Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lite frågor ang. att byta upp sig inom canon EOS objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ViktorLee

Medlem
Hej!
Jag köpte en Canon EOS 300 för 1 år sen (min första systemkamera) med ett standard 28-90mm objektiv och känner att jag vill gå vidare. Jag har sneglat och läst mycket och det jag skulle vilja ha hjälp med är några tips vilka objektiv är naturliga steg på vägen.
 
Vad fotograferar du? Hur? Stativ, blixt, handhållet? Saknar du längre brännvidder? Kortare? Behöver du bättre skärpa?
 
Jag fotograferar porträtt, natur bl a, och jag gillar mycket detaljer och färger.
Det jag är ute efter är något man kan zooma in mycket med och gärna något med macro funktion.
Kanske ett av varje?
Ska köpa ett stativ för en runt 500 kr
och använder sällan blixt.. (än så länge..man får ta en sak i taget..heh).
 
Hej Viktor!

Finns många här som käkar L-optik till frukost så det bästa kanske vore om du kunde ange vad du hade tänkt dig för utgift.

Det objektiv du har täcker in området för porträtt och landskap så det är rent brännviddsmässigt ganska rätt.

När du säger zoma in mycket med blir jag lite konfunderad. Menar du ett långt zoom? Kanske bäst om du anger brännvidd i stället.

Det stativ du tänker skaffa bör vara begagnat för 500:- Det finns förvisso nya stativ för 500:- men de (det) skall man inte köpa.
 
Om du vill ha en zoom kanske ett tokina atx pro 28-70 2.8 passar? Har bara provat deras 80-200 inom samma serie men det var mycket bra. den serien är också väldigt prisvärd och perfekt att gå vidare med från det du har nu. välbyggda och seriösa.

såg att cyberphoto sålde 28-70 varianten för 4000 och den andra zoomen har jag sett någonstans för ca 8000 i sverige.

annars har jag själv några fasta canon orginal: 28mm 2.8, 50mm 1.8 och 85mm 2.8. Dom är alla tre mycket prisvärda och otroligt skarpa. Perfekt om du inte behöver ett längre tele!
 
ViktorLee skrev:

Det jag är ute efter är något man kan zooma in mycket med och gärna något med macro funktion.

Sigma DL 70-300/4,0-5,6 Macro Super
är en prisvärd zoom som kompliterar ditt nuvarande objektiv bra...nypris ca 1900:-
Då har du allt mellan 28 och 300mm :)
 
Re: Begagnad 28-135 IS

Anders_Nilsson skrev:
Underbar optik

Instämmer, har ett själv, men tänk på att ett stort objektiv skymmer den inbyggda blixten. Den är kanske inte så "seriös" men det kan kanske ändå vara värt att tänka på.

Per
 
jag tänkte börja med 1 objektiv för runt 1000 lappen.. det jag tittat på är något i stil med 70-300 mm, hittade några annonser där de kostade runt 1000 kr.. är sugen på ett sånt, men är även sugen på ett macro objektiv..vad kostar ett sånt ungefär begagnat? och vad kostar en kombination?
 
Hej igen!

Har man en rejält begränsad budget blir det till att prioritera. Dock finns en lägstanivå, rent skräp som man bör undvika.

Beträffande 70-300 zoomar har du fått två konkreta tips på prisvärda objektiv från Sigma respektive Tamron. De har även så kallade makrolägen.

Pris på dessa är ca. 1.900:- och 1.600:-. Dina 1.000 kronor innebär att du sparar vidare eller så försöker du hitta ett (av dessa) begagnat vilket kan ta ganska lång. I butik hittar du inte dessa objektiv begagnade för 1.000:- så jag skulle föreslå att du sparar lite till.

Ren makrooptik är nästan alltid av hög klass och kostar mycket pengar. 90-100-105/2,8 från Tamron, Canon eller Sigma går på runt 4-6000:- och är svåra att hitta begagnade. De har samtliga ett högt andrahandsvärde. Vidare är detta fast optik och inga zoomar.

Pengar är alltid ett bekymmer :)...(
 
Synd att du inte valde en Minolta istället,då skulle du haft fina telezoomar att välja mellan till små pengar..men men..skaffa dig ett stativ först,en förutsättning för skarpa bilder..
mvh/gunte..
 
ok tack för tipsen!
jag är helt klart inriktad på något objektiv ifrån canon eller sigma..såg ett sigma 70-300 mm för 1550 :- på pantbanken här i gbg. kunde tyvärr inte utläsa mer exakt i detalj men om jag har 1500-1600 kr vad finns det att leka med inom sigma objektiven då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.