Annons

Ljusmätare; JA eller NEJ

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar en enkel sak. Bör man införskaffa en ljusmätare eller inte?

Nu är dock mitt fotointresse väldigt bred, både från studio, till att fota väldigt mycket ute.
Frågan är, som jag har ställt för mig själv många ggr: Skulle mina bilder bli mycket bättre (alltså färgbalansmässigt)?

Jag skulle i så fall använda ljusmätaren både i studio, utomhus i befintlig ljus, och utomhus med blixt.

Kan någon svara mig på detta? Är det någon som har nån "avancerad" modell som klarar av detta, och som verkligen inte skulle klara sig utan den? Eller man kan klara sig utan en sån, fast då får man pilla mycket i photoshop? Eller kan man får även göra det i vilket fall som helst?

Som sagt, många frågor som dyker upp, och jag skulle gärna villja höra alla positiva och negativa synpunkter på detta, gärna även andra artiklar som har skrivit som ämnet....

Ska jag köpa, eller inte köpa?

Väldigt tacksam för alla svar, och om någon som bor i Blekinge/skåne och vill visa mig skillnaden mellan att köra auto på kameran, och med ljusmätaren så får ni gärna höra av er.

//Alex
 
Du har en ljusmätare i kameran ju, skulle säga att i 99% av fallen så klarar man sig med histogrammet speciellt när man lärt känna sin kamera.
Och i vissa fall så går det ju inte mäta med en ljusmätare.(Örnen uppe i trädet)

"Frågan är, som jag har ställt för mig själv många ggr: Skulle mina bilder bli mycket bättre (alltså färgbalansmässigt)?"

Till detta ska du nog ha ett gråkort och inte en ljusmätare.
 
Vid de ljusmässigt tveksamma fall, då kameran mäter fel, kan man väl lika gärna gaffla exponeringen? I den digitala eran, går det ju så mycket kvickare att se "hur det blev" och sedan återkoppla. Det enda ljusmätaren gör, är ju att säga vad bländaren ska stå på, liksom!

Men jag kan missat något väsentligt, i så fall är lyssnar jag på erfarna.

Per.
 
Om man använder studioblixtar och vill balansera ljuset innan man börjar så behöver du en blixtljusmätare.
Hur enkelt det är att använda en digitalkamera istället vet jag inte.

Utomhus så finns det givetvis tillfällen när en lös ljusmätare är användbar.
Tex vid svåra ljusförhållanden (vinter).
Framförallt om du behöver sätta exponeringen så bra som möjligt men inte har ngn direkt testtid.

Men med digitalkameran utomhus... nej jag tror inte att du behöver ngn.
 
Som har skrivits tidigare. Lär dig att använda histogrammet och därmed hur din din kamera exponerar. Min ljusmätare har inte använts på väldigt länge.
 
En separat exponeringsmätare ger nästa lika mycket cred som en gammal mätsökarkamera, särskilt dinglande lite nonchalant i en rem runt halsen - bortse inte från allas vårt behov av att bli beundrade.

Min Minolta VF kommer annars till anvöändning bara när jag är i studio och det är en ny uppställning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.