Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus-stark allround-glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Tjenare,

Har en E-400 som jag är mycket nöjd med! Dock så letar jag efter en ljustarkare allroundglugg. Objektivet som följer med (14-42mm) fungerar kanon utomhos, när ljuset är rätt.
Vilket objektiv använder ni? Som klarar av normala bilder inomhus tex?

Mvh

Stefan

Jag har ett 14-54 som i princip alltid satt på min E-500. Jag gillar det verkligen, även om jag lämnar det hemma ibland nu när jag har E-510an med nya kit-objektiven. Inomhus är det fortfarande mitt förstahandsval, fast man börjar ju snegla på kommande 12-60.

Hursomhelst, 14-54 är ett kanonobjektiv, ute som inne. 14-42 är också bra, fast inte lika ljusstarkt som sagt. 14-54 är iofs en rejäl klump som kanske motverkar E-400ans smidiga format.

Nya 40-150 är kanon, men det var gamla också, bara mycket större och klumpigare.

Märks det att jag har svårt att bestämma mig för vilka jag ska sälja med gamla E-500an och vilka jag ska behålla?

:-D

Robert

Jag tror kommande 12-60mm med F2.8-4 kommer bli en riktigt kanonglugg, även inomhus.
Annars finns ju 50mm F2.0 men det är lite långt för annat än porträtt inomhus tycker jag personligen.

Sigma 30/1.4 och 24/1.8 finns. Det är lite blandade intryck på nätet för dessa.

Har du gott om pengar så köp Leica 25/1.4. Toppenkvalité även helt öppen men kostar >$1000 och väger halvkilot.

Jag har 14-54 och tycker det är kanon. Det täcker upp ett stort omfång är är ganska ljusstarkt. Sen tror jag också att det nya 12-60mm kommer bli riktigt bra. 24-120 mm (omräknat) är inte fy skam. Får bara hoppas att bildkvaliten bibehålls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar