Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljudet

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordik

Medlem
Ja just det...nu är man här på forumet. Och jag vill ställa en fråga:
Min canon 5d mark II låter liksom "klonk" när man tar en bild. Hade förut en 30d och ljudet är så annorlunda. Låter högre på nåt sätt. Ser framför mig hur spegeln gör detta ljud. Men jag tycker det låter som "klonk" (inte lätt att förklara). Kikade på olika youtube filmer men det är ju svårt att se likheter mellan ljud på en dator och i verkligheten.
Mvh Lena

Min 7D låter också "klonk". :)
Jag gick från 450D till 7D och det är en enorm skillnad bl a på ljudet från kameran.

Jag fick också reda på att jag kan ladda ner andra slutarljud.....jag skrek rakt ut när jag såg det! (Jag skulle nog inte vilja att min kamera lät som "Achmed the dead terrorist" t ex! *lol*)
Min kamera ska låta "klonk" och jag tror att ditt ljud är fullt naturligt det med!

mvh
Helena

Jag vet inte varför den låter mer. Kan det bero på att allting som rör sig är större rent fysiskt, som spegel t.ex. Mer massa att förflytta?
Som sagt, jag är inte säker....

Jag fick också reda på att jag kan ladda ner andra slutarljud.....jag skrek rakt ut när jag såg det!
?

Förstår inte om du menade allvar, men det går iaf inte ladda ner andra slutarljud till en systemkamera. :)

Jag tyckte också den lät väldigt "klonkigt" när jag började fota med den. Nu är jag van.

Måste hålla med lite.. min 400D lät enligt mig som en "riktig" kamera. Lite metalliskt elektroniskt men ack så skönt, medans min nya 50D låter som en plastkamera när den skjuter ett skott.

Jag fick också reda på att jag kan ladda ner andra slutarljud.....jag skrek rakt ut när jag såg det! (Jag skulle nog inte vilja att min kamera lät som "Achmed the dead terrorist" t ex! *lol*)

mvh
Helena

Ha ha ha då får du lägga in ljudklippet: Silent I kill you ifrån Acmed the dead terrorist i passande sammanhang! :)

Kunde inte låta bli hi hi hi.

Måste hålla med lite.. min 400D lät enligt mig som en "riktig" kamera. Lite metalliskt elektroniskt men ack så skönt, medans min nya 50D låter som en plastkamera när den skjuter ett skott.
Märkligt. Med min 400D och 40D (som väl får anses någorlunda likvärdiga) är det precis tvärtom.

Har du haft någon "riktig" kamera? Tänker nu exempelvis F-1...

Jag har gått från F1, via flera analoga EOS-hus, 10D, 40D och numera 5DmkII. Jag har aldrig funderat eller reagerat över olika slutarljud. De är olika kameror och låter lite olika - inte så underligt kanske?

Märkligt. Med min 400D och 40D (som väl får anses någorlunda likvärdiga) är det precis tvärtom.

Har du haft någon "riktig" kamera? Tänker nu exempelvis F-1...

5DMkII ska låta som ett tröskvärk, hade en 50D förut och den var mycket rappare. Trodde min 5DMKII var skrot första gången jag fota med den haha

Tyckte som du i början när jag gjorde precis samma byte. Tyckte att 50D lät "billigare" på något vis.
Det första min flickvän, som inte är så fotointresserad, sa när hon hörde 50:an var "Den låter som en leksak!".
Nu har man ju vant sig dock och tänker inte mer på det.

om man skall vara lite seriös så beror ju ljudet till stor del på hur snabb och väl kontrollerad/dämpad spegelmekaniskmen är. Om någon undrar varför en 5D mkII låter som en gammal öststatskamera så beror det då att spegelmekanismen är rätt sunkig och dåligt dämpad.

Spegelstutsarnas mästare...

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4258520941/in/set-72157613618669882/

Bengt: Du har alldeles för mycket fritid! Skämt åsido, det där var riktigt nördigt men rätt intressant att se. För det handlar ju inte bara om ljud utan också om kameraskakning, och då påverkar ju spegelmekanismen bildkvalitet/skärpa. Sen är frågan om ljudet som trådskaparen syftar på orsakas av spegeluppfällningen eller slutaren. En kombination av båda, skulle jag tro.

*S*

jag tror det också, nu har jag ingen film på EOS 3, EOS 1D eller 40D, men de är mycket tråkigare eftersom de kontrollerar spegeln mycket noggrannare för att kunna få upp serietagningsahsigheten och fortfarande ge lite tid mellan bilderna åt AF att jobba.

Sak samma, det låter lite illa, men det fungerar ju - dock skakar kameran svårt av den tunga spegeln som stutsar - inte som en Pentax 67, men inte långt därifrån.... *s*

För skojs skull fyrade jag av min gamla Canon EF. Där har spegeldämpningsskummet ruttnat upp av ålderdomssvaghet, förvisso, men där kan man snacka om ljud och studs! Det är mer som när man står i drive med en foto på bromsen med en gammal Camaro Z28 och trycker till på gasen, och då känner hur hela bilen gungar till av vridmomentet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar