Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljudnivåer, dslr

Produkter
(logga in för att koppla)
Höga slutarljud skrämmer iväg djur/fåglar, därför är det relevant att ha en kamera som låter så lite som möjligt om man fotar mycket vilda djur?

Att 20D skrämmer iväg motivet och att man oftast bara har ett försök innan motivet är puts väck är det många som sagt.

Faktum är ju att slutarna i huset skapar/genererar vibrationer som fortplantar sig i huset/objektivet. Detta kan man säkert också dra paralleller till vad gäller ljudet i olika hus. Jag upplever konkret att jag klarar längre slutartider med min EOS 1D än med min EOS 1n.

Idag när jag fotade en del Ejder så är jag glad för att ljudet ifrån min 1D liksom försvann i intet. Min 1n hade möjligen satt sina effekter i resultaten på ett negativt sätt.

Mvh Niclas,

Slutarljudet hod 1D är mysigt. Klart inspirerande. 10D lät ganska trevligt oxå. Lite plastigare.
300D var en skön kamera men lät sådär.

Ska nog mata iväg en salva i 8fps nu :)

A

Citat>Måste man vara "freak" eller ha "fetish" om man anser detta vara viktigt?

Oj, en öm tå!!!!

Känns nästan surrealistiskt..

Man har en kamera, äger en kamera.

Är väl inte mycket man kan göra åt ljudet?

Sen om det råkar svänga nån khz åt nåt håll, som man inte gillar, who cares..

Man kan ju lyssna på ljudet från en av inspelningarna, och klura ut att han som spelade in det, kände nån form av rytmik i sina "avfyrningar"..

En klar kandidat till top 10 larvigaste trådarna i FS histora....

Tips>Om nu trådskaparen är rädd för att skrämma iväg en Häger lr 2, kolla in kompaktkamerorna, dom låter inte så skrämmande?

tomasbz skrev:

Oj, en öm tå!!!!

Man kan ju lyssna på ljuset från en av inspelningarna, och klura ut att han som spelade in det, kände nån form av rytmik i sina "avfyrningar"..

Tips>Om nu trådskaparen är rädd för att skrämma iväg en Häger lr 2, kolla in kompaktkamerorna, dom låter inte så skrämmande?

Nu tycker jag att du plockar allt för mycket blåbär Tomas B.

Att du orkar.

Öm tå. Patetiskt är ordet. Jag reagerar på att ni orkar reagera.

Om detta är viktigt för mig och ngr andra så är det så det är, oavsett hur patetiskt du och ngr andra anser att det är.

Lägg energin på ngt som du då tycker är mer vettigt.

Jag Välkommnar dig tillbaka i tråden med öppna armar om det berör ämnet!!

Jag respekterar dina åsikter Tomas kanske du kan respektera att detta är viktigt i mitt fotande ???

Mvh Niclas,

tomasbz skrev:

Fast jag tycker nog ändå att det är rätt viktigt med ljudnivån. Uppstår många situationer då det kan vara störande med ett högt smällande från spegeln eller ett vinande elektroniskt ljud. Och jag tycker att det bör gå att tillverka tystare spegeluppfällningar med den teknik som finns idag.

Jag förstår absolut syftet med tråden. Vore spännande med slutarljud från annat än dslr. T.ex. din Hexar Niklas

Bilmänniskor lägger ju ibland timmar på att få rätt ljud från motorn, trots att det inte är ljudet man kör så då ska väl fotografer få göra samma sak.

Man undrar ju lite hur dom har spelat in slutarljuden, har dom spelat in kamerorna vid samma tillfälle med samma inspelningsutrustning? För annars påverkar ju det också, att man upplever ljudet som hårdare och mer gnälligt.. Och rumsklangen påverkar ju också.. Tex. så upplever jag ju länken med 20d d70 och 10D som högre än länkarna med 1D.

För mig är det också väldigt viktigt med tysta kameror, en av dom viktigaste saker som jag kollar på vid kameraköp.

tomasbz skrev:

Oj, en öm tå!!!!

Man kan ju lyssna på ljudet från en av inspelningarna, och klura ut att han som spelade in det, kände nån form av rytmik i sina "avfyrningar"..

Om du läst vad och hur Niclas fotograferar förstår du att slutarljudet är viktigt. Få fotografer hyser större respekt för djur och natur. Att kalla tråden larvig är förolämpande. Om du inte är intresserad av tråden så strunta i att läsa den.

A

Visst är det härligt med slutarljud!

1DmII 8,5 FPS burst.., låter väldig rapp, häftigt!

Själv har jag en D70 som jag tycker låter trevlig men ibland skulle jag viljat ha den mycket tystare.
När man är riktigt nära fåglar och djur så kan det bli lite problem, fotade en mink på c:a åtta meters håll...den hörde varenda gång slutaren gick, den blev inte rädd men jag störde beteendet hos den, efter 50-60 bilder brydde den sig inte längre.

/Göran

Niclas:
Ang vibrationerna har jag oxo haft tankarna åt det hållet.
Det känns som hammarslag när man fotar med 20D.
Jag tror säkert att det kan påverka när jag fotar konserter o.dyl i taskigt ljus med 70-200. Förvisso har jag fått skarpa bilder med tider ner mot 1/100 på 200 mm brännvid med 1,6 crop, men då har jag tagit långa serier och kastat många.
Inte särskilt pålitligt, men det kan funka.
Har nu köpt en enbenare, jag tror det var de bäst spenderade hundralapparna i utrustningen..

Känns ungefär lika nödvändigt som forskningrapporten som bevisade att människor med ålderspension tog längre tid på sig att gå över gatan...
Å sen tycker jag att dom låter lite mesiga jämfört med det manliga slamret från min dynax 5 d....

jag tänker ofta på ljudet på min kamera nuförtiden.
det är för att den låter som en kanon i tysta miljöer.
inte kul när man plåtar bröllop.
jag funtar faktiskt på att göra som stillbildsfotograferna på filminspelningar; blimpa kameran (ljuddämpande låda som man stoppar kameran i).

Ljudnivån hos kameran tycker jag är jätteviktig i vissa situationer. En gång tänkte jag att jag skulle fota klassisk musik med Mamiyan vilket inte var uppskattat så jag fick avbryta. Nu vet jag bättre än att ta med en slamrig kamera på konsert och även om 5D är helt okej ljudmässigt sett har jag funderat på nån form av ljuddämpning till den. Ljudet är dock i alla fall ganska dovt och inte lika metalliskt som i t.ex. min Bessa men man får ändå tänka på att inte fota under svaga partier i musiken.

*ler* Ärligt...lite kul måste man väl kunna ha åt sig själv!?

Klart som korvspad att slutarljudet är viktigt i känsliga lägen, tro mig, jag vet!

Det är såklart inte rätt att dömma ut frågan som vissa har gjort!

(Tilläggas bör; att ett inspelat slutarljud lagrad i en ljudfil, nedladdad över nätet inte säger så värst mycket om slutarens ljudnivå...möjligen ljudets karaktär men inget annat. Allt för många variabler spelar in för att man skall veta hur högt slutaren egentligen låter.)
/M

Jag måste bara få veta,hur låter era objektiv frontlock när ni tar bort resp sätter tillbaks dom,Är det typ "kloffs", eller mera "drrrrit"?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar