Annons

Lite WML till forumen

Produkter
(logga in för att koppla)

Matthias

Aktiv medlem
För mig som blir uttråkand till och från jobbet så tycker jag det skulle vara grymt är att ha en WML sida så att man kan läsa/skriva i forumen från mobilen.
komigen så svårt e det inte ;)

/M

bjornt skrev:
Kan inte du wappa i ögonvrån?

Föredrar att göra en sak i taget och göra den med kvalite istället för att hatta fram och tillbaka med ett mediokert resultat :)

Jag tror även att det finns andra (och viktigare) saker fotosidans kodknackare kan ägna sig åt än att skapa massa wml-kod också.

Magnus,
Denna del av forumet har iaf jag uppfattat som ett forum för att vidareutveckla siten. Ur det perspektivet förstår jag inte varför du lägger ner energi på att fälla onödiga och icke produktiva kommentarer.

Om vi ska titta lite in i framtiden så kommer vårt internet tittatde att förändras på samma sätt som vårt telefonerande har gjort.
Från början så fick vi gå till speciella ställen för att kunna ringa, sen fick vi möjligheter att ringa hemmifrån. För 15-20 år sen så började vi på allvar se möjligheterna med att ha med oss telefonen överallt.
Idag så har väl 75% av befolkningen mobiltelefon.

Om vi överför detta till internet så har det sett ut på samma sätt. Fast vi har bara precis insett möjligheterna med att kunna koppla upp oss överallt. Snart kommer det vara lika självklart att kunna koppla upp sig över allt på samma sätt som du räknar med att kunna ringa över allt ifrån.

Man brukar dela in befolkningen i grupper vad det gäller att anamma ny teknik:

First movers
Early adopters
evrybody else
Late adopers
Non movers

Första gruppen rörde på sig för 5-7 års sen.
vi ligger idag nånstans mellan grupp 2 och 3.

Så jag hävdar fortfarande att det i allra högsta grad är en fråga för Fotosidan.
Frågan som borde ställas är om tjänsten redan ska finnas när alla kommer på att de vill ha den.

Att jag vill ha den idag, har ingen betydelse eftersom jag ligger i grupp 1 eller 2.Ja jag är en datanörd, det är så jag finansierar mitt fotograferande.

/Matthias

Jag uttryckte mej kanske inte tillräckligt klart, lyckades tydligen inte få med mina tankar i inlägget.

Matthias skrev:
varför du lägger ner energi på att fälla onödiga och icke produktiva kommentarer.

Ok, det kan väl vara trevligt med att kunnna wappa, men att döma av andra trådar om utveckling av fotosidan tyckte jag det verkar bättre att lägga ner tid och kraft på annat just nu. (Speciellt om syftet med wml-sidorna enbart var att du skulle slippa ha tråkigt på vägen hem från jobbet :)

Man brukar dela in befolkningen i grupper vad det gäller att anamma ny teknik:

First movers
Early adopters
evrybody else
Late adopers
Non movers

Jag är inte teknikfientlig, fråga mina vänner så tycker de att jag är en datanörd. Jag finansierar inte bara mitt fotograferande utan även mat, hyra etc till viss del med mina datakunskaper. Skulle gissa att jag tillhör gruppen "early adopters", men jag har även en viss teknikskepsis, tycker det är skönt att slippa ibland.

Så jag hävdar fortfarande att det i allra högsta grad är en fråga för Fotosidan.
Frågan som borde ställas är om tjänsten redan ska finnas när alla kommer på att de vill ha den.

Ja, frågan är väl hur utvecklarna på fotosidan ska priotitera sin knappa tid. Jag anser inte wml kommer högt på listan. Det kanske skulle hållas en omröstning om wap eller inte.

Så nu har jag varit något så ovanligt som för upptagen för att sladdra i forumen.

Det låg faktiskt ingen värdering i min lista över hur snabbt folk tar till sig ny teknik.
jag försökte inte framhäva mig själv som bättre än någon annan eller säga att någon är teknikfientlig. jag inser efter att ha läst inlägget igen att det kan uppfattas så. Dåligt formulerat av mig, förlåt.

Jag ville bara driva tesen att en community-site som denna bör redan ha "de nya häftiga" prylarna när när behovet når kritisk massa för att inte tappa i attraktionskraft. Jag hävdar att WML/WAP når kritisk massa snart.

Titta bara på hur hårt Vodafone lanserar Vodafone Live.
"Alla" nya lite häftigare telefoner har gprs, mms,java stöd och en egen mailklient. Det är idag självklart att den ska kunna wappa.

Även om 3G har blivit litegrann av ett skällsord så fortsätter 3G operatörerna att lägga bra mkt pengar på PR och att vänja kunderna med att 3G är bra.

Till saken hör att sätta upp några wml sidor inte tar speciellt lång tid.
All krånglig kod finns redan eftersom forumen redan fungerar i vanlig html.
det handlar mest om att presentera den i ett annat format.

Men tydligen så var detta en helt död idé fortfarande eftersom den möts av idel tystnad förutom från dig Magnus.

/Matthias

Ni behöver inte munhuggas om huruvida vi skall implementera något eller inte, där tar vi beslut själva - är vi osäkra på vad vi vill kan vi fixa en omröstning.

Även om jag själv är "tunnelbane-wappare" kommer WML-gränssnitt till forumem inte högt på priolistan nu ivartfall, det är ändå en hel del pyssel att WML:ifiera ett så pass komplext forumsystem. Det finns dock både "hack" samt kommersiella produkter som ger WAP-access till vBulletin, men när jag provade den kommersiella med en T68 fick man bara den klassiska The content recived from the orgin server was too large. Så så lätt var det inte att fixa till alltså.

Så jag lade det åt sidan nu ivartfall - först skall vi fixa till kritikfunktionerna och en del annat. Men alla förslag beaktas! Kanske man kan göra mer kreativa saker med ny telefonteknik också som hjälper fotografen? Spåna på (i en ny tråd om det är en ny funktion)

Händer det nåt på den här fronten?

Har precis skaffat mig en Motorola A925 (3G) och kan med den surfa på fotosidan utan några större problem. Dock så kostar det 18 kr per megabyte (ouch!), så jag skulle vara glad om det fanns en "lättare" sida som inte visar några bilder, inte visar "Nytt på fotosidan" och "Nyheter", utan som kanske bara visar senaste foruminläggen (det är ändå det som är det mest intressanta).

Tror inte jag är ensam om att vilja ha tillgång till "Fotosidan light".

WML/WAP är rätt mycket jobb, man måste koda om logiken i forumet så att man inte får med för mycket som svar på en request - dom har ju så rackarns lite minne dom där.

Men jag har just blivit med PocketPC (med WLAN/Bluetooth) så jag gar klart incitament att fixa till en enklare sidmall för sådana...

Någon som vet hur jag kan känna igen om det är 3G-telefon som kommer in, skickar den UA-pixels-headern tex?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar