Annons

Lite hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130516

Avslutat medlemskap
Jag skulle upskatta ifall någon skulle kunna hjälpa mig med det här...Hur efterbelyser man? Hur gör man om man till ex. har en bild som är alldeles för ljus i övre delen av bilden, kan man göra på något sätt när man framkallar så att det blir mörkare bara på en del av bilden?:confused: här är ett exempel på mitt problem...

Bilagor

• bebis_adamliten.jpg
    bebis_adamliten.jpg
    23.6 KB · Visningar: 328
Adam, i och för sig kan du efterbelysa bilden med hjälp av en pappskiva (vit på ovansidan och mörk på undersidan) som du gjort ett hål i på ca 15 mm diameter) som du håller mellan objektivet och pappret och belyser bara den del du vill ha mörkare. Tiden får du pröva dig fram (i detta fall ungefär den dubbla grundbelysnings-tiden).
Men jag tycker att denna bild skulle vinna på om du istället pjattar (skuggar under belysningen med en s.k. pjatt, dvs.en rund pappbit på en ståltråd) bort lite av svärtan i det övre högra hörnet så att fokus hamnar ännu mer på barnet. Skrivbordet är ju inte särskilt spännande i sammanhanget. På detta sätt framhäver du även det lite roliga vagnshandtaget som blir som en gloria runt det sovande barnet. Fin bild!

/ goeran

tack så mycket... ska in i mörker rummet och testa.. jag tror jag försöker att få bort svärtan i övre högra hörnet. men då blir ju handtaget på korgen också ljusare... lite synd, eftersom det var tängt som en ram. är ända lösningen att vara väldigt, väldigt noggran med en "pjatt"? tacksam vid svar..

Adam, ett mera kontrollerat sätt att få partier av en bild ljusare, är att bleka den färdiga kopian med Farmers Försvagare.

Kemikalierna är förstås rätt dyra...
Och det krävs en hel del träning för att få till det på rätt sätt.

Blanda FF enligt anvisningen på förpackningen. Det är frätande! Låt det inte komma i kontakt med metaller, då kan det bildas giftiga gaser!

Håll till på en sköljskål eller plastbänk e.d.

Ta lite FF i en mugg, och lite konc. fix i en annan. Ha en liten snutt (5X5 cm) disktrasa (typ Wettex) i varje mugg. Använd gummihandskar! Dutta försiktigt med FF där du vill bleka - torka av snabbt med fix. vänta inte med fixet tills du ser att det börjar blekas - upprepa i stället tills du når önskad effekt.

Ljusare partier bleks först, och överdriven användning av FF kan ge papperet en lite gulaktig ton, så prova först på en provremsa om detta är något för dej.

Anneli

Efterbelysning grundar sig i att man behöver mer ljus på vissa punkter i bilden och det gör man genom att ta en pappskiva och göra ett lagom stort hål i. Storleken på hålet beror också lite på bildstorleken. Man kan även reglera storleken genom att höja pappskivan upp och ner mellan bilden och förstoringsapparaten när man efterbelyser. Det är viktigt att man inte håller pappskivan stilla när man efterbelyser eftersom det i så fall kommer synas på bilden.
Tiden man efterbelyser bör vara ungefär den dubbla tiden mot exponeringen av hela bilden. Kopierar du en bild på femton sekunder och vill efterbelysa så blir tiden för efterbelysning cirka trettio sekunder. Men det kan variera och det är inte ovanligt att man får ta ännu längre tider. Det är bara att pröva sig.

Hei Adam...

Det beste redskapet som kan brukes i mörkerommet
er HENDENE.Pröv deg frem med og pröve uten papir,
slik at du ser hvordan lyset reagerer når du
former hendene under objektivet.Når du har belyst
kopien slik du vil ha den.Holder du hånden over det feltet som du er fornöyd med.Men du må ha hånden i bevegelse under exponeringen.Pröv deg fram......mvh..leif

Hei igjen..
Dette gikk litt fort.Du må så klart ha hånden i bevegelse under exponering nr2,etterbelysning.
mvh..leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar