Annons

Ljusbord?

Produkter
(logga in för att koppla)

kaleb

Aktiv medlem
Tänkte för första gången använda en diarulle.

Vet inte hur jag kan se på diabilderna efter att de blivit monterade, utan att använda duk & diaprojektor, Är det något sorts ljusbord och lupp jag behöver då? Eller vad finns det för möjligheter..

Kostnad för bra, men enklet alternativ? Vad tror ni?

/Kaleb

Kolla http://www.photax.se/

Det räcker långt med ett enkelt ljusbord av mindre storlek! Luppen är faktiskt det viktiga tillsammans med rätt tempererat ljus. Köper du ett ljusbord så är ljuset OK.

Ett trix är att tejpa ett tunt vitt A4 på ett fönster mot solen som bör stå bakom måln,, det handlar om att få dagsljus och ett diffuserat ljus.

Ett härligt nöje ÄR det att kika på glänsande original!!!

Mvh Niclas,

Ps, tips:

-fingra inte
-gäspa inte
-hosta inte
-vissla inte
-prata inte
-blås inte
=använd gärna "tandläkarmunskydd" och bomullsvantar!

Få har insett att detta ÄR en pure hobby i sig själv!!

;)

Tack!

Det gäller alltså att inte "talla" på "diana".. ;-)

Har kikat på ljusbord och hittade lite olika alternativ, bland annat "Gepe Ljusbord slim light 2003 nätdrift 200x150" för 650kr på
http://www.scandinavianphoto.se/?70958

Det stod: "färgtemperatur 5000K +/- 270K". Det finns alltså en avvikelse i färgtemperaturen.. På mer dyra alternativ fanns inte denna variation (ex. Gepe Gepe ljusbord 2024 46x20, ca 1900kr). Är det första något bra alternativ, vad tror ni om detta?

Vilka luppar rekommenderas? Nikon har en lupp för 295kr (Nikon Lupp 8X). Det viktiga är kanske hur mycket luppen förstorar bilden? Jag har ju glasögon också och dem kan man behålla på ändå..

Är helt ovetande om luppar o ljusbord.

/Kaleb

GEPE Slim Light är alldeles utmärkta, noggranheten i färgtemperatur är i de allra flesta fall fullt tillräcklig. Tänk på att diafilmen ofta kommer från framkallningen klippt i remsor om sex bilder liggande i en plastficka av c:a A4-storlek, varför jag tycker att ett 15 x 20 cm ljusbord är lite för litet. Vill du hushålla med både plats och pengar tycker jag att Slim Light 20 x 30 cm är ett bra val, det är lätt att packa undan när du inte använder det.

Jag har ett sånt ljusbord. Det är toppenbra, men i dagsläget ångrar jag att jag inte köpte den större storleken, av precis den anledningen som nämns här ovan. Väldigt bra ljusbord dock!

Nikonluppen 8ggr är super för sina pengar!

Jag har den själv och känner inte behov att lägga 2000 extra för en som är tydligt bättre.

Kikar man på mellanformat så är en större lupp att föredra.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=27741
Man kan också bygga ett eget ljusbord,, jag har egna teckningar och tänker sätta igång när jag har plats och möjlighet. Jag har planer att bygga in en större ljussbordsyta under skivan på ett äldre brod som passar in möbelemangnet i resten av arbetsrummet, det blir fint och tar INGen plats när det inte används;)

/Niclas,

Ok. Tack för alla tips! Nu vet jag mycket mer om ljusbord och luppar. Idag morse visste ingenting...

Det är bättre med det lite större ljusbordet. Storleken på det hade jag inte hade tänkt på.

mvh
/Kaleb

Damocles skrev:
Vad du än gör, köp INTE hamas plastlupp, den är totalt vedervärdig.

Hehe, ja men den är inte dyr heller,, Den var trots allt långt bättre än det förstoringsglaset (fick det av Sparbanken när jag var kanske 8 år;) jag använde innan;)

/Niclas,

Ps, Luppar finns för de riktiga puritist/idealist-erna,,, när jag har för mycket pengar så köper jag suuuperluppen. Jag DIGGAR verkligen "diatittarseanserna";)!

Tack för tipset. Avstår gärna från Hamas plastluppar. Nikon Lupp 8X verkar vara ett bra val, om man skall köpa en sådan!

Appropå Hamas plastlupp för 95spänn...; På Scandinavian Photo ( http://www.scandinavianphoto.se/?905493 ) kan man läsa nedanstående meddelande ang denna lupp:

"Denna produkt saknas dessvärre information.
Vill du påminna oss eller hjälpa oss med en text eller en bild?
Skicka ett e-post till oss"

Någon som känner sig manad att skriva ngt? :)

/Kaleb

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar