Annons

Lite mer info tack.

Produkter
(logga in för att koppla)
Om alla gratismedlemmar blev betalande medlemmar på ett bräde, ikväll, skulle det säkert bli lite hög last under helgen :)

Men på lite längre sikt än så dimensioneras ju kontinuerligt tekniken efter kraven, det har gjorts förut och det kommer att ske igen.

Grejerna för nästa steg i uppgraderingen av plattformen är ju redan på väg.

Jag tycker ni gör suveränt jobb o så länge ni inte säljer ut er i större utsträckning till annonsörer eller investerare så kan iaf jag stå ut med lite störningar ibland ;)

En sak jag tänkte på är att det många och även jag antagligen gör först på FS är att kolla på "alla nya kritikbilder" (dom 3 senaste dagarna?) Tror att det skulle räcka gott med max ett dygn tillbaka. 12 h eller dom 100 senast bilderna känns oxå tillräckligt som första sökning när man klickar på länken kan jag tycka. Sen gör man väl den sökningen ett par gånger till på kvällen...

Eller vad vet jag, kanske inte hjälper nått alls, men ett litet förslag iaf :)

gunte skrev:
Absolut...

FS kan liknas vid en modern återvinningsstation,
Ett par containrar (poler) innhåller ett och annat användbart( Emmaus är där och tar till vara) medan resten pregas proppfullt och går till dom sälla jaktmarkerna.

/Gunte..

Förstår vad du menar, men om man tänker igenom konsekvenserna av att "strypa" inflödet baserat på "kvalitet" så står man inför ett stort dilemma.
(vet inte om det är något du syftar på - tog mig friheten att tolka hejvilt..)
I så fall, vem bedömer vad som är bra nog, och på vilka kriterier och med vems smak?
Jag tror öppet (och ett begränsat gratismedlemskap) är viktigt för att bevara idémångfald och experimentering.
Man kan hitta mycket skoj i containrar, beroende på ens egen tolkning av konst - och igen, vem bedömer vad som är konst eller vad som är vackert?
Jag tycker mycket om det nuvarande upplägget och att kunna använda fotosidan.se som ett bollplank och att kunna ta åt sig kritik och förbättra sig.
Visst finns risker för visst missbruk, men så är det tyvärr.
(verkar som jag har gnällhatten på idag..)
Ursäkta om jag missuppfattade din poäng..

Nu är det måndag kväll, det betyder högtrafik på FS. När jag tittar på hur belastningen ser ut så ser allt bra ut, fastän det är högtrafik.

Hur uppleverna ni prestanden/stabiliteten ? Nu på kvällen ? Dom senaste dagarna ?

-Thomas

talthoff skrev:
Nu är det måndag kväll, det betyder högtrafik på FS. När jag tittar på hur belastningen ser ut så ser allt bra ut, fastän det är högtrafik.

Hur uppleverna ni prestanden/stabiliteten ? Nu på kvällen ? Dom senaste dagarna ?

-Thomas

Jag tycker det är en klar förbättring! Allt snurrar på kalasfint!

Mvh
Anders

Jag har ett par reflektioner ang. de senaste dagarna.

Igår gjorde jag en medlemsökning via ett visst geografiskt område och fick endast upp några få träffar. Jag tyckte det var lite märkligt. Dels fanna inte en bekants konto med bland träffarna och dels att det var så få. Gjorde om sökningen omedelbart efter och en liten stund (10-15 min) efter med samma resultat. Ikväll fick jag dock betydligt fler träffar. Är det någon medveten strypning i funktionen?

Sedan har jag märkt att jag fått två mail på forumbevakningar ibland nu de senaste dagarna. Vissa gånger har det vart på samma inlägg t.om. Det stör mig inte så mycket men om det sker många utskick i onödan kan ju den kraften användas på något bättre.

Olika sökresultat är med största sannlikhet inte relaterat till det som ändrats dom senaste dagarna. Kan du reproducera felet ?

Forumbevakningsbreven är inte heller inblanadad, dom styrs av a) när inlägget skrevs b) en cookie hos dig. Dom bitarna är inte ändrade.

-Thomas

Nja, det tror jag inte. Jag sökte på flera orter. Men på Norrköping reagerade jag när jag fick 5-6 träffar. Idag får jag 66. I Linköping fick jag också endast ett fåtal medlemmar och i Jönköping två.

Ja, det är ju märkligt det där med utskicken. När jag inte ens öppnat mailen eller vart inne på datan, och så får jag två på vardera följande mail som säger exakt samma sak. Vid de andra tillfällena har det vart olika inlägg efter vartandra, dock utan att jag vart inne i tråden. Så har det inte vart tidigare. Dock kanske inte det viktigaste att prioritera. Det kanske bara är jag som är "drabbad" också.

En annan konstig sak som jag har märkt är att när man söker bilder och väljer att sortera efter antal kommentarer så funkar det sådär...
Jag har gjort ett provskott på fåglar och sorteringen blev denna:
41
34
33
33
28
25
26 <--
21
18
42 <--
17
15
53 <--
15
14
12
23 <--
42 <--
21
24
10
10
11 <--
15 <--
osv...

När man sorterar efter antal visningar så funkar det bättre. Något annat har jag inte provat.

Jag upptäckte just att jag inte kan starta nya diskussioner. Det finns helt enkelt ingen knapp för "Ny diskussion" i något av forumen för mig.

Någon annan som har samma problem?

Är du säker ? Ingen har rört någon i forumkoden på flera år ...

-Thomas

Bilagor

• new_thread.jpg
    new_thread.jpg
    21.7 KB · Visningar: 313
Jag lovar!

Jag har de två textvalen "Bevaka..." och "Markera..." men knappen för "Ny diskussion" saknas.

Bevisligen kan jag skriva inlägg i en befintlig diskussion, och jag har startat ett antal diskussioner förut.

Ska åka hem nu och se om det är samma sak på hemmadatorn.

Töm cache:n, med största sannolikhet är det ett lokalt problem. Dvs. din webbläsare...

-Thomas

Dessutom har jag tappat möjligheten att direkt gå till det senaste svaret i en diskussion.

Jag kan bara klicka på trådens namn och då komma till första inlägget. Förut fanns det en pil (? eller vad det nu var ?) borta till höger i kolumnen för senaste svar, och klickade jag där kom jag direkt till senaste svaret.

Aha.. hmm.. eehh... jag hade tydligen varit lite väl frikostig med Adblock till Firefox.

I en förhoppning om att blockering av ad.* skulle ta bort rätt mycket annonser av alla slag, lyckades jag alltså även ta bort "Ny diskussion" och pilen för senaste svar. Intressant.

talthoff skrev:
Inatt dog databasen ~04:00, 07:30 var den uppe igen.

-Thomas

Litet svajigt nu på morgonen!! 08.40 c:a.
"Hårt belastad"!!?? ;)

Känner igen det ovannämnda!
Bla från Johannesevangeliet..! ;)
(Nå'n dör och kommer upp igen) ;)
/B

Ps. Å Thomas, det finns ett Thomas-evangelium!! :)

Att det vart svajigt 08:40 berodde på att maskinen tyckte den skulle köra nattjobben som inte hade körts. Så den satte igång och köra databas backuper.

Inte så smart, jag satt på tåget till jobbet ...

-Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar