Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

schlyter84

Aktiv medlem
Hej,

Kanske en dum fråga, men hur fungerar ljusmätning?
Jag har en Canon 7D och använder ofta evaluerande ljusmätning.
Spelar det någon roll hur man ljusmäter om man använder manuella inställningar? För då ställer du ju ändå in manuellt hur du vill exponera.
Jag har aldrig märkt någon skillnad om jag använder cetrumvägd, spotmätning eller evaluerande när jag använder manuellt, men det ger ju en väldig skillnad i de automatiska lägena.

Mvh

Peter

Nej, exponerar du manuellt har inte ljusmätningen någon betydelse för slutresultatet (kameran påverkar inte inställningarna).

Om du däremot exponerar med hjälp av den lilla indikatorn i sökaren så kommer ju ljusmätningen spela roll i dess förmåga att guida dig rätt.

Är du med?

Hej,

Kanske en dum fråga, men hur fungerar ljusmätning?
Jag har en Canon 7D och använder ofta evaluerande ljusmätning.
Spelar det någon roll hur man ljusmäter om man använder manuella inställningar? För då ställer du ju ändå in manuellt hur du vill exponera.
Jag har aldrig märkt någon skillnad om jag använder cetrumvägd, spotmätning eller evaluerande när jag använder manuellt, men det ger ju en väldig skillnad i de automatiska lägena.

Mvh

Peter

Lite osäker på vad du frågar efter, så ta mitt svar som en första trevare iaf ;)

Ljusmätning, centrumvägd - mäter ljuset huvudsakligen i mitten av bilden
Ljusmätning, spotmätning- mäter ljuset enbart i fokuspunkten
Ljusmätning, evaluerande/matirx- mäter ljuset över hela bilden

Säg du har en person stående framför en väldigt ljus bakgrund. Med evaluerande mätning så kommer kameran att försöka få hela bilden korrekt exponerad, vilket innebär att personen blir väldigt mörk och bakgrunden korrekt. Väljer du spotmätning på personen så försöker kameran få personen korrekt och bryr sig inte om att bakgrunden blir alldeles jätteljus.

Kamerans exponering tar bara hänsyn till ljusmätningen med de halvautomatiska lägena.

När du fotar manuellt så ändras inte bilden, men ljusmätningen kan du som fotograf använda genom att bedömma hur kamerans beräkning ser ut längs exponeringsskalan.

ANNONS