Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite frågor om MAKRO och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Lightwave

Aktiv medlem
Är på väg att köpa lite ljusstark fast optik till min nya Nikon f90x.

Det jag bestämt mig för är att i alla fall börja med ett 50mm (1,8D) och ett 85mm för porträtt och spontanfotografering på stan.

Men vid senare eftertanke så kom jag ju på hur otroligt kul det är att experimentera med macro men jag vet inte alls mycket om fasta makroobjektiv.

Köper man ett objektiv som man bara har till makrofotografering eller köper man ett kombinerat 85mm som funkar till båda? Finns det över huvud taget?

tacksam för svar och rekommendationer på bra makroobjektiv i en normal prisklass.

Som jag ser det är det mest prisvärda macroobjektivet Tamrons SP 90/2,8. Det fungerar väldigt bra även som ett vanligt objektiv, men ger upp till 1:1 skala vid macroarbete. Skarpt och med bra kontrast och färgåtergivning.

mvh

Bent

Lightwave skrev:
Köper man ett objektiv som man bara har till makrofotografering eller köper man ett kombinerat 85mm som funkar till båda? Finns det över huvud taget?
Nästan alla makroobjektiv fungerar lika bra för "vanlig" fotografering. De enda undantagen är vissa specialobjektiv, som t ex bälgobjektiv m fl. De är mycket ovanliga.

Du kan lugnt köpa ett makroobjektiv. Nackdelarna är sämre ljusstyrka (sällan bättre än 2,8), högre pris och ibland långsammare autofokus.
Skärpemässigt brukar dom vara lika bra som andra objektiv med motsvarande brännvidd, även vid långa fotoavstånd.

Olle

Re: Re: Lite frågor om MAKRO och objektiv

Olle skrev:
Nästan alla makroobjektiv fungerar lika bra för "vanlig" fotografering. De enda undantagen är vissa specialobjektiv, som t ex bälgobjektiv m fl. De är mycket ovanliga.

Du kan lugnt köpa ett makroobjektiv. Nackdelarna är sämre ljusstyrka (sällan bättre än 2,8), högre pris och ibland långsammare autofokus.
Skärpemässigt brukar dom vara lika bra som andra objektiv med motsvarande brännvidd, även vid långa fotoavstånd.

Olle

Ah, det där med ljusstyrka är det som fått mig att vilja byta mitt nuvarande Sigma zoomobjektiv till fasta.

Jag kommer köpa ett Nikon 50mm 1:1.4D eller 1.8D så jag kommer i alla fall ha ett ljusstarkt objektiv.

Jag känner mig lite tveksam till ett 2.8 tele men makrofunktionen väger helt klart upp nackdelen med ljusstyrkan.

tack!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto