Annons

Ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Någon som har tips på en ljusmätare som är sjyst och billig.. inte mer än 2000-2500. Gärna med möjlighet till upplysning!
 
Infallande eller reflekterat ljus?

För infallande är Gossen Digisix (eller Digiflash om du vill kunna mäta blixtljus) en kompakt okomplicerad manick. Kan mäta reflekterat också, men med stor mätvinkel och utan någon större kontroll över vad man mäter.

För reflekterat ljus är ju en spotmätare trevlig. De är dessvärre dyra. Billigast är Capital som finns på Photax för ett par hundringar utöver din budget.

Vad är upplysning?
 
Förlåt att jag är oklar...

Upplyst menar jag en som man kan se i mörkret (alltså displayen eller skivan)...

Jag skall använda den när det blir knepiga ljusförhållanden när jag skall fota snowboard under vintern!
 
En minificklampa kanske löser problemet, det är standard för alla konsertfotografer som jobbar i mörkret.

/M
 
Hur fungerar digisix? Ställer man in vilken bländare man använder så bestämmer den korrekt slutartid? Infallande och digitalt?

Föstår inte riktigt varför den har Både en skala och ett fönster för siffror
 
Den har en skala som ger dig ett EV-värde. Sen har den ett snurrhjul där du rattar in värdet. På snurrhjulet kan du sen läsa av bländar- och slutartidskombinationer.
 
Hm, så man snurrar på ratten tills man får ex EV 9 och då ser man vilka tider och bländare det motsvarar? Så man kan inte ställa in f 2.8 och sedan få ut slutartiden?
 
Nej, det är svagheten med den mätaren. Det är lite mer pill. Vill du kunna knappa dig genom bländare och slutare elektroniskt behöver du en mer avancerad mätare.

Minolta Autometer VF kostar 3200 kr på Scandinavian och är en bra mätare. Photax har väl nån Polaris eller dylikt för nån tusing mindre.
 
Hej
Nissin D4001i som finns hos Photax har inbyggd skalbelysning. Jag tror de har bruxen tillgänglig för nedladdning oxo. Kostade ca 2500 tidigare.
Sten
 
bildsten skrev:
Hej
Nissin D4001i som finns hos Photax har inbyggd skalbelysning. Jag tror de har bruxen tillgänglig för nedladdning oxo. Kostade ca 2500 tidigare.
Sten

Den såg bra ut till det priset... Mågon som har en sådan? Den ser lite plastig ut...
 
Vedr. Digiflash
Vet ikke om dette fortsatt er aktuelt? Du kan lese av alle kombinasjoner som kan brukes til f.eks EV 9. Du tar en enkel lysmåling, og deretter er det bare å lese seg fram til den blenderen som du ønsker å benytte, med koresponderende lukkertid. Eller f.eks den lukkertiden du ønsker, med koresponderende blender. Det viktige er at denne lysmåleren er billig og måler like nøyaktig som de fem ganger så dyre målerne. Og du lærer litt om EV (som en bonus).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.