Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusfläckar

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgesson

Aktiv medlem
Jaja..då var det dags igen då. Har just testat hur min nya D70 klarar nattbilder. Och det gör den ju galant...men....upptäckte till min fasa att det fanns en grön ljusfläck (trodde först att jag fått ett UFO på bild) mitt i bilden på samtliga bilder. Aha! Det måste ju vara den där hjälplampan som påverkar, så jag höll för den på nästa test...men icke!! Fläcken fanns där...

Stativ med timer...Sigma 18-55..Kolla själva!

Vad kan det vara?? Den ligger strax till vänster om gatlyktan....

Bilagor

• dsc_0685 (wince).jpg
    dsc_0685 (wince).jpg
    3.9 KB · Visningar: 270
Det är svårt att se vad det kan vara eftersom det är sådan liten bild. Jag gissar på att det är en flare (eller vad det heter) från den närmaste gatlyktan. Det blir en liten ljusfläck precis spegelvänt om mittpunkten av bilden. Om du t ex placerar ett par billjus till höger i bild kommer de synas svagt spegelvänt till vänster. Detta beror på optiken och inte på kameran. Detta syns oftast i nattbilder då det är sån stor kontrastskillnad mellan det mörka i bilden och ljuskällor som gatlyktan.

Hmm.. nu läste jag igen, finns fläcken på PRECIS samma ställe i alla bilder? Gör den det är förklaringen ovan bara att glömma (om du inte har fotograferat samma vy på alla bilder).

Näe...Dom sitter inte på samma ställe nu när jag kollade igen....Är detta ett tecken på att optiken är kass...eller kan detta uppträda även på dyr optik?

Senast ändrad:
Det händer nog även på dyr optik. Jag tycker man ser det ofta på filmer (även hollywood sådana där optiken borde vara i toppklass) när de filmar bilar på natten...

Fläcken bör synas i sökaren så komponera så att om du inte kan bli av med den så att den syns så lite som möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar