Annons

Lite hjälp tack

Produkter
(logga in för att koppla)

Lodidodi

Ny medlem
Hej Jag är helt novice inom fotografering, men köpte äntligen en kamera idag. Blev en
OLYMPUS E-M10II 14-42/3,5-5,6 EZ Pancake Kit efter säljarens rekommendation efter mina behov fotar natur vyer, byggnader/arkitektur, djur i det vilda då jag jagar och är natur intresserad och även klassiska familje semestrar på mallis. Var det ett vettigt köp? Hur begränsad kommer jag att bli med den köpta gluggen och bör jag komplettera med en till för att klara mina önskemål?

Du klarar dig långt med den gluggen för det du nämner.

Det enda som egentligen inte stämmer riktigt är de vilda djuren som riskerar att bli pyttesmå på bilden, då brännvidden inte räcker till några små djur på lite längre håll. Så småningom kan det bli dags att komplettera, och då finns så klart en hel del att välja på.

Stor del till varför jag köpte kameran var just till djur foton. Kan du tipsa mig om en duglig glugg till detta.

Tackar för hjälpen men var huset ett bra köp? Sondera nätet i dagar innan köp och det var extremt svårt att bli klok.

De flesta kameror är idag mycket bra. Vad som är rätt är mer en fråga om hur man trivs med sin kamera. Är greppet bra. Sitter reglagen på rätt ställen. Är menysystemet logiskt osv.
Dat rent tekniska är idag så bra att det kommer räcka för de flesta och bli över.'

Har haft en del olika kameror, Canon, Panasonic, och nu Olympus, dels en OM-D E-M1 men också just en OM-D E-M 10 mk II (tidigare OM-D E-M5).

Jag är väldigt nöjd. Jag gillar den här formfaktorn och är väldigt nöjd helt generellt. Det finns också en stor objektivpark till det här systemet, där du kan få i stort sett vad du behöver och vill ha och kan hämta från såväl Olympus som Panasonic. OIympus (och Panasonics motsvarande) telezoom 75-100 är en rimlig komplettering givet dina önskemål, till att börja med. Det finns också flera fasta objektiv som är både ljusstarka, snabba och behändiga till just den här kameran.

Jag vill också hävda att bildkvaliteten och exempelvis ISO-hanteringen inte skiljer sig i praktisk fotografering mellan m43-systemet och APCS. Det blir lika bra bilder. Och "alla" kameror är väldigt bra idag.

Så med den kameran du köpt kan du ta lika bra bilder som med i stort sett vilken kamera (i den klassen) som helst.

Med vettig rubrik skulle få mycket mer feedback.

Säljaren ville bli av med kameran om han rekommenderade 14-42 till vilda djur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar