Annons

Ljusmätare på tradera

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Jag har 2 Autorelfex kameror vars ljusmätare (särskilt visningen av den) har en hel del mer att önska så jag funderarar på en ljusmätare. En ny kostar ju en slant och det känns inte riktigt värt det så min nästa pekades mot tradera. På tradera finns det en drös av dem men är de bra? Fungerar dessa gamla reliker (de för runt 100:)? I dagsläget använder jag min digitalkamera som ljusmätare vilket känns oerhört omständigt och otympligt.

Du bör undvika gamla selenmätare, det är sådana som funkar utan batteri. De har vanligen kroknat en del och är inte längre pålitliga.
Lite nyare mätare har t.ex cds-cell och fordrar batteri för att fungera och då rör det sej ofta om kvicksilverbatteri som inte finns i handeln längre. Det finns ett slags substitut, jag tror att fabrikatet heter Wein eller något liknande, till vissa av de här batterierna, men de är dyra.
Det går att ersätta kvicksiverbatterier med silveroxidbatterier, men då de har lite högre spänning så kommer troligen mätaren att visa fel. Det kan man i viss mån kompensera för, men urladdningskurvan är lite annorlunda på silveroxidbatterierna jämfört med kvicksilverbatterierna och det blir troligen missvisning efter ett tag.
Hörapparatbatterier liknar mera kvicksiverbatterierna vad avser spänning och urladdningskaraktäristik, de är dessutom billiga, men håller inte så länge. De är numera uteslutande av zink-luft-typ.
Både när det gäller silveroxid- och luftzinkbatterier så måste de förses med någon slags adapter och sättas in med rätt polaritet.
Nyare mätare har vanligen kiselcell och miljövänligare batterityper och brukar bli betydligt dyrare på Tradera än några hundralappar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto