +1, +1,5 o se om det blir skillnad.

Det är inte så att det är skärmen du tittar på o redigerar som lurar dig, eller redigerar du båda typerna av bilder på samma dator, dvs de tagna på jobbet o hemma?

Roine

Kollar man kaffebrus så har de blixtar vi har på jobbet 5600K, ska se om det blir någon likhet om jag ställer in det i ps...

Ja färgerna är rödare och varmare, dom blir jätte fina vid print. Huden blir vacker. Har printat ut stora kopior. Sminket kanske iofs gör en del också.

Jag har inte underexponerat bilderna då jag har mätt ljuset med min Sekonic ljusmätare.

Jag redigerar samtliga bilder med samma skärm.

Jag tycker att det är de bilderna som är på rad 4&5 som sticker ut åt fel håll även om du tycker de blir bättre så tror jag att det är den setuppen som ger nåt konstigt. De andra bilderna ser mer rätt ut som studioblixt bilder brukar se ut, utan det röda sticket.

Ja, ni kanske har rätt.
Kanske sminket som lurar mig, inte undra på att min make inte ser så vacker ut som tjejerna som blivit sminkade av proffs makeup artist...
Men när jag ställer in vitbalans manuellt i kameran så går det lite åt det gröna hållet. Stange.

Det kan oxå bero på att ditt rum färgar av sig beroende på tapetfärg eller vad du nu har i det. Spillfärg helt enkelt.

hej

prova ändå överexponera lite, kan ju bli fel vid mätningen, men du får ju känslan i datorn, känns bilden aningen mörk så du ljusar upp den ? dvs ligger histogrmmet centrerat eller har du mycket att ta på i den högra dlen, dvs få pixlar där och det tjockar till sig konstant till vänster?

Men som de andra skriver, kan vara färger från omgivningen, kanske prova hänga lite svart tyg på väggen (sidan)?

Roine

Nu är jag inte världens bästa person att svara på frågan, men en tanke jag fick var att du fotar på jobbet på dagen i dagsljus och blixtar, och hemma på kvällen, med enbart blixtljus.
Eller händer detta oavsett när du fotar hemma?

Kan ju vara en bidragande orsak.

Roine> Provade överexponera men det blev inte bättre, snarare sämre och lite utfrätta partier i ansiktet.

Johan> I hemmet är rummet rätt mörkt, kaffelattebruna tapeter och bruna möbler runt omkring. Fotar jag dagtid rullar jag givetvis ner persiennerna.
I studion är lokalen mycket större och helt vit, stora fönster på ena kortsidan som bara är förtäckta med ljusa grövre gardiner, antar att dom kan jämföras med vit rullgardin.

Jag tror fortfarande problemet ligger i färgtemperatur och tint. Vet någon om man kan få vilken färgtemperatur samt tint kameran har valt på en jpg fil?

Du får skjuta RAW för att se färgtemperatur.

Du ka ju ställa vitbalansen innan du fotar nästa gång.

I och med att du har bruna tapeter beror det troligen på spillfärg från dem.

En del blixtar (märken), skiljer sig i "färg-temp" från andra..

Jag har alltid personligen tyckt att Elinchrom blir gula(varmare) i tonen i förhållande till den vitbalans jag kör på med mina egna blixtar (annat märke)..

Borta kass men hemma bäst!!!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar