Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)
?

Verkar som om många är ute och cyklar.Kameran vet inte hur du med dina ögon ser bilden och det befintliga ljuset.Om du väljer bländare så föreslår den en tid,eller tvärtom-välj tid och den föreslår bländare.Men vet fortfarande inte vad du vill uppnå med bilden.Ska du lära dej riktig fotografi ,så kör manuell ljusmätning,indirekt eller reflekterat,dvs nu är vi inne på grundkursen!.Skaffa litteratur och praktisera eller strunta i fotografiska regler som många gör, och kör på kamerans program automatik med allt vad det innebär i resultat..

Makten skrev:
Jag uttrycker mig inte tvärsäkert, men du kanske tolkar det så. Men jag skulle verkligen vilja höra en vettig motivering till att använda M-läge, vilket jag ännu inte gjort. "Jag vill ha full kontroll" är inget bra svar, eftersom man inte förlorar kontrollen med halvautomatik. Men som sagt; vill man skruva mer än nödvändigt så går det ju utmärkt. Frågan är då varför man startar en sån här tråd.
Ett argument för mej är dels att kamerorna jag föredrar inte har automatik och dels att jag gillar att de är oberoende av betterier, dessutom är det mindre prylar som kan gå sönder. Eftersom jag ändå föredrar att köra helt manuellt finns för mig inga som helst skäl att välja en massa funktioner som jag inte använder.

Men min poäng var att för mig är det viktigt att vara förare och inte passagerare till kameran för att uttrycka det klart. Sen om du läste vad jag skrev så menar jag att det handlar om att ta kontroll över exponeringen, och det kan man givetvis göra på en mängd olika sätt. Detta med att ställa bländare och tid går efter övning mer eller mindre per automatik, så det begrännsar mig inte, snarare tvärt om då jag hela tiden är skärpt och observant på ljusets skiftningar, vilket medför att jag är mer skärpt över huvud taget.

Re: ?

walter-g skrev:
Verkar som om många är ute och cyklar.Kameran vet inte hur du med dina ögon ser bilden och det befintliga ljuset.Om du väljer bländare så föreslår den en tid,eller tvärtom-välj tid och den föreslår bländare.Men vet fortfarande inte vad du vill uppnå med bilden.Ska du lära dej riktig fotografi ,så kör manuell ljusmätning,indirekt eller reflekterat,dvs nu är vi inne på grundkursen!.Skaffa litteratur och praktisera eller strunta i fotografiska regler som många gör, och kör på kamerans program automatik med allt vad det innebär i resultat..

Jag tror inte att vi är ute och cyklar. Ljusmätaren i kameran har sina brister, men den ger ju en indikation i alla fall. Jag väljer i princip aldrig de värden som kameran ger mig och det verkar som att de i tråden som förespråkar halvautomatik också ofta kompenserar kamerans ljusmätning, men på andra vägar.

cecber skrev:
Jag kan köpa det, men som jag sa i tidigare inlägg så blir det ju lika många knapptryckningar ändå, bländarförval, välj bländare och kompensera= 2 moment (knappar eller rattar beroende på kamera),

M, väl bländare, välj tid (eller tvärtom) = 2 moment.

Inget att bråka om alltså, två sätt att göra exakt samma sak till exakt samma tidsåtgång. :)
Detta endast OM eller NÄR man inte vill exponera som kameran vill. Och hur ofta är det? Men det beror ju förstås på hur bra kamerans ljusmätare är.

walter-g skrev:
Ska du lära dej riktig fotografi ,så kör manuell ljusmätning,indirekt eller reflekterat,dvs nu är vi inne på grundkursen!.
Vad är "riktig fotografi" för dig? Är det bilden eller metoden som räknas? Jag är så jävla trött på alla gubbar som har nån slags föreställning om att fotografi måste vara på ett visst sätt för att vara fint nog. Det är inte 1963 längre! Vakna. Man behöver ingen extern ljusmätare, eftersom ljusmätaren i kameran idag är tillräckligt bra, om man vet hur man ska hantera den.

Skaffa litteratur och praktisera eller strunta i fotografiska regler som många gör, och kör på kamerans program automatik med allt vad det innebär i resultat..
Det brukar innebära riktigt bra bilder om jag får säga det själv. Vad innebär det för dig?

alf109 skrev:
Ett argument för mej är dels att kamerorna jag föredrar inte har automatik och dels att jag gillar att de är oberoende av betterier, dessutom är det mindre prylar som kan gå sönder. Eftersom jag ändå föredrar att köra helt manuellt finns för mig inga som helst skäl att välja en massa funktioner som jag inte använder.
Jo, men då är det ju en helt annan femma. Att kameran inte ger möjligheter till automatik betyder inte att automatik därför är dåligt. Eller ens sämre.
Dessutom är det en ganska stor skillnad med film mot digitalt. Man "har råd" att exponera lite fel, vilket kan straffa sig med en digitalkamera.

Men min poäng var att för mig är det viktigt att vara förare och inte passagerare till kameran för att uttrycka det klart. Sen om du läste vad jag skrev så menar jag att det handlar om att ta kontroll över exponeringen, och det kan man givetvis göra på en mängd olika sätt. Detta med att ställa bländare och tid går efter övning mer eller mindre per automatik, så det begrännsar mig inte, snarare tvärt om då jag hela tiden är skärpt och observant på ljusets skiftningar, vilket medför att jag är mer skärpt över huvud taget.
Jag tycker inte att det spelar någon som helst roll om man är "passagerare" heller, bara man är nöjd med resultatet. Frågan är varför man går omvägar för ett visst resultat;-)

Menar ni att ni med bara ögonen kan se vilken tid och bländare som är lämplig? Eller använder ni en handhållen ljusmätare? Blir det inte mycket spring med mätaren om det tillexempel är mycket måln som åker förbi på himelen?
"

Men Martin då! Du citerar ju bara en strof i mitten av mitt inlägg.Du tillhör kanske kategorin jag beskrev allra sist.

BengtJohnsson skrev:
Övning ger färdighet:
http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

Lite för mycke tabeller där för mitt huvud.

Jag saknar live-histogramet som fanns på min gamla kompaktkamera, egentligen var det två, ett för hela bilden och ett spot-histogram.
Ofta är det så att jag känner på mig att jag nog måste exponeringskompensera och när jag sen tittar på bilden och histogrammet så visar det sig att känslan var rätt.

Re: ?

walter-g skrev:

Förvisso, kameran kan inte veta hur du ser bilden. Det är upp till fotografen att bestämma. Om fotografen vill ta hjälp av smart automatik för att uppnå sina bildintentioner, och underlätta sitt arbete, tycker jag att det är lika mycket riktig fotografi som något annat. Bildresultatet är viktigast och det finns inget som säger att manuellt ger bättre bilder än automatik. Det är nog helt andra parametrar som styr.
På en cykeltur kan man hitta många fina motiv och få många bra bilder :)

Men alltså, nu blev det nästan smutskastning av manuellt Vs. auto/semiauto.

Om man kör manuellt "ljustmäter" man med ögonen. Dvs. ställer in bländare och slutare efter vad man tror blir bra. Inget fel med manuellt fotande och inget fel med autofotande, båda har sina för och nackdelar. Punkt.

walter-g skrev:
Men Martin då! Du citerar ju bara en strof i mitten av mitt inlägg.
Ja, den jag hade något emot.

Du tillhör kanske kategorin jag beskrev allra sist.
Det beror på vad jag fotograferar. Jag använder mestadels tidsautomatik, men också M-läge i kombination med auto-ISO när jag använder telezoom. Det är ett enkelt sätt att kunna ändra den slutartid då auto-ISO:n börjar "ta", vilket är bra när man använder olika brännvidder. M-läget blir då mer eller mindre ett halvautomatiskt läge nämligen.

Vad "riktig fotografi" är har jag fortfarande inte förstått.

Taka skrev:
Om man kör manuellt "ljustmäter" man med ögonen. Dvs. ställer in bländare och slutare efter vad man tror blir bra.
Som sagt; om du inte kikar på exponeringsmätaren ja. Är du så duktig att du kan gissa dig till bländare och slutartid helt utan hjälp och få en exponering som är "precis som du vill ha den" så är jag mäkta imponerad, och tar tillbaka allt jag skrivit.

Tillägg: I så fall borde du med fördel kunna köpa fina manuella objektiv och använda med D50 och D70, trots att de inte ger någon ljusmätning:)

Senast ändrad:
Taka skrev:
Martin, du kanske skulle tjäna lite på att inte framställa alla andra som idioter ;)
Det gör jag väl inte? Om du tolkar det så, så är det ju tråkigt.

Tillägg: Jag vet att jag kan verka stursk, men nu handlar det om otydlighet från bland annat din sida. Jag vet inte om du menar att du verkligen "mäter med ögonen" eller om du tar hjälp av ljusmätaren. Och jag menar verkligen inte något illa faktiskt. Jag tror att du och vissa andra missuppfattat det där med att exponera helt manuellt. Att inte använda ljusmätare över huvud taget är nämligen väldigt svårt.

Jag ber om ursäkt om jag var onödigt sarkastisk!

Senast ändrad:
Kanske skall tänka efter en extra gång när jag frågar något här nästa gång.............

Nu...har jag läst hela tråden! Och känner för att bidra med mina tankar.

Resultatmässigt ger Av/Tv lika bra resultat som M i normalläget. Nackdelen kan vara att man är ouppmärksam och litar för mycket på kameran. Man måste hålla koll så att man inte får exempelvis för långa tider mm. Men... precis som vid M är det i så fall "förarfel" om man missar det. Koll på läget gäller även vid halvautomatik.

Undantag är blixtfoto där det har stor betydelse vilket man väljer, åtminstonde är det så på Canon 20D. Blixten funkar olika om man använder Av eller M, jag kör numera "alltid" M vid blixtfoto.

Själv varierar jag mitt fotande, ibland halvauto ibland M. I helgen fotade jag STCC-cirkusen i Falkenberg. Då blev det mycket Tv eftersom det var fråga om panoreringar och snabba lägen där jag inte kände för att ratta bländare titt som tätt. Vid andra tillfällen (t.ex. porträtt utan blixt) kan det bli Av eftersom bländaren då är viktigast för mig.

Martin, mellan raderna tror jag mig kunna läsa att vi i detta fallet har liknande åsikter, kan vara fel. Även jag måste dock ge dig lite feedback på ditt ibland aggressiva och kategoriska sätt att argumentera. Det gör att jag ibland inte tar dig på allvar vilket känns synd eftersom du många gånger har ett bra budskap som drunknar i dina ibland nedlåtande formuleringar. Jag skulle därför önska att du uttrycker dig på ett annorlunda sätt i forumet. För kunskaper har du, det är i alla fall min uppfattning. OBS! Jag känner mig inte personligt påhoppad!! Jag har sagt vad jag känner, huruvida du vill ta det till dig är självklart ditt beslut.

MVH

/Arne

Taka skrev:
Men alltså, nu blev det nästan smutskastning av manuellt Vs. auto/semiauto.

Om man kör manuellt "ljustmäter" man med ögonen. Dvs. ställer in bländare och slutare efter vad man tror blir bra. Inget fel med manuellt fotande och inget fel med autofotande, båda har sina för och nackdelar. Punkt.

Blir det bra då? Och hur har du lärt dig det? Efter tabeller eller har du bara testat dig fram.

Skulle ju va kul att när nån säger "oj,vad mörkt det är idag", kunna svara "ja, det blir bara 1/15s på bländare f:x".

Själv har jag ingen aning om vad x skule vara en mulen dag.

Jag använder till 95% bländarprioritet, jag mäter motivet och låser exponeringen efter det värde jag tror blir bra beroende på ljusförhållanderna och komponerar sedan bilden, jag har naturligtvis koll på histogrammet efter bilden blivit tagen, och kompenserar om det behövs och tar sedan en ny bild.

Manuellt använder jag bara ibland vid långa tider på stativ och naturligtvis på min gammla analoga kamera som inte har någon annan möjlighet.

Sen kör jag i Rawformat så exponeringen är inte så kritisk, lite underexponering bryr jag mig inte om, det lyfter jag fram i Rawhanteraren, men jag har järnkoll på överexponering och kompenserar det oftast med att mäta annorlunda, och då oftast med någon av dom andra mätmetoderna, vilken beror på motivet och ljusförhållandena.

/kent

Senast ändrad:
David G skrev:
Skulle ju va kul att när nån säger "oj,vad mörkt det är idag", kunna svara "ja, det blir bara 1/15s på bländare f:x".

Själv har jag ingen aning om vad x skule vara en mulen dag.

Är faktiskt inte så svårt att pricka in på ett ungefär. Om det är "oj vad mörkt det är idag", så skulle jag gissa på att det är ungefär 3 steg mörkare än solsken. Vid iso-100 skulle det ge ungefär bländare 16 vid 1/15s. Observera dock att detta är på ett "ungefär".

Min tolkning av hela den här tråden är att många har ett dåligt begrepp om reflekterat ljus och infallande ljus och vad kamerans ljusmätning egentligen mäter. Infallande ljus är hur starkt belyst motivet är, hur mycket ljus som faller på objektet i fråga. Reflekterat ljus är däremot hur mycket av det infallande ljuset som motivet reflekterar. Jag upprepar utifall ni somnat, infallande ljus är hur starkt motivet är belyst, reflekterande är hur mycket som reflekteras av motivet.

Ett mattsvart objekt reflekterar givetvis betydligt mindre ljus än ett vitt, ganska uppenbart. Alla kamerors inbyggda ljusmätare mäter reflekterat ljus, vilket inte alls är fel så länge man förstår konsekvensen av det. Tror ni att kameran kan skilja något mörkt som är starkt belyst, från något ljust i sämre belysning? Svaret är nej.

För att tydliggöra: Tänk er situationen att ni skall fotografera tre olika betongväggar som alla står i samma ljus, väggen skall fylla upp hela bilden. En är vitkalkad, en är svartmålad och den sista är helt obehandlad betong. Alla reflekterar således olika mycket ljus. Er kamera, oavsett om vi talar om en liten digitalkompakt eller om det är en professionell systemkamera kommer bara att föreslå "rätt" expnering för en väggarna, nämligen den obehandlade. Varför, jo därför att betong är rätt nära medelgrått och reflekterar därför medelmycket ljus. Samma sak gäller för övrigt för en grön gräsmatta. Reflekterande ljusmätning "ljuger" således om mätningen av något annat än medelreflekterande skall användas till att ställa in rätt exponering. Den vita väggen skall ju bli vit inte grå, och den svarta skall inte heller bli grå. Både den vita och den svarta skall således exponeras med samma inställningar som den obehandlade väggen, förutsatt att de får plats inom kamerans omfång givetvis - kameran begriper inte detta, den "evalueringen" måste du som fotograf stå för.

Tänk er nu ett mer komplicerat motiv med allt från vita väggar, vattenblänk, reflexer, vita bilar, svarta bilar och djupaste skuggor. Om ni nu har en evaluerande flerfältsmätning, vad mäter er kamera egentligen, vilka prioriteringar kommer den att göra, hur uppfattar den scenen? Kan man inte svara på denna fråga, ja då kan man inte exponeringskompensera, allt blir bara till rena 50/50 chansningar.

Det är här som det blir viktigt att veta vad kameran egentligen mätar på och till det lägga in egen erfarenhet. Om man sedan använder exponeringskompensation vid P, Av eller Tv, eller om man föredrar helt manuellt spelar mindre roll och har mer med personliga preferenser att göra. Det viktiga, om man inte har ett ljusvärde på infallande ljus, är att veta någotsånär vad kameran mäter på och själv evaluera efter detta.

Själv har jag en EOS 300D, och det enda läge där kameran mäter på ett sätt som jag har en rimlig chans att förutspå, är i det manuella läget. Alla andra lägen använder flerfältsmätning där kameran själv evaluerar efter gud-vet-vad för superhemlig algoritm. Tyvärr är den lite stöking att använda manuellt, den är uppenbarligen inte riktigt tänkt för det, så jag "fuskar" en hel del ibland, vilket jag mer och mer ser hur det inverkar negativt på mina färdigheter att själv bedöma när jag väl ställer in M-läget.

Arne S skrev:
Martin, mellan raderna tror jag mig kunna läsa att vi i detta fallet har liknande åsikter, kan vara fel. Även jag måste dock ge dig lite feedback på ditt ibland aggressiva och kategoriska sätt att argumentera. Det gör att jag ibland inte tar dig på allvar vilket känns synd eftersom du många gånger har ett bra budskap som drunknar i dina ibland nedlåtande formuleringar. Jag skulle därför önska att du uttrycker dig på ett annorlunda sätt i forumet. För kunskaper har du, det är i alla fall min uppfattning. OBS! Jag känner mig inte personligt påhoppad!! Jag har sagt vad jag känner, huruvida du vill ta det till dig är självklart ditt beslut.
Jag vet, jag kan verka otrevlig, jobbig och allmänt jävlig ibland. Sån är jag, tyvärr. Jag försöker låta bli att uttrycka mig otrevligt, men det är lätt att hamna där ändå. Jag har i alla fall aldrig för avsikt att jävlas med någon, även om det kan verka så.

Att jag "huggit" i den här konversationen beror på att jag tror att vissa missförstått hela idén med M-läget och ljusmätning i största allmänhet. Jag är verkligen ingen expert, men jag kan i alla fall motivera mina åsikter, och jag tar gärna en diskussion om olika metoder.

Alltså; ta inte mina ord så hårt. Vi kan väl fortsätta att diskutera, kritisera och utvärdera olika förhållningssätt till ljusmätning? :)

Tillägg:

steelneck skrev:
Själv har jag en EOS 300D, och det enda läge där kameran mäter på ett sätt som jag har en rimlig chans att förutspå, är i det manuella läget. Alla andra lägen använder flerfältsmätning där kameran själv evaluerar efter gud-vet-vad för superhemlig algoritm. Tyvärr är den lite stöking att använda manuellt, den är uppenbarligen inte riktigt tänkt för det, så jag "fuskar" en hel del ibland, vilket jag mer och mer ser hur det inverkar negativt på mina färdigheter att själv bedöma när jag väl ställer in M-läget.
Ah, här har vi något intressant. Hos din kamera kan man inte ställa mätmetod antar jag, och därför tvingas du använda M-läget för att få den mätmetod du vill ha?

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar