Annons

ljuseffekter i ps

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tvivlar på att det finns något enkelt sätt dessvärre. Du kanske kan få till det så att marken som har relativt enkel struktur blir ljusare och får "rätt" färg, men tänk på att ljuset även syns på träden och i gräset. Tex trädet närmast, längst ut till höger måste även det retuscheras så att man får ljus på ena sidan av stammen och trädkronan, annars kommer det se uppenbart retuscherat ut.

Nu är inte jag någon expert på retuscharbeten, snarare tvärtom, men jag skulle gissa att det är ett riktigt hästarbete att få till det på detta sätt. Troligen skulle det (iaf för mig) vara betydligt enklare att åka dit med lampor och ta en ny bild önskad belysning. Några bygglampor och eventuellt några gel för att få rätt färg på ljuset kostar inte så många hundralappar :)

Skulle du ändå vilja försöka göra det digitalt skulle jag kanske prova med att fixa marken genom en mask för att få en bra jämn övergång av ljuskällans kägla och sedan ljusa upp stigen samt ändra färgton på den (hue). Träden och gräsen då? Inga bra uppslag dessvärre.

Men jag förstår varför du vill göra det, det är en intressant ljussättning. Jag väntar på digitalgudarnas råd.
 
Testa att använda kloningsverktyget (kortkommandot S) och klona den övre ljuskällan. här gjorde jag lite snabbt men det kanske inte duger?
 

Bilagor

  • entre[1].jpg
    entre[1].jpg
    39.1 KB · Visningar: 196
hmm, det går alltså och blir hyfsat bra... tack så mycket, får testa lite kloning helt enkelt.

Max: ströljuset i ljungen till höger är inte så viktigt men sant är att det inte får se för konstlat ut.
Att åka dit är visserligen det bästa, men jönköping-särna tar sin tid, kostar en hel del och balken är 18m lång... vi har några dussin byggstrålkastare liggande på skolan, men åker man 50mil är det inte alltid man har med dem -tyvärr
Ska testa att ljusa upp och öka mättnaden också
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.