Annons

Liten till stor bild

Produkter
(logga in för att koppla)

mathce

Aktiv medlem
Jag ska lämna in några av mina bilder för förstoring och sätta upp som tavlor, nu undrar ja m filen ja ska lämna in ska vara stor eller liten.
Någon sa till mig att den ska vara så liten som möjligt då går de göra bättre skärpa på den när den förstoras.
Men i min logik tycker jag de låter bättre med att bilden är så stor som mööjligt utan att vara oskarp
Så ja är lite förvirrad här nu, någon som kan hjälpa mig.
 
Jag ska lämna in några av mina bilder för förstoring och sätta upp som tavlor, nu undrar ja m filen ja ska lämna in ska vara stor eller liten.
Någon sa till mig att den ska vara så liten som möjligt då går de göra bättre skärpa på den när den förstoras.
Men i min logik tycker jag de låter bättre med att bilden är så stor som mööjligt utan att vara oskarp
Så ja är lite förvirrad här nu, någon som kan hjälpa mig.

Förslag:

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/
 
Så stor som möjligt! Allt annat är svammel.
Behöver den förminskas så gör man det så nära skrivaren som möjligt, dvs låter handlaren göra det.

Så behåll du kamerans upplösning. Däremot ska du inte skala upp bilden, om du nu inte vet exakt vad du gör och har exakt rätt grejer för det.
 
Så stor som möjligt! Allt annat är svammel.
Behöver den förminskas så gör man det så nära skrivaren som möjligt, dvs låter handlaren göra det.

Så behåll du kamerans upplösning. Däremot ska du inte skala upp bilden, om du nu inte vet exakt vad du gör och har exakt rätt grejer för det.

Nä, ska det vara bra ska man skicka in den upplösning som det ska skrivas ut i. Dessutom ska man själv skärpa upp den när den väl är i rätt storlek.

/Stefan
 
Nä, ska det vara bra ska man skicka in den upplösning som det ska skrivas ut i. Dessutom ska man själv skärpa upp den när den väl är i rätt storlek.

/Stefan

Då återstår bara frågan: Hur säkrar man att en bildpunkt i bilden blir till exakt en bildpunkt i utskriften och inte 0,97 eller 1,01?

Låt säga att man vill ha bilden i format 24x30 cm. Hur mycket av bilden kommer skrivaren att skära bort. Det enda man kan veta säkert är att det är mer än noll.

Av det skälet så skulle jag säga att så länge du inte vet exakt på pixeln när vilken storlek bilden ska ha i sin utskrivna form så behåll originalets storlek.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.