Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätare - Funktion?

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hejsan alla fotovänner!
Nu har jag haft min första systenkamera sedan ett par månader och märker att jag utvecklas sakta men säkert....
Nu har det dykt upp något nytt för mig, jag har hört talas om "ljusmätare".

- Är det något som ni använder regelbundet?
- Kan någon förklara dess funktion och på vilket sätt den används i din fotografering.
- Vilken rekommenderar ni som är i proportion till min övriga kameraväska? (Om ni orkar kolla.... ;)

Vänligen,
Michael Jönsson

Minolta Autometer VF använder jag mig av o den står nog io proportiion till din väska.
Det fina med en ljus/blixt mätare är främst när du jobbar i studio tycker jag och då främst med blixtar. Fotas det digitalt så sjunker kanske behovet för en del med ljusmätare, men jag tycker den är väldigt användbar även till denna teknik.

Jag använder ljus/blixtmätare främst i studio och då jag fotar analogt.

VÄLDIGT trevligt hjälpmedel måste jag säga.
På mätaren kan du mata in iso, och slutar eller bändartal.
Du mäter antingen infallande eller reflekterande ljus beroende på mätare.
Det mätaren gör är att den räknar ut vilken slutartid du ska ha om du ställt ett visst bländar och iso tal, allt för att få en korrekt exponering.
Vid mätning av infallande ljus:
Rikta alltid mätaren mot den plats du kommer att ha kameran d,v,s mot linsen, rikta den inte direkt mot ljuskällan - ja om du inte har kameran där med förstås.

Mät ljuset vid det du skall fotografera, gäller det ett porträtt t.ex så håll mätaren så när ansiktet på personen i fråga som möjligt och rikta mätaren MOT det håll du kommer att fotografera ifrån.

Det finns massor av olika skolor på hur man använder den, vart man riktar osv - den metod jag beskrivit funkar alldeles utmärkt för mig.

Senast ändrad:
Hej Michael.

En ljusmätare har du ju redan inbyggd i din kamera men jag antar att du funderar på om du behöver en lös ljusmätare?

Jag föreslår att du läser Olle Bjernulfs utmärkta fototeknikartiklar som finns här på FS.

Där har du bl.a. en artikel som handlar om ljusmätning.

//Larsa

ANNONS