Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

livslängd på kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

stinneli

Aktiv medlem
Hur länge håller ett foto? Beror det på typ av framkallning, papper...? Hur ska man framkalla/skriva ut ett digitalt foto för att det ska hålla länge?

Med facit i handen så beror det mycket på hur labbet har gjort sitt jobb.

Har färgbilder från 60 talet som är fint skick (lite pastell färg) och 80 tals bilder som börjar blekna.

Det enda som har blivit dåligt på Svartvit som jag har är min Farmors föräldrars bröllop (början av 1920 talet) där man har slarvat med sköljningen efter fixeringen.

Det är ett lotteri med labb men tror ändå att det är bättre idag gämfört med 70 talet.

// Fredrik

stinneli skrev:
Hur länge håller ett foto? Beror det på typ av framkallning, papper...? Hur ska man framkalla/skriva ut ett digitalt foto för att det ska hålla länge?

Det är stor skillnad mellan olika material. Om du gör bilder på fotografiskt papper har Fujis färgpapper bäst hållbarhet. När det gäller utskrifter har pigmentbläck bäst hållbarhet och med rätt papper kan en utskrift hålla 2 till 4 ggr bättre än ett fotografiskt papper.

Stefan

Hur gör de på labet när de framkallar mina digitalfoton? Vilka olika metoder finns? Någon som jobbar på lab kanske kan förklara. De foton jag får från labet är ju som "vanliga" foton medans de jag skriver ut har olika glansighet på olika ytor när man viklar dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar