Annons

Lite frågor från en nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hejsan. Jag hade tänkt mig snarast att införskaffa mig en analog kamera och uttrycka min kreativitet med, nu är det så att jag har fortfarande lite frågetecken på några punkter inom framkallningen.

Om vi nu tänker oss in i situationen. Jag har precis blivit klar med min tredje rulle och jag skicka in bilderna på framkallning.

1. Är det en vanlig "framkallningspåse" man lägger bilderna i?

2. Finns det några valalternativ när det gäller framkallningen? Olika papper eller hamnar allt på ett vanligt papper som det gör med familjens aps-kamera?

3. Om jag nu skulle gilla någon av mina bilder extra mycket, kan man då förstora den? Hur går man tillväga? Ska man bege sig till fotoframkallningen med negativen och prata om vilka man vill förstora?

Jag återkommer nog med mer frågor i den här tråden.

Tackar för alla svar jag får.

1. Ja, förutsatt att det är negativ film vi pratar om (vilket det förmodligen är) eller bara gå ner till din lokala fotohandlare.

2. Tjaa du kan välja mellan matta och blanka kort, det brukar vara det vanligaste.

3. Bara till att knalla ner till din fotohandlare med negativet och bestämma hur stort du vill ha det. Enklast för en nybörjare är att inte blanda pappersbilderna, så blir det lättare att räkna ut vilket negativ som tillhör vilken bild.

okej. tack så hemskt mycket.

en till fråga på gång:

får man en sådan där klassisk vit ram runt bilderna när man låter dem framkalla?

Det brukar stå på baksidan av korten vilket negativ nummer kopian kommer ifrån vilket gör det lättare att beställa en större kopia (du måste ta med dig negativen).

Du kan ofta få filmen inscanad till en CD-rom när du lämmnar in filmen till framkallning och kopiering, ca 100 kr extra. Både Kodak och Fuji har ett enkelt bildprogram på sina CD-rom.
Kolla att du får med en index bild.

Det finns ofta ett bättre fotopapper som kostar lite mer Fuji har "color prime" som de hävdar är mer arkivbeständigt, kodak har "Exusive" som ska ge bättre färger.

Ofta uplevs ett matt kort som mindre skarpt och inte lika kontrastrikt.

Det bästa tipset är att framkalla filmen så fort du har exponerat den, detta för att färgerna ska bli bäst. Sämst är att samla jul och midsommar på samma rulle och att lämmna in rullen efter jul nr 2....

Oj nu blev det avancerat direkt här...
Ja, men alla lab kan inte göra det.

Det kallas "hela negativet", ofta beställer profsen "råkopior" av labbet vilket är matta kopior med hela negativet (vanligen s/v film).

Vanliga kopior kallas "utfallande" dvs lite av ditt neg faller utanför pappret.

Det finns ett labb i Sthlm som framkallar med vit ram...
Tyvärr vet jag inte vad det heter men det kanske är ngn annan på den här sidan som vet vilket jag menar. Tror det ligger på söder eller söder om söder.

ANNONS