ANNONS
Annons

Livslängd på AF-S och VR

Produkter
(logga in för att koppla)
För att återgå till ursprungsfrågan. Jag tror säkert att våra objektiv kommer vara användbara 20 år från nu, då tänker jag inte på plastiga kitzoomar utan de med bättre kvalitet. Betänk att Canons EOS system faktiskt är 22 år och jag skulle bli mycket förvånad om inte objektiven som levererades då fortfarande fungerar idag, mitt första autofokusobjektiv är redan 7-8 år och fungerar fortfarande klanderfritt. Visst kommer utvecklingen gå framåt så att nya kameror, objektiv och system kanske får oss att lämna våra nuvarande system, men jag tror inte det kommer ske i den takt som förutspås av vissa i denna tråd.

Och Nikons F-bajonett som fortfarande används är ju äldre än så. Den introducerades 1959 och firar alltså 50 år, still going strong. Faktum är att bland de skarpare objektiven jag har hör ett par manuella nikkor från mitten av 80-talet som förutom den optiska kvaliteten är överlägsna dagens objektiv i byggkvalitet.

Än så länge har inte Nikon annonserat att de är på väg att överge sin F-bajonett så som Canon gjorde när EOS-systemet introducerades om jag inte minns fel. Och Nikon har ju hittills gjort ganska mkt reklam just på det faktum att deras kamerhus är bakåtkompatibla med alla deras objektiv
 
Har man någonsin demonterat ett klassiskt gammalt manuellt objektiv, och kunnat jämföra med insidan på ett modernt AF-vidunder så är det inte så speciellt svårt att lista ut att AF-gluggarna jag köper i år kommer dö plaströtedöden och slitaget kommer göra dem obrukbara långt innan mina 80-tals-objektiv är i närheten av att ge upp... :)

Jämför bara antalet rörliga delar, och materialet dessa rörliga delar är tillverkade av... Elektroniken i objektiven är ren tur/otur som med alla annan elektronik. 50% att den ger upp om tio år, 50% att den inte gör det. Hur och varför - det kan vara vad som helst.

OM det finns delar kvar så kommer det fortfarande vara lönt att laga ett elektriskt havererat 24-70 eller 300F/2.8VR om fem-tio år. Mekaniken kostar hundratals gånger mer än elektroniken i ett sådant objektiv.
 
Har man någonsin demonterat ett klassiskt gammalt manuellt objektiv, och kunnat jämföra med insidan på ett modernt AF-vidunder så är det inte så speciellt svårt att lista ut att AF-gluggarna jag köper i år kommer dö plaströtedöden och slitaget kommer göra dem obrukbara långt innan mina 80-tals-objektiv är i närheten av att ge upp... :)

Jämför bara antalet rörliga delar, och materialet dessa rörliga delar är tillverkade av... Elektroniken i objektiven är ren tur/otur som med alla annan elektronik. 50% att den ger upp om tio år, 50% att den inte gör det. Hur och varför - det kan vara vad som helst.

OM det finns delar kvar så kommer det fortfarande vara lönt att laga ett elektriskt havererat 24-70 eller 300F/2.8VR om fem-tio år. Mekaniken kostar hundratals gånger mer än elektroniken i ett sådant objektiv.

Jo men så är det. Så länge inte linserna är skadade lönar det sig väl alltid att reparera äldre kvalitetsobjektiv
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.