Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusare bild utanför PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan Artursson

Aktiv medlem
Har ny skärm och upptäcker nu att mina bilder blir aningen ljusare när dom visas på weben eller med windows visningsprogram. Kör med srgb från raw-konvertering till färdig jpg-bild. Varför blir det så? Har väl troligtvis inte med skärmbytet att göra, har väl bara inte sett det förut.
 
börja med att se efter så du inte har
valt att visa med korrekturfärger.
finns under "Visa/Korrekturfärger"

(eller comando Y på mac, ctrl Y på pc)

sen så kanske arbetsfärgrymden är "fel"?
står i adobe rgb som standard, det kan
ju kanske orsaka en del skillander?
Det ändrar du under Färginställningar
(finns under "Photoshop/Färginställningar" på mac
i photoshop cs)


/petter
 
Jaha, nu blev det lurigt. För grejen är den att när jag valde att visa MED korrekturfärg och bildskärms-rgb så blev bilden i PS precis som i windows. Alltså drar jag slutsatsen att man skall ha det ikryssat när man redigerar en bild med avsikt att visas på skärmen eller läggas ut på nätet.
 
petter olsson skrev:
Det är nog alldeles rätt uppfattat.

Photoshop kan ju visa fler färger än
vad windows, firefox eller explorer kan...
Kan den? Hur fungerar det?

Min teori är att eftersom photoshop (är en av de applikationer som) kan använda kalibrerade färgrymder som Windows i övrigt inte gör så kan skillnaden komma därifrån. Har du precis bytt skärm så har sannilkt den nya skärmen lite skillnader i sin färghantering jämfört med den tidigare vilket kan accentuera en skillnad i färgrymd mellan photoshop och windows.

Dvs, kolla under Ctrl-shift-K (windows) vilken färgrymd photoshop jobbar med. Kolla sedan vilken färgrymd du har grafikkortet inställd på (börja med att högerklicka på skrivbordytan på datorn och gå till eventuella avancerade inställningar för grafikkortet).

Kanske gjorde du en kalibrering med Adobe gamma när du installerade photoshop? Den behöver då antagligen göras om för den nya skärmen.

Men kanske har jag fått allt om bakfoten.

mvh,
Bengt
 
Så som jag fattat det så kan photoshop visa
tex ProPhoto RGB, som har ett väldigt stort
färgdjup. En webbläsare däremot, kan inte visa
den mängden färger.
Likadant med windows bildvisningsprogram. Det
kan inte heller visa så många färger.

eller?

Eller just det. Visa och visa. Det beror ju
även på skärmen. Men photoshop kan ju iaf
simulera både CMYK och 16-bitars färger.
 
Undra om det gäller Googles gratisprogram Picasa2. Jag testade det för ett tag sedan och tycker att bilderna ser mycket bättre ut när man bläddrar igenom dem där jämfört med vanlig visning i windows eller AcDsee.

johan
 
ja så kan det nog vara. en bild med inbäddad
adobe RGB ser bättre ut i photoshop än i
sånna "titt-program". så om picasa2 hanterar
olika färgprofiler så ser nog bilderna bättre
ut i det med
 
petter olsson skrev:
Så som jag fattat det så kan photoshop visa
tex ProPhoto RGB, som har ett väldigt stort
färgdjup. En webbläsare däremot, kan inte visa
den mängden färger.
Likadant med windows bildvisningsprogram. Det
kan inte heller visa så många färger.

eller?

Eller just det. Visa och visa. Det beror ju
även på skärmen. Men photoshop kan ju iaf
simulera både CMYK och 16-bitars färger.
Mitt grafikkort/skärm arbetar med 32-bitars färger. Alla program kan (i teorin) utnyttja det på exakt samma sätt. I praktiken finns naturligtvis begränsningar av olika slag både vad gäller vad programmen kan göra och vad de "vill" göra.

De flesta program, inklusive windows, funderar inte särskilt mycket över det här utan låter grafikdrivrutinen hantera förgtolkning mm. Det innebär i mitt fall att för all grafik är defaultläget att färger tolkas i sRGB med 6500K vitpunkt och gamma 2.2. En bild som optimerats för visning i det läget ser för mig bra ut oavsett program.

Photoshop, liksom en hel del andra bildprogram, kan som du säger bestämma sig för att göra egna uttydningar av färg. Optimerar jag bilder för att se bra ut i något sådant program kommer den att se annorlunda ut i alla de fall då den visas i ett program som inte manipulerar färgrymder.

Tex så har de flesta bilder jag tar färgrymden AdobeRGB som inte helt överlappar sRGB. De ser naturligtvis lite konstiga ut utanför photoshop.

Min fråga blir nu:
Om jag har en bild i en väldigt stor färgrymd (som proPhoto), kommer jag då att faktiskt se fler färger på min skärm, eller kommer jag att se en simulering av den större färgrymden i den färgrymd som min skärm faktisk arbetar med? Min misstanke är det senare, vilket skulle innebära att photoshop de facto inte alls visar fler färger, utan bara kan simulera effekten av en större färgrymd.
 
bamnehagen skrev:
Min fråga blir nu:
Om jag har en bild i en väldigt stor färgrymd (som proPhoto), kommer jag då att faktiskt se fler färger på min skärm, eller kommer jag att se en simulering av den större färgrymden i den färgrymd som min skärm faktisk arbetar med? Min misstanke är det senare, vilket skulle innebära att photoshop de facto inte alls visar fler färger, utan bara kan simulera effekten av en större färgrymd.

du kommer att se en simulering av den större färgrymden i den färgrymd som din skär arbetar med. Den stora fördelen är att skärmen, som i de flesta fall är den enhet som har det snävaste färgomfånget, inte sätter begränsningen för den framtida användningen.

Arbetar du i sRGB kan du ju aldrig få fram alla de färger som din skrivare är kapabel till att återge.

Stefan
 
stefohl skrev:
du kommer att se en simulering av den större färgrymden i den färgrymd som din skär arbetar med. Den stora fördelen är att skärmen, som i de flesta fall är den enhet som har det snävaste färgomfånget, inte sätter begränsningen för den framtida användningen.

Arbetar du i sRGB kan du ju aldrig få fram alla de färger som din skrivare är kapabel till att återge.

Stefan
Jo men precis. Det är just precis så jag uppfattat det hela. Däremot inte så att photoshop, eller något annat program, visar fler färger, eller ens hela de färgrymder som den arbetar med.
 
bamnehagen skrev:
Däremot inte så att photoshop, eller något annat program, visar fler färger, eller ens hela de färgrymder som den arbetar med.

Så länge som du använder en skärm som inte kan återge alla de färger som Adobe RGB kan hantera, så kommer du inte se alla de färger som finns i bilden. Detta är ett förvånansvärt litet problem för vanliga bilder. För bilder med extrem färgmättnad får man ta till lite mer krångliga metoder, som till exempel att titta på gråskalan i de olika färgkanalerna.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.