Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite nyheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Känns lite tidigt för en 135 kamera men omöjligt är det nog inte. Pentax har ju öppnat lite i den frågan tidigare. Ett tag sades det (som jag minns) att alla gamla FF objektiv skulle upphöra men så har ju inte skett och det nya telena och macrooptiken tecknar också fullt.

Kul också att DA 60-250/4 är på gång.

Ingenting är givetvis omöjligt, men det är på DA systemet för APS-C som Pentax satsar medan de lagt ner alla sina 24x36 objektiv, förutom Limited serien och FA 50 f/1,4, FA 35 f/2 och de två D FA makrona. Eftersom de fortfarande har flera DA-objektiv att lansera under hösten, så finns det inget utrymme kvar för 24x36 objektiv i år. Tidigast nästa höst - alltså hösten 2009 -, kan de introducera 24x36 objektiv om det skulle finnas i planerna.

Och vi vet ju hur långt tid det har tagit att bygga upp ett APS-C system. Det har släppts objektiv sedan 2004 och det finns fortfarande flera hål kvar. Så ett nytt 24x36 system... Det kommer ta typ evigheter.

Och nej, att återlansera de gamla objektiven är varken praktiskt eller finansiellt möjligt. De har inga produktionsresurser kvar för dem i Japan, och att utbilda fabriken i Vietnam på att nytillverka objektiv från 90-talet - och leta leverantörer av de gamla delarna - känns inte som en bra idé.

Sen detta med att vissa av de längre APS-C objektiven tecknar 24x36 cirkel, ja de måste ju göra det därför att skakreduceringssystemet behöver utrymmer att röra sig. Ju längre brännvidd, desto mer behöver sensorn röra sig för att kompensera och därför behöver bildcirkeln vara större på teleobjektiv än på vidvinklar.

Vi vet inget om hur dessa objektiv verkligen presterar i hörnen på 24x36 sensor, eftersom det inte har testats (för det finns ingen sådan lösning ute).

Möjligen skulle Samsung kunna hitta på något med Schneider, det har jag ingen aning om.

Om man gissar att en 135 sensor får runt 30 mp duger nog bara den mest högupplösande optiken som just Pentax fortsatt att tillverka.

papi skrev:
Om man gissar att en 135 sensor får runt 30 mp duger nog bara den mest högupplösande optiken som just Pentax fortsatt att tillverka.

Ja, 30Mp får nog anses som minimum för att möta konkurrensen. Jag ställer mig dock tveksam till Pentax resurser här, och Hoyas intresse att satsa pengarna som behövs. Men, det kan mycket väl vara så att Samsung satsar på en lösning, och med tanke på Samsung och Pentax nära koppling med utveckling så kan ju Samsung-kameran komma som en Pentax.
Samsung har ju pengar att satsa på ett förlustprojekt.

Men i och med att man redan har utvecklat och tillverkar en sensor har jag en amatörmässig känsla av att det skulle vara relativt enkelt att göra den större. Så klart huset måste anpassas och med snabbare kretsar för att hantera informationsmängden.

Personligen tveksam till hur stor efterfrågan FF kommer att ha i framtiden när utvecklingen gått så snabbt för APS-C. Mina nuvarande behov täcks iaf väl av en lågbrusig ISO 1600 i 300 dpi A3 direkt ur kameran, å andra sidan tykte man 4 mb ram var mycket en gång i tiden..

Jag tror fortfarande att 24x36 kommer ha den position som det har idag, dvs som en ersättning för analogt mellanformat (och till liknande priser). Ett val för proffs eller entusiastformat för välbeställda konsumenter

APS-C är ett väldigt bra format för de flesta konsumenter och fungerar även ypperligt för många proffs. För foton i vanliga dags- och kvällstidningar så fungerar ju t o m en liten digital kompaktzoom...

Jag vet ett proffs som gör fotoböcker och hans Canon 20D med 8Mp 1,6x-format är fullt tillräckligt för det format som han jobbar med.

Jag föredrar det mer kompakta APS-C, använder min lilla *ist DS nästan mer än min K10D - som ändå är kompakt jämfört med APS-C slagskeppen från Nikon, den är t o m mindre än Olympus E-3.

En 24x36, även från Samsung/Pentax, skulle bli ännu större (därför att sensorn är större och kräver större sökare och spegelhus). Inget jag lockas av. Så en sådan produkt skulle bara bli en "show off", för att visa att man kan. Inte en produkt man lanserar för att tjäna pengar på, men visst kan den skapa ett intresse för de billigare APS-C.

Många köper ju Canon och Nikon för att dessa märken satsar på 24x36. Inte för att den som köper APS-C från dem har planer på skaffa 24x36, men för att det finns en tro i marknaden att tillverkarna "måste" ha 24x36 för att överleva. Och då kan det ju vara bra att ha en 24x36 att visa upp, även om knappt någon kommer att köpa den. För det kan ge tryggheten för folk att investera i APS-C systemet.
(jag tycker själv det brister massa logik här, men människor är sällan logiska... :) att 24x36 får folk att investera i APS-C, men det är ju så många fungerar... de investerar i ett märke mer än ett format s a s. Många köper Fiat därför att de har Ferrari och Maserati i sitt "stall", o s v.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar