Annons

Liten blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Är det någon som testat AF200?
Jag har en Sigma 500 och vill köra macro, den är stor, tung, klumpig och exponerar som en kratta.
TTL är bara att glömma.
Jag skulle vilja ha en mindre blixt men klarar AF200 att exponera riktigt nära och genom softbox?
Den ser lite väl enkel ut på baksidan, kan man ställa effekten helt manuellt?
Eller, kan jag använda vilket märke som helst och köra manuellt med min TTL-sladd, löser den ut snällt och fint utan att bränna kameran?

Hm...

/J

Nu har ju inte K100D TTL utan P-TTL vilket inte är riktigt samma...
Din Sigma borde fungera om du har en förlägningsladd för P-TTL (är det det du har?), för då kan du ju placera den ganska fritt från kameran, vilket nästan är nödvändigt vid macro.

Problemet som du skriver är ju att få bra exponering men eftersom man vanligen jobbar med ganska lite bländare vid macro för att få skärpedjup borde blixsynktiden på 1/180 klara ganska mycket ljus...

Det är ju synd att Pentax egna ringblixtar inte klarar P-TTL, vilket annars är en utmärkt lösning vid macro...

Jo det är såklart en TTL-sladd jag har och visst, det är PTTL i kameran.
Synd bara att det inte är i närheten av att fungera.
Min Sigma blixt har PTTL och är uppgraderad för K100 men exponerar minst sagt uselt och när jag provocerar den genom att hålla den riktigt nära så blir det inga rätt alls, bara totalvitt.
Pratade med Pentax idag och dom tror att deras AF200FG kommer klara att gå på auto även riktigt nära och genom någon form av diffuser.
På pappret skulle såklart Sigman göra det också...
Jag har pratat med lokala handlarn idag och han tar hem en 200 som jag kan prova.
Jag vill också ha en mindre och lättare blixt och 200an skulle kunna vara det jag söker. Med sigman är det allför otympligt och det blir dålig balans.

Jäkligt nyfiken på hur 200an kommer uppföra sig!

Jag har också Sigman till min K100D och har haft min beskärda del av konstiga exponeringar ;)

Jag kommer att satsa på en Pentax blixt till min K20D.

Med min Sigma 500 smälld i taket får jag bra exponeringar. Inga problem.
Jag kör full auto, manuellt val av fokuspunkt (väljer den fokuspunkt som ligger där motivet finns i bilden) och med exponeringen kopplad till fokuspunkt (AE länkad till AF, görs i C-specialinställningar). Jag upplever att om jag väljer center-punkten och omkomponerar, eller har AE inte länkad till AF, så får jag inte lika bra exponeringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar