Annons

Ljudnivåer, dslr

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotade bla en skarv idag och den reagerade kraftigt på varje exponering, det var inte alls roligt och jag avvek ifrån paltsen där den tydligen så absolut bara skuuuuulle dyka,, hehe.. Jag så att den dök när jag gick och upp kom den lååångt ute i sundet..

Jag inbillar mig att slutarljudsnivåerna faktiskt kan förbättras avsevärt med dagens teknik. Eller plockar jag blåbär där??

Ljudnivåer har ju faktiskt varit försäljningsargument i kameror som eos 100, eos 10 och eos 5. Spec eos 100 som var "remdriven"..

MVH Niclas,
 
en rolig upplevelse är ju när man provar en digital 1'a för första gången..
i mitt fall hade jag inte ens nuddat en systemkamera tidigare.. jag var i london hos en fotografsläkting som plötsligt drar upp en 20D med vänstra handen och en mk2 i andra. (ingen mardröm direkt)

sen är det ju tänkt att jag ska prova förstås.. så jag stoppar brorsans coolpix 3100 i bakfickan och bränner (omedvetet såklart) av en turbosalva med 1'an.. jag hade lite problem med att fatta om det var en kamera eller om det var nån form av v8'a i fickformat men jävlar vad kul det var


endå så tycker jag inte att något slår ljudet av analogt
 
Jag har en 20d som lever om för mycket i mitt tycke, slammret skulle jag gärna vilja göra nåt åt, det vinande gnället är jag mindre irriterad av. Ingen som har moddat sin kamera?
 
Jag har en kompis som har en KM D5D, och fattar inte hur han klarar av att fota med det ljudet den gör. Låter metalliskt och bara mycket. Förstår inte riktigt varför det är så svårt att fixa fram en relativt tyst kamera. Själv har jag en Nikon D50 och tycker inte alls ljudet är så störande. Men jag gillade verkligen inte KM D5D:an. Hur är det med er som har kameran? Stör ni er på ljudet?
 
Hittils är jag bara positiv kring hur slutarljudet i mitt hus har påverkat djurfotografering. Exempelvis fick jag känslan av att en ekorre på språng stannade upp och tittade på mig nyfiket när slutaren brakade loss. Hade kameran varit ljudlös hade jag troligtvis haft svårare att få "ögonkontakt" med kurre.

Däremot kan det som andra säger förmodligen skrämma bort andra sorters djur..
 
Ertan skrev:
Jag har en kompis som har en KM D5D, och fattar inte hur han klarar av att fota med det ljudet den gör. Låter metalliskt och bara mycket. Förstår inte riktigt varför det är så svårt att fixa fram en relativt tyst kamera. Själv har jag en Nikon D50 och tycker inte alls ljudet är så störande. Men jag gillade verkligen inte KM D5D:an. Hur är det med er som har kameran? Stör ni er på ljudet?


Stör mig inte det minsta, det låter lika mycket som en 350D, men det låter annorlunda. Tycker det låte coolare ;)
 
Har varit på ett antal uppdrag dær ljudet av slutaren har gjort allt mkt mer svårarbetat.

T.ex. i Kyrka, på Jazzkonsert, karate konvension, m.m.

Om en del folk inte upplever slutarljudet som størande, eller som inte førstår att det kan vara ett problem, læs dessa inlægg och Førstå (!) att det faktist ær så.

Att dom bara orkar, våra storkar . . .
 
Ljudlöst

Jag fotade tidigare med en ljudlös Minolta A2 och många av mina bilder hade aldrig blivit till om jag haft en dslr. När jag ville ha bättre bildkvalite fanns bara en dyr dslr som alternativ innan Sony R1 kom ut. Den är tyst, har mycket bra bildkvalite och kostar inte skjortan. Alla val av kamera är en kompromiss och man måst ju prioritera det som är viktigtast för sina egna behov.
 
Joel Höglund skrev:
Hittils är jag bara positiv kring hur slutarljudet i mitt hus har påverkat djurfotografering. Exempelvis fick jag känslan av att en ekorre på språng stannade upp och tittade på mig nyfiket när slutaren brakade loss. Hade kameran varit ljudlös hade jag troligtvis haft svårare att få "ögonkontakt" med kurre.

Däremot kan det som andra säger förmodligen skrämma bort andra sorters djur..

Själv så tycker jag att ögonkontakt är oönskat. Jag tycker att det tar bort en dimension i bilden när djuret man avbildar stirrar rakt in i kameran.
 
Diskuterar vi slutarljud eller spegel-ljud? Den första smällen är väl med största sannolikhet spegeln som slår mot dämparen. Ljudet som kommer efter borde vara slutaren.

Själv gillar jag ljudet från 350d. Men det kan ju bero på att jag älskar ljudet från min slr med motorn på 5 bps. Det känns trist (ljudmässigt) när man bara får "klatsch" och inget "zzhwi".
 
Först och främst så gäller det den totala upplevelsen av ljudet. Alltså både och.


Helt klart så är karaktärerna i ljudbilden högst olika mellan olika hus, säkerligen lika olika om vi ser till spegeln och slutaren var för sig.

Det som förvånar mig är att 1Ds,husen har ett så lite rappt ljud.

Det sattsas nog inte så stora resurser på ljust detta med ljuden. De flesta producenter riktar sina proffshus mot en kundmarknad som domineras av pressfotografer och andra som inte är så ljudkänsliga som wildlifefotografer..



MVH Niclas,
 
PerKr skrev:
Det känns trist (ljudmässigt) när man bara får "klatsch" och inget "zzhwi".


"Zzhwi",ljudet är det jag inte gillar, då det fungerar som en förlängning av ljudet. Jag vill (för mina motivs skull) ha en så rapp, nätt och kort ljudbild som möjligt. 1D/1DmII har ett sådant ljud som är ok (men inte mer än ok) enligt mig.

Jag tycker att det var/är intressant att du gillar ljudet jag kallar "gnället"..

MVH Niclas,
 
Är det någon som testat hur ljudet förändras om man använder sig av "mirror lock" "spegellås"

Om det skall ge mindre vibrationer i kameran vid exempelvis telefoto så borde det påverka ljudnivån?
 
bloo skrev:
Är det någon som testat hur ljudet förändras om man använder sig av "mirror lock" "spegellås"

Om det skall ge mindre vibrationer i kameran vid exempelvis telefoto så borde det påverka ljudnivån?

Ja det låter annorlunda men mer som halvt annorlunda :)

mer som ett swich plopp så sitter den där underexponerings tiden sedan swich flipp ungefär LoL!

Super bra förklaring ;)
 
Niclasfoto skrev:
Nej, helt korrekta är knappast ljudfilerna.. men kanske ger de ett hum om hur det ligger till..

MVH Niclas,

Kan säkert variera lite mellan olika slutartider och objektiv faktiskt. Tex det låter mer plopp när speglen tar i "taket" med 70-200 4 l på än om jag kör med tex 28-105!

Men visst lite elektroniskt "gnäll" är där :)
 
bEPH skrev:
men gmället är väl motorn som drar upp fjädern?

Möjligt;)!

Trist att det skall vara så tydligt bara..

Om jag rent förenklat delar upp ljudet i två delar: "smäcket" & "gnället" så inbillar jag mig att det är "gnället" som tex däggdjuren reagerar på. Säker är jag ju inte såklart men en vettig spekulation tror jag att det är.
Jag upplever att smäcket försvinner mer effektivt bland naturens egna ljud än "gnället"...


MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.