Jag tror fortfarande att 24x36 kommer ha den position som det har idag, dvs som en ersättning för analogt mellanformat (och till liknande priser). Ett val för proffs eller entusiastformat för välbeställda konsumenter
APS-C är ett väldigt bra format för de flesta konsumenter och fungerar även ypperligt för många proffs. För foton i vanliga dags- och kvällstidningar så fungerar ju t o m en liten digital kompaktzoom...
Jag vet ett proffs som gör fotoböcker och hans Canon 20D med 8Mp 1,6x-format är fullt tillräckligt för det format som han jobbar med.
Jag föredrar det mer kompakta APS-C, använder min lilla *ist DS nästan mer än min K10D - som ändå är kompakt jämfört med APS-C slagskeppen från Nikon, den är t o m mindre än Olympus E-3.
En 24x36, även från Samsung/Pentax, skulle bli ännu större (därför att sensorn är större och kräver större sökare och spegelhus). Inget jag lockas av. Så en sådan produkt skulle bara bli en "show off", för att visa att man kan. Inte en produkt man lanserar för att tjäna pengar på, men visst kan den skapa ett intresse för de billigare APS-C.
Många köper ju Canon och Nikon för att dessa märken satsar på 24x36. Inte för att den som köper APS-C från dem har planer på skaffa 24x36, men för att det finns en tro i marknaden att tillverkarna "måste" ha 24x36 för att överleva. Och då kan det ju vara bra att ha en 24x36 att visa upp, även om knappt någon kommer att köpa den. För det kan ge tryggheten för folk att investera i APS-C systemet.
(jag tycker själv det brister massa logik här, men människor är sällan logiska...
att 24x36 får folk att investera i APS-C, men det är ju så många fungerar... de investerar i ett märke mer än ett format s a s. Många köper Fiat därför att de har Ferrari och Maserati i sitt "stall", o s v.)