Annons

Litium AA - mycket lättare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag läste att man för att spara vikt kan stoppa i litium AA-batterier i kameramotorn istället för alkaliska AA (åtta batterier väger en del...). Är det någon som vet hur mycket vikt per batteri som sparas på att välja litium istället för alkaliska?
MVH
/JK

Halva vikten eller mindre, men de är dyra. Har 4st. i blixten som 'tjänar' mycket på att vara lätt och som jag använder väldigt sporadiskt (=sällan). Jag önskar de vore laddbara.
Dessutom kan de sitta i 10 år utan att självurladdas...

Alkaliska är ingen höjdare vilket som, laddbara NiMh tycker jag är bra, och som sagt laddbara. Annars funkar väl Lithium också då dom flesta vanliga kamerabatterierna är det.

Hej

Har använt Litium AA batterier både till Nikon F100 + MB15 samt till Canon 1VHS. Skulle inte kunna tänka mig att använda vanliga alkaliska batterier. Litium är mycket lättare och varar mycket längre (färre batteribyten= fler fotochanser) och håller bättre i kyla. Får ca 80 rullar med 8 litiumbatterier i min Canon 1VHS och då använder jag nästan bara AF med 500mm. Kommer ihåg att det gick åt ca 80 alkaliska batterier i Sydafrika, och jag blev rätt trött på att byta batterier ständigt samt att man missade nog några fototillfällen. De är tyvärr lite dyra.

Tack för alla kommentarer! Med åtta batterier blir det en del viktbesparing också. Jag vill gärna att min EOS 3 med PB-E2 ska gå att bära... Men de är dyra! Gp Batteri L91 AA LR 6 Lithium kostar 55 spänn styck på Scandinavian... Kan man köpa billigare någonstans?
MVH
/JK

Damocles skrev:
Alkaliska är ingen höjdare vilket som, laddbara NiMh tycker jag är bra, och som sagt laddbara. Annars funkar väl Lithium också då dom flesta vanliga kamerabatterierna är det.

Jag köpte förresten väldigt bra laddbara batterier till blixt på Scandinavian. Hähnel med 2300 MA och fläktkyld laddare. Detta paket gjorde underverk för blixtens uppladdningstid! Men laddbara batterier är inte speciellt lätta, så det är kanske inte optimala för att viktminska EOS 3.

Konstigt att fotofirmorna inte hänger på om det här med viktskillnaden. Jag ringde Scandinavian och deras kille visste inget om viktskillnaden. De gillade dock mitt förslag att slå upp viktsiffror för batterier på hemsidan. Detta borde vara ett försäljningsargument vid sidan om batterilivslängden. Jag gillar viktbesparing. :)

Man förstår mer och mer hur bra laddbara li-jon är och hur krångligt det är med AA-batterier, laddbara eller inte. Jag laddar om min 10D på en sekund utan minsta strul. Mer om man kan säga om min morbror med sin Fuji S2... Tänk om de bara kunde ha en standard för cellstorleken. Om något decennium kan det vara problem att få tag i dem.

Lithiumbatterier urladdar sig isf. väääldigt långsamt. Brukar vara minst 10års bäst före på dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar