Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lite tips är välkommet, objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej.
Ska fotografera en del bröllop i sommar.
Och funderar på ett nytt objektiv.
först canon 70-200 4L, men verkar svårt att få tag på begagnat.
eller ett Tamron 28-75 2.8.

MEN nu har jag hittat ett Sigma 50-150/2,8 APO EX DC HSM.
Är det sistnämda ok för bröllopsfoton?

Objektiv jag har förut är..
Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC
Canon EF 28-105 3,5-4,5 macro Ultrasonic
Canon EF 50mm f/1.8 II
Har en canon 40d, och en reserv 350d.
 
70-200/4 l

Jag köpte mitt 70-200/4 L för 5000 kr, men såg en annons innan dess där det kostade 4000 på blocket, tyvärr var jag för sent ute ohc det hade redan blivit sålt. Är man på hugget går det att få det billigt. Ett kanonobjektiv, ska på bröllop nästa helg, inte som officiell fotograf, och då ska jag ta med det så jag kanske lämnar någon rapport då om det är önskvärt.
 
nu är jag inte canonmänniska och äger inget 70-200/4 men av vad jag läst är det ett av de mest hyllade objektiven, fast jag hade sparat ihop lite mer pengar och köpt ett med IS...

(vill ha en nikkor 70-200 f4 VR :( )
 
nu är jag inte canonmänniska och äger inget 70-200/4 men av vad jag läst är det ett av de mest hyllade objektiven, fast jag hade sparat ihop lite mer pengar och köpt ett med IS...

(vill ha en nikkor 70-200 f4 VR :( )

Jag har också hört från kompisar att det ska vara ett av Canons bättre och prisvärda.

För bröllop kanske snabbare glas ändå är att föredra?
 
Enligt min erfarenhet räcker f4 sällan i de miljöer du fotograferar under ett bröllop (Kyrkan och eventuellt arbete vid mottagningen efter vigseln)

Jag tycker absolut att du ska satsa på ett f2,8 och kan varmt rekommendera sigmas 70-200 2,8 om budgeten inte tillåter canons eget (jag kör själv Nikon).
 
Du behöver definitivt 2,8 i kyrkan. Tamrons 28-75 har jag haft och det är mycket bra, men med lite långsam fokusmotor. Bröllp är förstås ingen ishockeymatch, så det borde fungera. Har själv fotat barndop i en lite mörk kyrka och det fungerade även om jag gärna hade haft mer ljus. Sigmas 50-150 2,8 har bättre brännviddsomfång (motsvarar 90-240 på en ff-kamera), men jag har ingen erfarenhet av objektivet ifråga.

Hej.
Ska fotografera en del bröllop i sommar.
Och funderar på ett nytt objektiv.
först canon 70-200 4L, men verkar svårt att få tag på begagnat.
eller ett Tamron 28-75 2.8.

MEN nu har jag hittat ett Sigma 50-150/2,8 APO EX DC HSM.
Är det sistnämda ok för bröllopsfoton?

Objektiv jag har förut är..
Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC
Canon EF 28-105 3,5-4,5 macro Ultrasonic
Canon EF 50mm f/1.8 II
Har en canon 40d, och en reserv 350d.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.