Annons

Ljusmätare (spot)

Produkter
(logga in för att koppla)
Reveni ligger på min villhöver lista. Jag upplever efter de recensioner jag sett (i huvudsak på youtube) att den skulle passa in i mitt analoga arbetsflöde. Fram tills dess det blir lite mindre vill och mer be så får jag klara mig med spottmätning via digitalkameran de ytterst få gånger jag inte klarar mig med mätarna i de analoga kamerorna.
Kolla Nick Carver på youtube. Nu har han iof någon form av samarbete med Reveni men filmerna är rätt informativa ändå.
 
Det finns inte en chans att jag drar runt på digitalkameran för att använda som ljusmätare. Dessutom gör de riktiga ljusmätarna saker som de i kamerorna inte gör. Det finns en anledning till att de kostar pengar.
Faktum är att Sunny16 fungerar förträffligt.
O de är inte bättre än en digitalkamera som du chimpar.
 
Reveni ligger på min villhöver lista. Jag upplever efter de recensioner jag sett (i huvudsak på youtube) att den skulle passa in i mitt analoga arbetsflöde. Fram tills dess det blir lite mindre vill och mer be så får jag klara mig med spottmätning via digitalkameran de ytterst få gånger jag inte klarar mig med mätarna i de analoga kamerorna.
Kolla Nick Carver på youtube. Nu har han iof någon form av samarbete med Reveni men filmerna är rätt informativa ändå.
Ja, har kollat Nick Carver. Jag tycker det ser lovande ut.
 
Faktum är att Sunny16 fungerar förträffligt.
O de är inte bättre än en digitalkamera som du chimpar.
Ja, sunny 16 fungerar bra tills man är i inomhusmiljöer där ögat är alldeles för bra på att anpassa sig till dåligt ljus och gärna lurar en. Ljusmätaren i fråga kan också medelvärdesbilda mellan flera mätningar, vilket inte är helt dumt om man t.ex. försöker balansera olika ljus.

Det är stor skillnad på att mäta ljus och att chimpa med digitalkameran. Det ena är en nödvändig aktivitet (oavsett om man använder en mätare eller Sunny 16) för att ens få en bild, det andra är en i många fall helt meningslös aktivitet efter att bilden är tagen.
 
Ett par av mina digitalkameror kan spotmäta och medelvärdesbilda. Har man bara tid är det ett rätt bra sätt att få koll på hur det är med ljuset i det tänkta motivet.
Skriver jag bara som kommentar till förfarandet, inte till själva mätarna.
 
Problemet med ljusmätaren i digitalhuset i detta fallet (som annars enbart är en fördel) är att den mäter genom optiken där olika objektiv snor olika mycket ljus. f/1.4 är inget värde som anger ljusgenomsläpp, det är mer ett värde på skärpedjup. Tillverkare av optik till stillbildskameror brukar vara dåliga på att ange T-värdet som anger ljusgenomsläpp.

Så mäter du med en digitalkamera måste du sedan kompensera för objektivet som satt på kameran för att sedan åter kompensera för objektivet som sitter på den analoga kameran.

Har du en separat ljusmätare behöver du bara kompensera för objektivet på den analoga kameran.
 
Tacknämligt nog är det förstås så att objektivet på den mätande kameran kan råka ha ungefär samma transmissionsegenskaper som objektivet på den fotograferande kameran. Det stämmer förstås inte precis, men det kommer i alla fall i närheten för det mesta.
Däremot stämmer objektivet på den fotograferande kameran aldrig överens med inget objektiv alls. Nu är det väl inte helt relevant här, för spotmätare brukar ha något slags objektiv, de också.
 
Problemet med ljusmätaren i digitalhuset i detta fallet (som annars enbart är en fördel) är att den mäter genom optiken där olika objektiv snor olika mycket ljus. f/1.4 är inget värde som anger ljusgenomsläpp, det är mer ett värde på skärpedjup. Tillverkare av optik till stillbildskameror brukar vara dåliga på att ange T-värdet som anger ljusgenomsläpp.

Så mäter du med en digitalkamera måste du sedan kompensera för objektivet som satt på kameran för att sedan åter kompensera för objektivet som sitter på den analoga kameran.

Har du en separat ljusmätare behöver du bara kompensera för objektivet på den analoga kameran.
Was!?

Säger min externa ljusmätare 1/500 f2.8 vid ISO 400 så är det det som gäller. Oavsett optik.Eller missförstår jag dig?
 
Was!?

Säger min externa ljusmätare 1/500 f2.8 vid ISO 400 så är det det som gäller. Oavsett optik.Eller missförstår jag dig?

Eftersom skillnaden normalt sett är förhållandevis liten bryr man sig oftast inte om detta för stillbild, men alla objektiv har en viss mängd ljus som inte tar sig igenom. F-värdet är det fysiska/teoretiska värdet, medan T-värdet är hur mycket ljus som kommer igenom. Om du tittar på video/filmobjektiv så brukar de ha T-värdet angivet. Du kan se det här på Samyangs objektiv där de har både stillbilds- och videovarianter där de senare har T-värdet istället. Oftast så skiljer det 0,1-0,2 mellan F och T.
 
Eftersom skillnaden normalt sett är förhållandevis liten bryr man sig oftast inte om detta för stillbild, men alla objektiv har en viss mängd ljus som inte tar sig igenom. F-värdet är det fysiska/teoretiska värdet, medan T-värdet är hur mycket ljus som kommer igenom. Om du tittar på video/filmobjektiv så brukar de ha T-värdet angivet. Du kan se det här på Samyangs objektiv där de har både stillbilds- och videovarianter där de senare har T-värdet istället. Oftast så skiljer det 0,1-0,2 mellan F och T.
Ah, då hänger jag med. Tack! 0.1-0.2 ligger inom felmarginalen.
 
Was!?

Säger min externa ljusmätare 1/500 f2.8 vid ISO 400 så är det det som gäller. Oavsett optik.Eller missförstår jag dig?

Många objektiv ligger t/0.1-0.2 över sitt f-värde vilket borde vara inom felmarginalen på f/1.4 eller mindre bländare. Har du dock ett objektiv där linserna stjäl 2/3 steg så borde dina bilder bli lite mörka om du följer ljusmätaren.

Svamp, damm etc på gamla linser gör säkert inte heller saker och ting bättre. Det är dock bara en gissning, jag har inte sett några mätningar på det.
 
Jag kan inte säga något om mätaren du länkar till, men jag har en Voigtländer VCII som jag är väldigt nöjd med. Inte en spotmätare så klart men ändå, rekommenderas. Annars är Pentax digital spot nice, kostar en del men väl värd pengarna. Användargränssnittet på Reveni-mätaren ser överdrivet komplicerat ut tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.