Annons

Ljudet av en Nikon D90 eller D300, japp Ljudet...

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_G

Medlem
Jag sitter o jobbar med en dramadokumentär. Det fotas en del... Och kamerorna som används är Nikon D90 och någon D300 modell.

Hur låter de? De kan nämligen inte höras på inspelningen, men kameror i bild hörs ju alltid som ni vet...

Finns det någon som har bra inspelningsutrustning som t.o.m. skulle kunna tänka sig att skänka några ljud av desamma åt mig?

Själv har jag en Sony Alpha kamera och gissar att deras reflex och blip blop ljud inte är direkt lika. Låter de lika som konsumentversionerna av Nikons systemkameror?

I så fall kan jag enkelt låna en, men om de har ett särskilt ljud vore det ju trevligt om man kunde använda sig av rätt ljud till rätt kamera.

Några pengar finns det tyvärr inte i den här produktionen, så det enda jag kan erbjuda är en pilsner och ett studiobesök om du vill komma förbi och assistera mig (Stockholm).

Erik
 
Det var ambitiöst! Med tanke på hur Hollywood slarvar med nästan alla miljöljud är jag förvånad att du har krav på rätt kameramodell för ljudet från dem! Men heder åt dig!

Jag har en D90 och inspelningsutrustning, så jag kan fixa den i alla fall. Men jag gissar att det finns rätt gott om trevligt folk här som för en törstsläckare kan komma förbi med både D90 och D300.

Per.
 
Jag har en D300 och inspelningsmöjligheter.
Bor dessvärre i Malmö men är det bara ljudet du behöver kan jag spela in och skicka.
 
Måste bara säga att det var ju helt fantastiskt ambitiöst.
Önskar bara att jag själv ägde någon av dessa kameror för att kunna hjälpa till...
 
Kan bara instämma med föregående, mycket ambitiöst.
Stör mig något otroligt på Hollywood filmer där en Mark III:as slutare låter som ett mobilkamera ljud.

Jag KANSKE kan tänka mig att fixa ljud. Ska höra med brorsan imorgon ifall han pallar dra fram studio micen.
Har en D3:a och en D2X:a, kommer ej ihåg exakt vilken av dessa som är D300 närmst men skulle tippa på D3an.
Finns de dock någon annan som kan spela in D300ans ljud och skicka till dig så är ju det optimalt (vilket det verkade finnas).
Kan återkomma imorgon ifall någon annan ej löst det åt dig.
 
Grymt bra sida det här :)
Vad glad jag blir att det finns så hjälpsamma människor!


PER & MANDRAKE tycks ju ha grejor och hjälpsamhet så om ni på var sitt håll kan spela in lite ljud från era kameror så blir jag en glad ljudläggare!

Om jag får o kan beställa så vore det grymt med både slutar ljud, div pip, och focus och ev motorzoom ljud. Helst inspelat i en så tyst miljö som möjligt, men jag har förstås inget krav på att det skall vara en riktig studio, men det är ju skönt om inte TVn/datorn är på och ungarna skriker i bakgrunden :)
Skicka helst ljuden som wav eller aiff filer. Undvik komprimerade format om möjligt...

Annars tar jag vad jag får, fuska är jag ganska bra på också :)

Som kommentar till "ambitiöst" säger jag att vi försöker så gott vi kan (och hinner) vara verkligheten trogna när det gynnar berättelsen.

ni kan maila ljuden till mig på erikATeuropasoundPUNKTse

Om filerna blir för stora så skriv det i mailet så skickar jag en ftp länk.

Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.