Vore inte en tanke att kasta upp er server hos en annan värd (webb-hotell) så länge inte allt 100%? I synnerhet om COLT numera presterar 50% av linkapaciteten. Det bådar inte gott att ha hårdvara som kraschar och en ISP som är halverad.
Fotosidan's miljö är mer komplicerade än "en server", men visst skulle man kunna ha två olika miljöer på två olika platser och kanske t.o.m olika operatörer.
Men det faller nog på det ekonomiska planet. Internet är aldrig 100%. Så inte ens om man har dubbelt av allt så kommer en webbplats såsom
Fotosidan vara tillgänlig 100% av tiden för 100% av besökarna. Den senaste månad har jag läst om att DN, IDG, Expressen, SEB och Swedebank har
haft driftstörningar i samma/närliggande paritet som Fotosidan. Deras driftsbudget har ett antal nollor (inte personer, pengar) i skillnad.
Och ibland räcker inte ens det, kan man konstatera med facit i handen.
Historiskt sett har COLT gjort sin del av åtagande så pass bra att jag inte på något sätt har något att anmärka på. 100% har inte dom heller levererat.
Jag har köpt Internetkapcitet i 4 olika värdsdelar av ~10 olika operatörer/ISP:er under den senaste 10 års perioden. Strul av den typen som vi råkade
utför händer, hos en del för ofta. Hos andra enormt sällan. COLT hade dessutom informerat (och det gjorde även Fotosidan) i förtid om förändringen.
Det skulle inte orsaka problem, men det gjorde det. Dom 3 senaste gångerna dom gjort "core router uppgraderingar/förändringar" har vi inte drabbats alls.
Så ur min synvinkel är det bara enormt taskig tajming, vi har/hade redan problemet med att servermiljön gick på knäna. Det räckte, nu uppstod ett problem till.
Det problemet är löst (dvs. COLT), vi lyckats dessutom ringa in varför redundansen inte fungerade.
Sen tycker jag oxå att man får titta både bakåt och framåt i tiden. Har liknande problem förekommit förr på Fotosidan ? Om vi nu säger att vi räknar med det akuta problemet är borta om 1 vecka. Den långsikta lösningen kommer lite senare. Är det okey ? Om vi inte lyckats, så tycker jag ni som medlemmar/besökare har allt rätt att ha synpunkter.
-Thomas