Annons

Lite mer info tack.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi försöker verkligen se till kundens bästa. Dock så har du exakt vad du betalat för dvs det som står här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1724.htm

De andra sakerna är service och funktioner som ligger utanför. Dock är det ju dessa som gör Fotosidan.se till vad den är. Att sidan alltid är uppe är inget heller vi kan lova. Dock gör vi vårt bästa för att det alltid skall vara så.

Vi kommer att diskutera om ngn kompensering behövs.

Under eftermiddagen kommer vi att testa att lägga tillbaka Statistiksidan på betalande medlemmars "interna" profil.

Thanatos skrev:
Som alldeles ny här blir jag lite besviken att det första som sker är att servern dyker så pass som den gör.

Vore inte en tanke att kasta upp er server hos en annan värd (webb-hotell) så länge inte allt 100%? I synnerhet om COLT numera presterar 50% av linkapaciteten. Det bådar inte gott att ha hårdvara som kraschar och en ISP som är halverad.

Har ni någon tidpunkt för problemets lösning?

COLT:s helt separata problem är redan löst. Extremt taskig tajming men helt utanför vår kontroll. Tidpunkten för övrigt specas i det dokument jag länkat till ovan, dvs inom en vecka bör det mesta vara tillbaka.

ulricahdesign skrev:
Jag måste hålla med Torleif till viss del faktiskt. Hur det än är så måste man skilja på
gratismedlemmar och betalande medlemmar, för visst är det ju ändå så till syvende och sist att det är de intäkter som kommer in till fotosidan ifrån medlemsavgiftersom gör att förändringar kan göras och mer utrymme kan köpas! Att betalande medlemmar har vissa fler finesser har ju egentligen ingen betydelse för de tar väl lika stor plats på servrarna även om de vore till för alla?

Rätta mig väldigt gärna om jag har fel!

Reklam inbringar ju också en hel del intäkter,
men det blir också samma sak. Reklam plus betalande medlemmar sponsrar Fotosidan.se som sen låter gratismedlemmar få näst intill samma innehåll.

Jag förstår precis, som någon nämnde i början, att studenter tex inte har råd med ett medlemsskap.. och häng mig inte nu, men jag tror i alla fall att en hundring kan man avvara per år för ett medlemsskap på en community som tillgodoser det som fotosidan gör för fotointresserade människor. Och tänk om alla aktiva gratismedlemmar kunde betala en hundring.. vilken intäktsökning det skulle bli!

Vi gör ju skillnad. Dels i vad man får i de olika medlemskapen, men också i hur vi prioriterar vem som första får tillgång till sakerna som vi plockar bort och nu lägger tillbaka. Dvs vi ger tillbaka sakerna till betalande först.

Nu är det ytterligare några saker återställda:
- Bilder visas i profiler
- Albumsökningen är igång
- Senaste kommentarer är igång

Så för betalande medlemmar är det nu i princip tillbaka till full funktionalitet.

Vore inte en tanke att kasta upp er server hos en annan värd (webb-hotell) så länge inte allt 100%? I synnerhet om COLT numera presterar 50% av linkapaciteten. Det bådar inte gott att ha hårdvara som kraschar och en ISP som är halverad.

Fotosidan's miljö är mer komplicerade än "en server", men visst skulle man kunna ha två olika miljöer på två olika platser och kanske t.o.m olika operatörer.
Men det faller nog på det ekonomiska planet. Internet är aldrig 100%. Så inte ens om man har dubbelt av allt så kommer en webbplats såsom
Fotosidan vara tillgänlig 100% av tiden för 100% av besökarna. Den senaste månad har jag läst om att DN, IDG, Expressen, SEB och Swedebank har
haft driftstörningar i samma/närliggande paritet som Fotosidan. Deras driftsbudget har ett antal nollor (inte personer, pengar) i skillnad.
Och ibland räcker inte ens det, kan man konstatera med facit i handen.

Historiskt sett har COLT gjort sin del av åtagande så pass bra att jag inte på något sätt har något att anmärka på. 100% har inte dom heller levererat.
Jag har köpt Internetkapcitet i 4 olika värdsdelar av ~10 olika operatörer/ISP:er under den senaste 10 års perioden. Strul av den typen som vi råkade
utför händer, hos en del för ofta. Hos andra enormt sällan. COLT hade dessutom informerat (och det gjorde även Fotosidan) i förtid om förändringen.
Det skulle inte orsaka problem, men det gjorde det. Dom 3 senaste gångerna dom gjort "core router uppgraderingar/förändringar" har vi inte drabbats alls.

Så ur min synvinkel är det bara enormt taskig tajming, vi har/hade redan problemet med att servermiljön gick på knäna. Det räckte, nu uppstod ett problem till.
Det problemet är löst (dvs. COLT), vi lyckats dessutom ringa in varför redundansen inte fungerade.

Sen tycker jag oxå att man får titta både bakåt och framåt i tiden. Har liknande problem förekommit förr på Fotosidan ? Om vi nu säger att vi räknar med det akuta problemet är borta om 1 vecka. Den långsikta lösningen kommer lite senare. Är det okey ? Om vi inte lyckats, så tycker jag ni som medlemmar/besökare har allt rätt att ha synpunkter.

-Thomas

talthoff skrev:

Sen tycker jag oxå att man får titta både bakåt och framåt i tiden. Har liknande problem förekommit förr på Fotosidan ? Om vi nu säger att vi räknar med det akuta problemet är borta om 1 vecka. Den långsikta lösningen kommer lite senare. Är det okey ? Om vi inte lyckats, så tycker jag ni som medlemmar/besökare har allt rätt att ha synpunkter.

-Thomas

Jag har varit här många år.. jag har aldrig varit med om problem tidigare. Tycker ni gör ett bra jobb sen är det ju inte hela världen om sidan är nere någon gång.. då kan man ju gå ut o sola eller varför inte fota lite ;o)

Nä jag dunkar er i ryggen och säger bra jobbat så långt !!

Mvh/Björkman

Jag vill beklaga om mitt inlägg lät negativt mot fotosidans redaktion eller upplägg, vilket inte var fallet!

Jag tycker ni gör ett bra jobb och att sidan är ostabil ibland gör mig ingenting, jag ville bara ge min synpunkt på att jag tror att man kan höja snäppet högre och ge er som driver sidan mer frihet om ni fick in lite mer intäkter.

Ingen kritik riktad alls till FS!

mvh. Ulrica

Jag vill bara ge er en eloge för det sätt ni hållt oss medlemmar informerade om driftstörningarna. Där borde fler comunities lära sig från er.

elmfeldt skrev:
Vi försöker verkligen se till kundens bästa. Dock så har du exakt vad du betalat för dvs det som står här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1724.htm

De andra sakerna är service och funktioner som ligger utanför. Dock är det ju dessa som gör Fotosidan.se till vad den är. Att sidan alltid är uppe är inget heller vi kan lova. Dock gör vi vårt bästa för att det alltid skall vara så.

Vi kommer att diskutera om ngn kompensering behövs.

Under eftermiddagen kommer vi att testa att lägga tillbaka Statistiksidan på betalande medlemmars "interna" profil.

Som i alla moderna "kommunikationer"
kan problem uppstå.
Å jag känner personligen inget större behov av någon kompensation....
Å nu verkar ni va hyffsat igång igen...!?

Jag kan väl bara ha önskat en något litet "vassare info" från er vad gäller störningarna/problemen.....

Så nästa gång! ;) :)
Blir det bättre info va?? :) :) :)

/Bengan

Kan du förtydliga "Jag kan väl bara ha önskat en något litet "vassare info" från er vad gäller störningarna/problemen....." ?

-Thomas

talthoff skrev:
Kan du förtydliga "Jag kan väl bara ha önskat en något litet "vassare info" från er vad gäller störningarna/problemen....." ?

-Thomas

Godmorgon! :)
Ännu en ny spännande fotodag!

I dag skall jag "lufta" ett Sonnarobjektiv från 1945 på min M6:a!

Ok så till saken, frågan va "vassare info"... ;)

Tänker närmast på den info jag fick när jag försökta komma in på FS i veckan
"Fotosidan tillfälligt överbelastad, försök senare..."
(Kan det va så det stod?)
Då tror jag,
som inte vet så mycket ;)
att det betyder att det är vääääldigt många som samtidigt vill komma in på FS...!?
(Kollade sedan på antal inloggade....
men de va inte så många...!?)

Kan väl tycka att info typ "Vi har fn driftsstörningar på Fotosidan, vi felsöker.
Vg återkom om möjligt senare" vore mer "neutralt"....!?

Men, bara mitt "subjektiva tyckande"! ;) :)

/Bengan

Vi måste ha ett generellt felmeddelande ungefär som TV kanalernas "tillfälligt avbrott", eftersom vi i förväg inte vet vad felet beror på.

Känner vi att mer detaljerad info måste till så lägger vi sen en nyhet som nu.

Sen kan man inte bara kolla på den sidan för den är lite missvisande. Det är ca 56.000 unika webbläsare per vecka som kolla på Fotosidan.se så det är långt fler än de registrerade.

Lycka till med dagens äventyr!!

elmfeldt skrev:
Vi måste ha ett generellt felmeddelande ungefär som TV kanalernas "tillfälligt avbrott", eftersom vi i förväg inte vet vad felet beror på...

Ni borde ju ha lite bakgrundsmusik också, så att man har något att göra medan ni fixar felet! :)

"..under tiden streamar vi lite musik. Om det går lite hackigt så ha förståelse för det"

"Fotosidan tillfälligt överbelastad, försök senare" betyder att servern är överbelasted. Dvs. CPU eller minne räcker inte till.

Det har sällan med antalet inloggade att göra, det problemet uppstår när för många komplicerade sökfrågor körs samtidgt. Teoretiskt kan jag sänka servern själv.

-Thomas

Glädjande att se att Fotosidan börjar fungera som vanligt igen. Det kändes "som solen gått ner" förra veckan :)
Det var ju även dags för oss i tråden "Den andra bilden" att leta fram bilder till månadens uppdrag och precis lagom var sökfunktionen för bilder borttagen.
Tack för att det funnits info att tillgå hela tiden. Det har gjort det lättare att vänta på återgången till det normala igen.

/AnWi

Vill bara passa på att påpeka att sedan jag blev medlem för snart 6 år sedan så är det rätt få tillfällen när fotosidan inte har varit tillgänglig. Jag är imponerad över hur bra den starka tillväxten av medlemmar har hanterats.

Och hur går det om alla vi, som fortfarande provar på och är gratismedlemmar,blir betalande medlemmar? Räcker kapaciteten till i så fall? Är det problem, så kvarstår väl de vare sig vi betalar eller inte? Kostnaden är ju inte så hög att det skulle avskräcka någon från att bli betalande medlem, antar jag. Ibland är det ju så att man vill testa och då är det bra om man kan göra det gratis ett tag. De flesta som har varit gratismedlemmar uppgraderar sig säkert efter ett tag antar jag. Det är ju en bra sida, som man kan ha stor nytta och mycken glädje av. Pengar löser inte allt!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto