Annons

Ljudnivåer, dslr

Produkter
(logga in för att koppla)
gnället borde man kunna fixa om man accepterar längre tid mellan bilderna.
Smacket med tycker jag iofs...
 
Ja, det är nog rättså uppenbart att producenterna inte lägger så mycket krut ned i ljust detta med ljudet.

Som sagt tidigare i tråden så har ju tex Canon marknadsfört vissa modeller som speciellt tysta.
Kanske i synnerhet EOS 100, som också var remdriven på ngt sätt..

Mvh Niclas,
 
Kolla på dpreview, där finns iaf ljudfil, men ingen jämförelse. Men alla som köpt och har ägt en 20D, säger att den är lite lägre och lite mer dämpat ljud.
 
Mycket intressant tråd, jag tycker också det är viktigt med ett hus som låter "diskret"
Om jag jämför två liknande kameror som D70 & 350d så låter D70 klart diskretare i mina öron.
Har själv en 350d, men gillar inte riktigt slutarljudet.
 
På min D70 så hade jag mindre problem med djur som reagerade på slutarljudet.
När jag införskaffade en 1dMk2N så blev det en annan historia.
Ljudet, särskilt vid hög serietagning, gör att djur rycker till och ibland tar till vingarna eller flyr.

Det vore önskvärt om man kunde ha hög seriebildstagning utan att för den skull ha så högt slutarljud.

Det vor önskvärt inte bara för naturfotografer utan även för fotografer som fotograferar i känsliga situationer som bröllop, dop mm mm...

Mvh, Andreas
 
LYSSNA PÅ NGR OLIKA HUS !!!

HÄR HAR VI en mkt bra länk som borde få alla skeptiker av denna tråd att veta hut !!

Helt klart så är det uppenbart att vissa hus lämpar sig bättre till diskret fotografering än andra.

Jag hittade en länk som presenterar flera EOS efter varandra,, så att ljuden lätt kan "läsas"..

Jag kan ju inte garantera att ljuden från de olika husen har mätts/spelats in samtidigt och/eller under samma omständigheter men det låter iaf riktigt korrekt ut i mina öron.

Vad säger ni som har de olika husen, är ljudens karaktärer ca ok likt ??????

MVH Niclas,

http://video.google.com/videoplay?docid=7182586930011535754&q=canon+eos
 
Lite kul att lyssna av ljudet på dom olika husen, har idag en MarkII N och den låter exakt samma som i ljudfilen ett väldigt högt och smällande ljud speciellt i högfartsläget det är ingen smygarkamera precis. Sålde min 20D i våras men känner igen ljudet i ljudfilen direkt, efter 25000 exponeringar har det väl satt sig innanför skallbenet.
Mvh/Lenny
 
Ett diskret slutarljud är ju i de flesta sammanhang klart en fördel.

Min D70(s) låter riktigt trevligt med ett dovt och distinkt ljud.

Min D2x får människor att vrida på skallen och fåglar att bli nervösa. Ljudet är hårt och högt.
Märkligt nog upplever jag det mindre störande vid 8 bilder per sekund.

Verkar finnas ett samband mellan slutare som klarar höga hastigheter och extrem livslängd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.