Annons

Lite funderingar runt bokslutet.

Produkter
(logga in för att koppla)
Lena W skrev:
Är redovisningsekonom och på utbildningen jag gick poängterades det att man inte kunde dela upp fakturan, utan hade man flera småposter på en faktura och den sammanlagda kostnaden exklusive moms (naturligtvis) översteg 5' så gick allt mot inventarier 1220. Då skriver man av på fem år.

Har man vinst i bolaget kan man även göra överavskrivningar och då skriver man av mer än 20%. Det finns två alternativ att göra överavskrivningar på. På två olika sätt görs beräkningar och den medtod som ger mest i avdrag använder man. Kan dock inte gå in på hur man gör, för det är ett moment man inte beskriver i en handvändning.

//L

Kan inte vara korrekt i "praktisk bemärkelse".
Antag att du köper en optik för 4500 kr, sedan ett filter till en helt annan optik för 560 kr och ett motljusskydd till en tredje optik för 400 kr så blir ju det här helt galet eftersom summan=5460 kr som enl din beskrivning skall föras in på det reguljära inventariekontot.

Det rör ju sig om 3 olika småinventarier som inte ens hör ihop och kan användas samtidigt.
Om det sedan är korrekt ur skatteverkets bestämmelser är det ingen speciellt klok bestämmelse och manar till vad jag kallar oärlighet (att köpa 1 detalj ena dagen, vänta 2 dagar innan nästa o s v. Dessutom helt sjukt om artiklarna ska skickas efter).

Men jag sågar inte ditt inlägg, absolut inte! Däremot ska jag kolla det mot praxis hos auktoriserad revisor. Ha det bra/LA
 
Dez skrev:
Tack! Precis vad jag behövde veta..
Men är 2018 rätt konto egentligen? Även om man får dra av 18:- så har man inte betalat in 18:- i firman?

I bokföringsvärden så har du faktiskt betalt en kostnad som ditt företag skulle betalt. Förmdoligen så har ditt företag ingen egen plånbok eller kassa. Vanligast är att företaget har ett PG eller BG konto. Varje gång som du köper något, oftast mindre prylar, så betalar du med egna medel och därmed i denna siffervärld så har du gjort en egen insättning i företaget. Företaget har en skuld till dig. Vid årets slut så skall du sammanställa hur mycket du har satt in i bolaget respektive tagit ut ur bolaget.

//Micke
 
Nja...

Lena W skrev:
Är redovisningsekonom och på utbildningen jag gick poängterades det att man inte kunde dela upp fakturan, utan hade man flera småposter på en faktura och den sammanlagda kostnaden exklusive moms (naturligtvis) översteg 5' så gick allt mot inventarier 1220. Då skriver man av på fem år.
//L

I princip så håller jag helt med dig Lena. Lättast är att exemplifiera med köp av en bokhylla från IKEA. Där tror jag att alla kan hålla med om att varje del i bokhyllan inte kan bokföras för sig utan man får se helheten.

men sedan

Finns det ett otal varianter.

Vår uppfattning är att köper du en bokhylla dag 1 så blir det en inventarie. Köper du till en sektion till bokhyllan efter "en tid" låt oss säga 30 dagar på en ny faktura, så blir den nya sektionen inte en inventarie.

Köper du två kontorsstolar vid samma tillfälle för 8 000.- = inventarie men om du köper stolarna med någon/några månaders mellanrum = kostnadsföra direkt.

Som jag tidigare skrev så har vi ett delikat problem om du köper kamerahus nr 2 och ett objektiv vid samma tillfälle och objektivet kostar mindre än 5 000.- men huset över 5 000.- Hur bokförs detta? Skall man se huset + optiken som en enhet och därmed få inventarie för hela pengen eller skall man bokföra huset som inventarie och kostnadsföra optiken direkt?

Allt är inte svart eller vitt.

Här får vi försöka luta oss tillbaka till praxis och "enligt god redovisningssed".

//Micke

//Micke
 
Re: Nja...

Minita skrev:
I princip så håller jag helt med dig Lena. Lättast är att exemplifiera med köp av en bokhylla från IKEA. Där tror jag att alla kan hålla med om att varje del i bokhyllan inte kan bokföras för sig utan man får se helheten.

men sedan

Finns det ett otal varianter.

Vår uppfattning är att köper du en bokhylla dag 1 så blir det en inventarie. Köper du till en sektion till bokhyllan efter "en tid" låt oss säga 30 dagar på en ny faktura, så blir den nya sektionen inte en inventarie.

Köper du två kontorsstolar vid samma tillfälle för 8 000.- = inventarie men om du köper stolarna med någon/några månaders mellanrum = kostnadsföra direkt.

Som jag tidigare skrev så har vi ett delikat problem om du köper kamerahus nr 2 och ett objektiv vid samma tillfälle och objektivet kostar mindre än 5 000.- men huset över 5 000.- Hur bokförs detta? Skall man se huset + optiken som en enhet och därmed få inventarie för hela pengen eller skall man bokföra huset som inventarie och kostnadsföra optiken direkt?

Allt är inte svart eller vitt.

Här får vi försöka luta oss tillbaka till praxis och "enligt god redovisningssed".

//Micke

//Micke

Varit i kontakt med revisor i den här frågan.
Han menade att exemplet med köp av en kamera och ett objektiv är så beskaffat att de fungerar ihop och bildar en "inventarieenhet" och bör enl god sed bokföras tillsammans om de köps vid samma tillfälle.

Däremot i mitt tidigare exempel om 2 objektiv, där det ena kostade över 10000 kr o det andra under 5000 kr och är specade med resp pris på samma kassakvitto/faktura kan avdrag yrkas direkt på det billigare.Däremot inte det dyrare. Samma inköpsdatum kvittar. De 2 objektiven bildar ingen fysisk enhet tillsammans.

Han menade att man förutom praxis, god bokföringssed också ska använda "sunt förnuft".
Att en sak innebär direkt avdrag och en annan tilldelas årliga procentavdrag blir i grunden samma sak längre fram=båda grejorna blir avskrivna och det är du själv som betalt dem. Representerar de ett högre värde vid avyttring än det värde de är nedskrivna till blir diffen en skattepliktig vinst. M a o så handlar det bara om en tidsaspekt. Med åren jämnar allt ut sig och Skatteverket får vad Skatteverket ska ha,

Egentligen är ju detta bara en omständligare skrivning av det innehåll Du så vänligt redan redogjort för.

Tack o ha det bra/LA
 
Jeppe skrev:
Det görs på N1, ruta 172 (bilutgifter). Det görs alltså inte på huvudblanketten. När sedan sammanställningen av N1 görs så påverkar detta resultatet.

Jag brukar baka in detta i fakturan till kunden. Jag antar att då får man inte dra av även i blankett N1?
 
growingart.se skrev:
Jag brukar baka in detta i fakturan till kunden. Jag antar att då får man inte dra av även i blankett N1?

Är den inbakad i fakturan? Eller är den specad som resekostnader som enskild post på fakturan? Idet senare fallet anser jag att du har helt rätt.
Jag bakar aldrig in den i fakturan. Man kan ju inte få avdrag för något man redan fått ersättning för.

För övrigt gäller inte N1 blanketten längre om man är enskild näringsidkare. Nya bestämmelser: Man ska använd NE-blankett där även en enkel balansräkning görs på sida 1.

Lennart
 
Photocon skrev:
Är den inbakad i fakturan? Eller är den specad som resekostnader som enskild post på fakturan? Idet senare fallet anser jag att du har helt rätt.
Jag bakar aldrig in den i fakturan. Man kan ju inte få avdrag för något man redan fått ersättning för.

För övrigt gäller inte N1 blanketten längre om man är enskild näringsidkare. Nya bestämmelser: Man ska använd NE-blankett där även en enkel balansräkning görs på sida 1.

Lennart
Du får väl göra avdrag för kostnader som du haft i ett uppdrag? - Dvs boka utgifter med kvitto som vanligt i löpande bokföring. Å sen kan du ju ha debiterat högre bilersättning (om du har en stadsjeep tex). än vad som godkänns för bilresor 'i tjänsten', som inte har debiterats på kund.
._/h.
 
red-top skrev:
Du får väl göra avdrag för kostnader som du haft i ett uppdrag? - Dvs boka utgifter med kvitto som vanligt i löpande bokföring. Å sen kan du ju ha debiterat högre bilersättning (om du har en stadsjeep tex). än vad som godkänns för bilresor 'i tjänsten', som inte har debiterats på kund.
._/h.

Jag menade om man nu fakturerat exv 5000:- för jobbet och 10 mil för låt oss säga 250:- (25kr per mil) blir summan 5250:-. Den summan skall isåfall läggas moms på. Men det vet du förstås.
Då har ju redan uppdragsgivaren betalt dig för dina utgifter.

Den tas<alltså först upp som intäkt. Därefter gör man givetvis avdrag för den med tillåtna 18:50 per mil. Resten av beloppet på körningen är skattepliktig intäkt.

mvh/Lennart
 
Photocon skrev:
Är den inbakad i fakturan? Eller är den specad som resekostnader som enskild post på fakturan? Idet senare fallet anser jag att du har helt rätt.
Jag bakar aldrig in den i fakturan. Man kan ju inte få avdrag för något man redan fått ersättning för.

För övrigt gäller inte N1 blanketten längre om man är enskild näringsidkare. Nya bestämmelser: Man ska använd NE-blankett där även en enkel balansräkning görs på sida 1.

Lennart

Specad. Aj då, NE har jag missat, förra året var första deklarationen, och naturligtvis kommer det lite nytt nu. Tack för info, kunde blivit genant det där.
 
Photocon skrev:
Jag menade om man nu fakturerat exv 5000:- för jobbet och 10 mil för låt oss säga 250:- (25kr per mil) blir summan 5250:-. Den summan skall isåfall läggas moms på. Men det vet du förstås.
Då har ju redan uppdragsgivaren betalt dig för dina utgifter.

Den tas<alltså först upp som intäkt. Därefter gör man givetvis avdrag för den med tillåtna 18:50 per mil. Resten av beloppet på körningen är skattepliktig intäkt.

mvh/Lennart

Har du enskild firma eller handelsbolag/kommanditbolag får du inte dra av 18 kr/mil som kostnad. Allt räknas in som intäkt, men däremot gör man avdrag i deklarationen för tjänsteresor som skett utan ersättning, och får därigenom istället en skattereduktion.

// Johan
 
Teufelschlumpf skrev:
Har du enskild firma eller handelsbolag/kommanditbolag får du inte dra av 18 kr/mil som kostnad. Allt räknas in som intäkt, men däremot gör man avdrag i deklarationen för tjänsteresor som skett utan ersättning, och får därigenom istället en skattereduktion.

// Johan

Uttryckte mig vagt o klumpigt. Orsak: Jag fakturerar aldrig reseersättning och gör alltså avdrag med 18:50 per mil (beloppet höjt sedan årsskiftet med 50 öre).

Tack för att du tydliggjorde det så att ingen lurades av mitt inlägg.

mvh/Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.